Pedagogical problematization around Physical Education, body and school
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.2251Keywords:
Physical Education, Body, School, modelsAbstract
This text intends to advance a pedagogical problematization of Physical Education role both in the construction of curriculum and training body at school. As a heuristic approach, I list the typical models introducing images of body at school. Those models are a body for discipline, a sporting body, a body that plays and a body to be built, which take hold in school through Physical Education.Downloads
References
1. Bernard, M. (1996). El cuerpo. Buenos Aires: Paidós.
2. Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Madrid: Taurus.
3. Cagigal, J. M. (1979). Cultura intelectual y cultura física. Buenos Aires: Kapelusz.
4. Díaz, E. (2007). Sexualidad y poder. Kiné, año 15, Nº 75.
5. Foucault, M. (1996). Vigilar y castigar. México.
6. Le Breton, D. (1995). Antropología del cuerpo y modernidad. Bs. As.: Nueva Visión.
7. Le Breton, D. (1999). Las pasiones ordinarias. Bs. As.: Nueva Visión.
8. Le Breton, D. (2002). La sociología del cuerpo. Buenos Aires: Nueva Visión.
9. Le Goff, J. & Truong, N. (2005). Una historia del cuerpo en la Edad Media. Bs. As.: Paidós.
10. Mc Laren, P. (1994). Pedagogía crítica, resistencia cultural y la producción del deseo. Buenos Aires: Aique.
11. Milstein, D. & Mendes, H. (1999). La escuela en el cuerpo. Bs. As.: Miño y Dávila.
12. Milstein, D. & Mendes, H. (1999). La escuela en el cuerpo. Buenos Aires: Miño y Dávila.
13. Naughton, V. (2005). Historia del deseo en la época medieval. Bs. As.: Quadrata.
14. Nievas, F. (1999). El control social de los cuerpos. Buenos Aires: EUDEBA.
15. Pastor, J. L. (2000). Fragmentos para una antropología de la actividad física. Madrid: Paidotribo.