The permanence of traditional foundations in school geography and its pedagogical effects
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.18.1.07Keywords:
pedagogical effects, traditional foundations, school geographyAbstract
The purpose is to explain the pedagogical effects of the permanence of traditional foundations in school geography. In this regard, the historical conditions of the 19th century are assumed, where the transmissive practice of geographical contents was proposed, whose current constancy weakens the formative quality of citizens as actors of the present epoch of changing, paradoxical accent and of significant transformations. This problem determined a bibliographic consultation to structure a reflection on the inclusion of geography science in the school and the reasons for its pedagogical in-novation. It concludes by emphasizing that this formative work must assume the immediate reality as its object of study and promote the didactic research to understand the geographical lived with critical and constructive conscience.
Downloads
References
Aguilar Herrera, F. M. (2014). Métodos y técnicas de investigación cualitativa y cuantitativa en geografía. Revista de Investigación educativa, Año 20, Nº 33, p. 79-89.
Álvarez-Cruz, P. (2012). Enfoques de la ciencia geográfica y su proyección en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Varona. Revista Científico-Metodológica, No. 54, p. 58-64.
Araya Palacios, F. R. (2005). La Didáctica de la Geografía en el contexto de la década para la Educación Ambiental para el Desarrollo Sustentable (2005-2014). Re-vista de Geografía Norte Grande, N° 34, p. 83-98.
Araya Palacios, Fabián Rodrigo (2009). Geografía, educación geográfica y desarrollo sustentable. Una integración necesaria. Nadir: Revista Electrónica de Geografía Austral, Nº 1, Número 1, enero 2009.
Arenas Martija, Andoni y Salinas Silva, Víctor (2013). Giros en la Educación Geográfica: renovación de lo geográfico y lo educativo. Revista de Geografía Norte Grande, Nº 56, Versión On-line.
Calvo Ortega, Francesc (2009-2010). La ciencia y la didáctica de la geografía: investigación geográfica y enseñanza escolar. Cuestiones Pedagógicas, Nº 20, p. 269-282
Capel, H. (1988). Filosofía y ciencia en la geografía contemporánea. Madrid, España: Editorial Barca-nova, S.A.
Capel, H. (1998). Una geografía para el siglo XXI. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales Nº 19. Universidad de Barcelona (España) 15 de abril de 1998.
Compte, A. (1962). Concepto actual de la geografía: Consecuencias didácticas. Revista Vida Escolar. Volumen Año V, N.º 35-36, p. 7-10.
Cuadra Delceggio, D. E. (2014). Los enfoques de la geografía en su evolución como ciencia. Revista Geográfica Digital. Año 11, Nº 21. Disponible en: http://hum.unne.edu.ar/revistas/geoweb/default.htm
De Miguel, R.; De Lázaro y Torres, M. L. y Marrón Gaite, (2012). La Educación Geográfica Digital. Madrid, España: Grupo de Didáctica de la Geografía de la Asociación de Geógrafos Españoles y Universidad de Zaragoza, en colaboración con la red Comenius digital-earth.eu
Delgado Mahecha, O. (1989). La importancia de la enseñanza de la geografía. Revista Colombiana de Educación, N.º 20. p. 102-109.Domínguez, A., Pesce, F. (2010). Enfoques paradigmáticos vinculados con la enseñanza de la Geografía. Disponible en: http://www.uruguayeduca.edu.uy/
Miranda, P. (2006). Paradigmas dominantes en la enseñanza aprendizaje de la geografía: obstáculos epistemológicos para la enseñanza de la ciencia en el siglo XXI. Santiago de Chile, Chile: Pontificia Universidad Católica de Chile, Grupo de Reflexión e Investigación en Didáctica de las Ciencias.
Pagés, J. (2009). Enseñar y aprender ciencias sociales en el siglo XXI: reflexiones casi al final de una década. Investigación en Educación, Pedagogía y Formación Docente, II Congreso Internacional. Libro 2, Medellín, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional, Universidad de Antioquia, Corporación interuniversitaria de servicios.
Plans, P. (1962). La geografía humana en la escuela. Revista Vida Escolar. Volumen Año V, N.º 35-36, p. 39-42.
Prieto, M. N., Lorda, M. A. (2009). Las representaciones en la construcción del rol docente. Una experiencia de formación con los alumnos del Profesorado en Geografía de la Universidad Nacional del Sur. Re-vista Universitaria de Geografía. Vol. 18, Nº 1.
Santarelli Silvia, C. M. (2002). Corrientes epistemológicas, metodología y prácticas en Geografía. Bahía Blanca, Argentina: Universidad Nacional del Sur - EdiUNS.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Universidad de Antioquia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.