The permanence of traditional foundations in school geography and its pedagogical effects

Authors

  • José Armando Santiago Rivera Universidad de los Andes

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18.1.07

Keywords:

pedagogical effects, traditional foundations, school geography

Abstract

The purpose is to explain the pedagogical effects of the permanence of traditional foundations in school geography. In this regard, the historical conditions of the 19th century are assumed, where the transmissive practice of geographical contents was proposed, whose current constancy weakens the formative quality of citizens as actors of the present epoch of changing, paradoxical accent and of significant transformations. This problem determined a bibliographic consultation to structure a reflection on the inclusion of geography science in the school and the reasons for its pedagogical in-novation. It concludes by emphasizing that this formative work must assume the immediate reality as its object of study and promote the didactic research to understand the geographical lived with critical and constructive conscience.

|Abstract
= 488 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 24 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 191 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Armando Santiago Rivera, Universidad de los Andes

Professor Universidad de los Andes. Núcleo Universitario Dr. Pedro Rincón Gutiérrez.

References

Aguilar Herrera, F. M. (2014). Métodos y técnicas de investigación cualitativa y cuantitativa en geografía. Revista de Investigación educativa, Año 20, Nº 33, p. 79-89.

Álvarez-Cruz, P. (2012). Enfoques de la ciencia geográfica y su proyección en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Varona. Revista Científico-Metodológica, No. 54, p. 58-64.

Araya Palacios, F. R. (2005). La Didáctica de la Geografía en el contexto de la década para la Educación Ambiental para el Desarrollo Sustentable (2005-2014). Re-vista de Geografía Norte Grande, N° 34, p. 83-98.

Araya Palacios, Fabián Rodrigo (2009). Geografía, educación geográfica y desarrollo sustentable. Una integración necesaria. Nadir: Revista Electrónica de Geografía Austral, Nº 1, Número 1, enero 2009.

Arenas Martija, Andoni y Salinas Silva, Víctor (2013). Giros en la Educación Geográfica: renovación de lo geográfico y lo educativo. Revista de Geografía Norte Grande, Nº 56, Versión On-line.

Calvo Ortega, Francesc (2009-2010). La ciencia y la didáctica de la geografía: investigación geográfica y enseñanza escolar. Cuestiones Pedagógicas, Nº 20, p. 269-282

Capel, H. (1988). Filosofía y ciencia en la geografía contemporánea. Madrid, España: Editorial Barca-nova, S.A.

Capel, H. (1998). Una geografía para el siglo XXI. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales Nº 19. Universidad de Barcelona (España) 15 de abril de 1998.

Compte, A. (1962). Concepto actual de la geografía: Consecuencias didácticas. Revista Vida Escolar. Volumen Año V, N.º 35-36, p. 7-10.

Cuadra Delceggio, D. E. (2014). Los enfoques de la geografía en su evolución como ciencia. Revista Geográfica Digital. Año 11, Nº 21. Disponible en: http://hum.unne.edu.ar/revistas/geoweb/default.htm

De Miguel, R.; De Lázaro y Torres, M. L. y Marrón Gaite, (2012). La Educación Geográfica Digital. Madrid, España: Grupo de Didáctica de la Geografía de la Asociación de Geógrafos Españoles y Universidad de Zaragoza, en colaboración con la red Comenius digital-earth.eu

Delgado Mahecha, O. (1989). La importancia de la enseñanza de la geografía. Revista Colombiana de Educación, N.º 20. p. 102-109.Domínguez, A., Pesce, F. (2010). Enfoques paradigmáticos vinculados con la enseñanza de la Geografía. Disponible en: http://www.uruguayeduca.edu.uy/

Miranda, P. (2006). Paradigmas dominantes en la enseñanza aprendizaje de la geografía: obstáculos epistemológicos para la enseñanza de la ciencia en el siglo XXI. Santiago de Chile, Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile, Grupo de Reflexión e Investigación en Didáctica de las Ciencias.

Pagés, J. (2009). Enseñar y aprender ciencias sociales en el siglo XXI: reflexiones casi al final de una década. Investigación en Educación, Pedagogía y Formación Docente, II Congreso Internacional. Libro 2, Medellín, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional, Universidad de Antioquia, Corporación interuniversitaria de servicios.

Plans, P. (1962). La geografía humana en la escuela. Revista Vida Escolar. Volumen Año V, N.º 35-36, p. 39-42.

Prieto, M. N., Lorda, M. A. (2009). Las representaciones en la construcción del rol docente. Una experiencia de formación con los alumnos del Profesorado en Geografía de la Universidad Nacional del Sur. Re-vista Universitaria de Geografía. Vol. 18, Nº 1.

Santarelli Silvia, C. M. (2002). Corrientes epistemológicas, metodología y prácticas en Geografía. Bahía Blanca, Argentina: Universidad Nacional del Sur - EdiUNS.

Published

2018-09-27

How to Cite

Santiago Rivera, J. A. (2018). The permanence of traditional foundations in school geography and its pedagogical effects . Uni-Pluriversidad, 18(1), 67–77. https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18.1.07

Issue

Section

RESEARCH REPORTS AND UNPUBLISHED ESSAYS