Space for research in Social Science school textbooks
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.10577Keywords:
manuals and text books, social science learning, social science teaching, esearch areasAbstract
The following question is raised in the present research (1: Listen Read phonetically): What is the place of Social Science textbooks at the school level when it comes to investigation? Social Science textbooks are a tool and a cognitive measure which have been essential in academic planning for teaching Social Science in Colombia; However, a critical analysis of research in Social Science Teaching and in particularly on the role of the textbooks, shows that research has devoted little attention to the problems of teaching and learning in the area.Therefore, there is ignorance of what happens in the educational practice where the textbook is considered essential to planning the Social Studies class. However, the great majority of teachers use it uncritically and without creativity. Thus, textbooks become the central pillar of the teaching process, reducing the chances for a teacher researcher and innovator in its field.
Downloads
References
Aisenberg, B. & Alderoqui, S. (1995).Didáctica de las Ciencias Sociales. Aportes y reflexiones. Buenos Aires: Paidós.
Alzate, M. V., Arbeláez, M.,Gómez, M., Botero, F.,Gallón, H.(2005) El texto escolar y las mediaciones didácticas y cognitivas. Pereira: Editorial Papiro.
Aubin, P. (1997).Le manuel scolaire dans l ́historiographie québécoise. Sherbrooke: Université de Sherbrooke, Groupe de recherchesur l’édition littéraire au Québec.
Audigier, F. Cremieux, C., Tutiaux, N. (1994). Laplace des savoirs scientifiques dans les didactiques de l ́histoire et de la géographie. En: Revue Française de Pédagogie. No. 106 P. 11-24.
Benejam, P., Pages, J.(coord..) (1997) Enseñar y aprender Ciencias Sociales, Geografía e Historia en la educación secundaria. Colección Cuadernos de formación del profesorado. Educación Secundaria. Institutde Ciencies de l’Educació Unviersitat de Barcelona. Barcelona: Editorial Horsori.
Chatry, M. (1994).Des manuelssur mesure. Guide pratique á l’intention des auteurs des manuels scolaires pour la primaire dans les pays en développement. Paris: L’Hartmattan.
Chevallard, Y. (1991) La trasposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado. Buenos Aires: Aique S.A.
Dollo, C. (2001). Quels déterminantspour l ́évolution des savoirs scolaires en SES.(L’exemple du chômage).Thèse pour obtenir le grade de docteur de l’Université Aix-Marseille. DirecteurSamuel Joshua. 483p.
Forero, A. (1988).La antifantasía. Contribución al análisis de los textos de Ciencias Socialesde uso en la educación primaria en Colombia. Bogotá: Universidad Distrital “Francisco José de Caldas”.
Gérard, F. &Roegiers, X. (1993).Concevoir et évaluer des manuels scolaires. Bruxelles: De Boeck Université.
Herrera,M. (2003). El memorial de las identidades: entrehéroes y villanos.En la busca de sí y de los demás también.
Higuita, c.; Beltrán, I. & Castro, I. (1995). Lo que todo educador debe saber.4ed., Medellín: Editorial Nuevo Horizonte.
Lautier, N. (1994). La compréhension de l’histoire: un modèlespécifique. Revue Française de Pédagogie. No. 106. P. 67-78.
Moscovici, S. (1987). Le concept de représentation sociale. Seconde Rencontre Nationalesur la Didactique de l’Histoire et de la Géographie. Actes du Colloque. 18-20 Mars. Paris: INRP. P. 31-42.
Ospina, C. Bermúdez, A. Saldarriaga, O. (1995). Mapas conceptuales: estructura de manejo de textos para la enseñanza de la Historia. En: Guerrero, J. (Comp.) Etnias, educación y archivos en la historia de Colombia. Tunja: Colección Memorias Históricas. UPTC. Archivo General de la Nación. Asociación Colombiana de Historiadores. P.152-162.
Pozo, J. Carretero, M., Asensio, M. (1983). Cómo enseñar el pasado para entender el presente: observaciones sobre la didáctica de la historia. Madrid: Revista Infancia y Aprendizaje. No. 24 P. 55-68.
Quiceno, H. (2001) El manual escolar: pedagogía y formas narrativas.Revista Educación y pedagogía. No. 29/30 Medellín: Universidad de Antioquia. Facultad de Educación. P. 53-67.
Reshef, O. (1986). Fondements pour une critique didactique des manuels scolaires.Les cahiers Aubois d’histoirede l’éducation. 10b. P. 25-49.
Spallanzani, C. Biron, D.; Larose, F.; Lebrun, J.; Lenoir, Y.; Masselier, G. Roy, G. (2001). Le rôledu manuel scolaire dans les pratiques enseignantes au primaire. Sherbrooke: Editions du CRP. Universitéde Sherbrooke.
Stray, C. (1993). Quia nominor leo: vers une sociologie historique du manuel. En: Histoire de l’éducation, No. 58. París. P.71-102.
Valencia, F. (1998). El manual de convivencia, Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
Valls, R. (2008) La enseñanza de la Historia y los textos escolares. España, Libros del Zorzal.
Venezky, R. (1992) Textbooks in school and society En: Jackson, P. (Dir.) Handbook of research on curriculum, A projectof theAmerican Educational research. New-York: Macmillan. p. 436-46.
Weinbrenner, P. (1992). Methodologies of textbook. Analysis used to date. Bourdillon, H. (Dir) History and social studies. Methodologies of textbook analysis. Report of the educational research workshop held in Braunschwig (Germany) 11-14.Sept. 1990. Amsterdam/Liss: Swets and Zeitlinger. P. 21-34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Universidad de Antioquia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.