The Articulation of Teaching, Extension, and Research; a Possible Reality in the Escuela de Nutrición y Dietética at the University of Antioquia: A Systematization of an Experience
DOI:
https://doi.org/10.17533/10.17533/udea.penh.v19n1a06Keywords:
Teaching, research, relations, community-Institutional relations, students, health occupations, systematization of experiences.Abstract
Background: The Escuela de Nutrición y Dietética [School of Nutrition and Dietetics] at the University of Antioquia-Colombia, executed during 2013-2014 the “Information and Communication Strategy on Nutrition Food Labelling to Contribute to the Prevention of Chronic Diseases”, funded by Ministry of Health of Medellin. The execution and evaluation of this strategy through community-institutional relations allowed systemization of the process from the perspective of 26 participating students. Objective: To systematize the experience of the participating students in the execution of the strategy in order to understand their learning acquired during the process. Materials and Methods: A qualitative study was conducted using the methodology of retrospective experience systematization, the guiding question was “What lessons were learned by the students, as a result of their participation in the implementation of the Strategy?” The categorical system was constructed from data collected by focus groups, a semi structured interview, and Facebook®. Results: Three initial categories were analyzed: motivation, learning. and difficulties, and a new category emerged which was labeled ‘conception of education’. Conclusions: Involving students in community-institutional relation processes generates meaningful, relevant and contextual learning, encourages the development of critical, reflective and purposeful skills about their work, and permits the understanding of education as a two-way, reflective process.
Downloads
References
Universidad de Antioquia. Acuerdo superior 124; 1997.
Escuela de Nutrición y Dietética, Universidad de Antioquia. Pensamiento pedagógico y curricular en el programa de Nutrición y Dietética. 2014.
Uribe G. Plan de Acción 2014 – 2017: Escuela de Nutrición y Dietética “Una Escuela incluyente que eduque para el desarrollo humano, la innovación y la transformación social”. En: Escuela de Nutrición y Dietética. Medellín; 2014.
Lozano-Casabianca GA, Ochoa Hoyos AM, Restrepo Mesa SL. La articulación entre investigación, docencia y extensión en un programa universitario de Nutrición y Dietética. Perspect Nutr Humana. 2012;14(1):71-83.
Secretaría de Salud de Medellín. Estrategia etiquetado nutricional. Medelín, 2013. [Citado febrero de 2015]. Disponible en: https://enutricional.wordpress.com/
Mejía M. La sistematización como proceso investigativo o la búsqueda de la episteme de las prácticas. Revista Internacional Magisterio. 2007; 33:1-17.
Jara O. Para sistematizar experiencias. Una propuesta teórica y práctica. Lima: Tarea Editor; 1994.
Alzate T. El grupo focal: factor de eficacia en educación nutricional. Perspect Nutr Hum. 1999;1(1):23-35.
Romo M, Castillo D. Metodologías de las ciencias sociales aplicadas al estudio de la nutrición. Rev Chil Nutr. 2002;29(1):11‑22.
Parra M, Briceño I. Aspectos éticos en la investigación cualitativa. Enf Neurol (Mex). 2013;12(3):118-21.
Lincoln Y, Guba E. Naturalistic inquiry. Newbury Park,USA: Sage Publications; 1985.
González M. Aspectos éticos de la investigación cualitativa. Revista Iberoamericana de educación. 2002;29:85-104.
Colombia. Ministerio de Salud y Protección Social. Resolución N.o 8430; 1993.
Delors J. La educación encierra un tesoro. 1997. [Citado febrero de 2015]. Disponible en: http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS_S.PDF
Unesco. Replantear la educación en un mundo en mutación 2013. [Citado febrero de 2015]. Disponible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0022/002247/224743S.pdf
Torroella González Mora, G. Educación para la vida: El gran reto. Revista Latinoamericana de Psicología. 2001;33(1):73-84.
Macias AI, Quintero ML, Camacho EJ, Sánchez JM. La tridimensionalidad del concepto de nutrición: su relación con la educación para la salud. Rev Chil Nutr. 2009;36(4):1129-35.
Universidad de Antioquia. Acuerdo superior 125; 1997.
Silva Peralta Y, Echeverría J. Extensión, investigación y su articulación. Un estudio de caso de la carrera de psicología de la Universidad Nacional de Mar del Plata. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines. 2012;9(3):82-91.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de autor 2024 Universidad de Antioquia