Popularization of knowledge and legal clinics

Authors

  • Sandra Patricia Duque Quintero University of Antioquia
  • Elvia María González Agudelo University of Antioquia
  • Marta Lucia Quintero Quintero University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.16124

Keywords:

educa-ción jurídica., documentary analysis, comparison, popularization, legal education

Abstract

This  research  paper  describes  the  construction  of  a  state  of  affairs  with  a  hermeneutical  approach, made by means of a documentary analysis and a comparative process, with the intention of approaching the current state of the question at the core of this research project: how legal clinics may contribute to the popularization of law? For this purpose, the meaningful texts taken into account are the research developments between 1998 and 2011 on the popularization of knowledge and education in legal clinics, and the selected research projects are sorted out in three semantic fields: 1) dissemination, popularization, or appropriation of science in society, and its purposes; 2) contexts, media, and strategies of popularization or appropriation of science and technology, 3) The teaching of laws and the training of lawyers in legal clinics. The goal of this classification is to contrast problems, objectives, theoretical approaches, methodologies, and results, and to achieve, within the goals of this research project, a synthesis of the predominant research objects and the most relevant problems concerning this issue. Following the analysis, the authors suggest several ways to understand, interpret, and synthesize the diverse research projects under comparison, and discuss the need and relevance, for the academic community, of making university teaching proposals for the popularization of law in legal clinics.

|Abstract
= 218 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 64 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Patricia Duque Quintero, University of Antioquia

Doctor in Education, Master in Law, specialist in Environmental Management and lawyer from the University of Antioquia. Professor linked to the Faculty of Law and Political Sciences at the UdeA. Coordinator of the research line Labor and Social Security Law, of the Law and Society group, Category D, Colciencias. Colciencias Fellow, 2007.

Elvia María González Agudelo, University of Antioquia

PhD in Pedagogical Sciences, Master in Education with emphasis on Curriculum, specialist in Literature and graduate in Education: Spanish and Literature. Professor linked to the Faculty of Education of the UdeA. Coordinator of the research group DIDES, Category A1, Colciencias.

Marta Lucia Quintero Quintero, University of Antioquia

PhD in Pedagogical Sciences, Master in Education: Sociology of Education, specialist in Personalized Education, degree in Education geography and history. Full Professor, Professor at the Faculty of Education of the University of Antioquia.

References

Abramovich, Víctor E. (1999). «La enseñanza del derecho en las Clínicas Legales de Interés Público. Materiales para una agenda temática». En: González, Felipe y Viveros, Felipe (Eds.). Defensa Jurídica del Interés Público. Enseñanza, estrategias, experiencias, pp. 61-93. De la colección Cuadernos de Análisis Jurídico, serie Publicaciones Especiales, N.o 9. Santiago: Universidad Diego Portales, Escuela de Derecho.

Bernstein, Basil (2000). Poder, Educación y Conciencia. Un caso de Sociología de la Transmisión cultural. Barcelona: El Roure Editorial.

Betancourt Mellizo, Julián (2004). «La popularización de la ciencia y la tecnología. Retos para el siglo XXI». En: Museolúdica, N.o 13. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Ciencias, Museo de la Ciencia y el Juego.

Böhmer, Martín F. (2003). «Algunas sugerencias para escapar al silencio del aula». En: Academia. Revista sobre enseñanza del Derecho, Año 1, N.o 1,pp. 13-34. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires (UBA), Facultad de Derecho.

Brígido, Ana María (2002). «La enseñanza del derecho: qué piensan los protagonistas». En: III Congreso Nacional de Sociología Jurídica, 7-9 de noviembre. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires (UBA), Facultad de Derecho. Disponible en CD-ROM.

Castellanos, Ana, vessuri, Hebbe y Canino, María Victoria (2010). «Espacios de debate para la apropiación social del conocimiento. Algunas experiencias en Venezuela». En: VIII Congresso Ibe-roamericano de Ciência, Tecnologia e Gênero, 5-9 de abril. Curitibá: Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR).

Domínguez Gutiérrez, Silvia (2006). «Relaciones entre la comunicación y las mediaciones para la educación y divulgación de la ciencia». En: e-Gnosis, Vol. 4. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.

Fog, Lisbeth (2004). «Comunicación de la ciencia y participación social». En: Quark, N.o 32, pp. 36-41. Barcelona: Universitat Pompeu Fabra, Observatorio de la Comunicación Científica (OCC).

Fucito, Felipe (1995). El perfil del estudiante de derecho de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales de La Plata. Investigación precedida por dos análisis introductorios sobre los estudios universitarios y la enseñanza del derecho en la Argentina. La Plata: Universidad Nacional de La Plata (UNLP), Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales, Instituto de Cultura Jurídica (ICJ).

Fucito, Felipe (2000). Perfil del abogado bonaerense, Vols. 1 y 2. La Plata: Fundación Ciencias Jurídicas y Sociales (CIJUSO).

González Agudelo, Elvia María (2011). «Sobre la experiencia hermenéutica o acerca de otra posibilidad para la construcción del conocimiento». En: Discusiones filosóficas, Vol. 12, N.o 18,enero-junio.Manizales: Universidad de Caldas.

González, Manuela G. y Cardinaux, Nancy (2004). «El proceso de enseñanza-aprendizaje y evaluación en la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales de la UNLP». En: Actas del V Congreso Nacional de Sociología Jurídica, pp. 799-807, 11-13 de noviembre. Santa Rosa: Universidad Nacional de la Pampa (UNLPam), Facultad de Ciencias Económicas y Jurídicas.

GruzMan, Carla y Siqueira, Vera Helena F. de (2007). «Papel educacional do Museu de Ciências: desafios e transformações conceituais». En: Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, Vol. 6, N.o2, pp. 402-423. Ourense: Universidad de Vigo, Facultade de Ciencias da Educación.

GuiMarãeS, Mauro y vasconcellos, Maria das Mercês N. (2006). «Relações entre educação ambiental e educação em ciências na complementaridade dos espaços formais e não formais de educação». En: Educar em Revista, N.o 27, pp. 147-162. Curitibá: Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Lista, Carlos A. (2005a). «El discurso instruccional de la enseñanza jurídica: tensiones entre la racionalidad instrumental y valorativa». En: VI Congreso Nacional de Sociología Jurídica, 17-19 de noviembre. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires (UBA), Facultad de Derecho. Disponible en CD-ROM.

Lista, Carlos A. (2005b). «La educación jurídica en Argentina: genealogía de una crisis». En: Anuario VIII, pp. 601-615. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba (UNC), Facultad de Derecho y Ciencias Sociales,Centro de Investigaciones Jurídicas y Sociales.

Lista, Carlos A. y Begala, Silvana (2003a). «La presencia del mensaje educativo en la conciencia de los estudiantes: resultados de la socialización en un modelo jurídico dominante». En: Academia. Revista sobre enseñanza del derecho, Año 1, N.o 2, pp. 147-171. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires (UBA), Facultad de Derecho.

Lista, Carlos A. y Begala, Silvana (2003b). «La adquisición subjetiva de un mundo jurídico objetivo: os estudiantes de abogacía frente a los conflictos sociales». En: IV Congreso Nacional de Sociología Jurídica, noviembre. Tucumán: Universidad Nacional de Tucumán, Facultad de Derecho y Ciencias Sociales. Disponible em CD-ROM.

Lista, Carlos A. y Begala, Silvana (2005). «El discurso regulativo de la enseñanza jurídica: tensiones entre lo instrumental y valorativo». En: VI Congreso Nacional de Sociología Jurídica, 17-19 de noviembre. Buenos Aires: Universidad de Buenos Aires (UBA), Facultad de Derecho. Disponible en CD-ROM.

Lista, Carlos A. y Brígado, Ana María (2002). La formación de la conciencia jurídica y la enseñanza del derecho. Córdoba: Sima.

Lista, Carlos A. y Brígido, Ana María (2004). «La enseñanza jurídica; un análisis sociológico del discurso pedagógico». En: Anuario VII, pp. 417-433. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba (UNC), Facultad de Derecho y Ciencias Sociales, Centro de Investigaciones Jurídicas y Sociales.

Lozano, Mónica (2008). «El nuevo contrato social sobre la ciencia: retos para la comunicación de la ciencia en América Latina». En: Razón y Palabra, N.o 65. México, D.F.: Proyecto Internet del Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey (ITESM).

Maceira, Luz María (2009). «El museo: espacio educativo potente en el mundo contemporáneo». En: Sinéctica. Revista Electrónica de Educación, N.o 32, enero-junio, pp. 1-17. Guadalajara: Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Occidente (ITESO).

Macías Chapula, César Augusto et ál. (2005). «Divulgación del conocimiento generado en proyectos de investigación médica: hacia un modelo de comunicación de la ciencia en salud». En: XIV Congreso Nacional de Divulgación de la Ciencia y la Tecnología, 10-14 de octubre. Morelia: México.

Massarani, Luisa (2010). «Divulgação científica e mídia. Jornalismo científico no Brasil: um panorama geral e desafios». En: Salto para o futuro: Divulgação científica e educação, Año 20, Boletín 1, abril, pp. 22-27. Río de Janeiro: Secretaría de Educación a Distancia y Ministerio de Educación.

Navas, Ana María, Contier, Djana y Marandino, Martha (2007). «Controvérsia científica, comunicação pública da ciência e museus no bojo do movimento CTS». En: Ciência & Ensino, Vol. 1, pp. 1-12. São Paulo: Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo.

Osorio, Carlos (2005). «La participación pública en sistemas tecnológicos. Lecciones para la educación CTS». En: Revista Iberoamericana de Ciencia, Te cnología y Sociedad (CTS), Vol. 2, N.o 6, pp. 159-172. Buenos Aires: Secretaría Editorial, Centro REDES.

Reynoso, Elaine, Sánchez Mora, Carmen y tagüeña, Julia (2005). «Lo “glocal”, nueva perspectiva para desarrollar museos de ciencia». En: Elementos: Ciencia y Cultura, Vol. 12, N.o 59, pp. 33-41. Puebla: Universidad Autónoma de Puebla.

Tessio Conca, Adriana (2003). «Código y Reglas en el proceso de formación profesional. Experiencias académicas de los estudiantes de abogacía en la UNC». En: IV Congreso Nacional de Sociología Jurídica, noviembre. Tucumán: Universidad Nacional de Tucumán, Facultad de Derecho y Ciencias Sociales. Disponible em CD-ROM.

Valente, Maria Esther, Cazelli, Sibele y ALves, Fátima (2005). «Museus, ciência e educação: novos desafios». En: História, Ciências, Saúde – Manguin-hos, Vol. 12 (suplemento), pp. 183-203. Río de Janeiro: Casa de Oswaldo Cruz.

Published

2013-08-01

How to Cite

Duque Quintero, S. P., González Agudelo, E. M., & Quintero Quintero, M. L. (2013). Popularization of knowledge and legal clinics. Uni-Pluriversidad, 13(1), 105–114. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.16124

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>