How does Problem Based Learning transform the educational senses in the program of Medicine at University of Antioquia?

Authors

  • Leonor Angélica Galindo Cárdenas Universidad de Antioquia
  • María Elena Arango Rave Universidad de Antioquia
  • Diana Patricia Díaz Hernández Universidad de Antioquia
  • Elsa María Villegas Múnera Universidad de Antioquia
  • Carlos Enrique Aguirre Muñoz Universidad de Antioquia
  • Miglena Kambourova Universidad de Antioquia
  • Paula Andrea Jaramillo Marín Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.iatreia.10553

Keywords:

Problem-Based Learning, Medical Education

Abstract

Ever since curricular reforms were made at the Faculty of Medicine (University of Antioquia, Medellín, Colombia), Problem Based Learning has been implemented as one of the active didactic strategies that may help students to lead their process of learning. To assess the impact of this strategy on the curriculum, a qualitative research was carried out. All the results: interviews with experts, surveys with the participants in the strategy and documents written by professors of the medical school were triangulated. Findings show that participants are satisfied with the use of the strategy and acknowledge its importance in the integral formation of students. However, PBL is not the only teaching option to be used in our curriculum. 

|Abstract
= 519 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 184 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leonor Angélica Galindo Cárdenas, Universidad de Antioquia

Profesores de la Facultad de Medicina, Universidad de Antioquia. Miembros de la Comisión Pedagógica y del grupo de investigación EDUSALUD. Medellín, Colombia.

María Elena Arango Rave, Universidad de Antioquia

Profesores de la Facultad de Medicina, Universidad de Antioquia. Miembros de la Comisión Pedagógica y del grupo de investigación EDUSALUD. Medellín, Colombia.

Diana Patricia Díaz Hernández, Universidad de Antioquia

Profesores de la Facultad de Medicina, Universidad de Antioquia. Miembros de la Comisión Pedagógica y del grupo de investigación EDUSALUD. Medellín, Colombia.

Elsa María Villegas Múnera, Universidad de Antioquia

Profesores de la Facultad de Medicina, Universidad de Antioquia. Miembros de la Comisión Pedagógica y del grupo de investigación EDUSALUD. Medellín, Colombia.

Carlos Enrique Aguirre Muñoz, Universidad de Antioquia

Profesores de la Facultad de Medicina, Universidad de Antioquia. Miembros de la Comisión Pedagógica y del grupo de investigación EDUSALUD. Medellín, Colombia.

Miglena Kambourova, Universidad de Antioquia

Profesores de la Facultad de Medicina, Universidad de Antioquia. Miembros de la Comisión Pedagógica y del grupo de investigación EDUSALUD. Medellín, Colombia.

Paula Andrea Jaramillo Marín, Universidad de Antioquia

Profesores de la Facultad de Medicina, Universidad de Antioquia. Miembros de la Comisión Pedagógica y del grupo de investigación EDUSALUD. Medellín, Colombia.

Published

2012-02-06

How to Cite

1.
Galindo Cárdenas LA, Arango Rave ME, Díaz Hernández DP, Villegas Múnera EM, Aguirre Muñoz CE, Kambourova M, Jaramillo Marín PA. How does Problem Based Learning transform the educational senses in the program of Medicine at University of Antioquia?. Iatreia [Internet]. 2012 Feb. 6 [cited 2025 Mar. 29];24(3):Pág. 325-334. Available from: https://revistas.udea.edu.co/index.php/iatreia/article/view/10553

Issue

Section

Medical education

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.