Physical Education, Sports and Science in Colombia: Critical Views
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.efyd.v40n1a08Keywords:
Physical education, sports, scienceAbstract
This paper examines the criticism toward the sporting tradition in Colombian Physical Education that emerged in the 1970s and remains present. Methodologically, this study uses the journals “Educación Física y Deporte” (1979-2016) and “Lúdica Pedagógica” (1991-2017) as data sources. Findings highlight the links between the sportization of this discipline and the prevalence of a certain understanding regarding science in the area, labeled as “positivist,” while clarifying that such process was not free from tension, dispute, reflection, and debate.
Downloads
References
1. Arboleda, R. G. (1997a). El cuerpo: de las arenas sagradas a la profana realidad de las ciencias. Educación Física y Deporte, 19(2), 15-27. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/3398
2. Arboleda, R. G. (1997b). Cuerpo y pedagogía. Educación Física y Deporte, 19(2), 83-91. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/3787
3. Arboleda, R. G. (1999). El cuerpo entre la vieja y la nueva cultura. Educación Física y Deporte, 20(2), 17-29. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/3309
4. Arboleda, R. G. (2011). La tercera ruta: una apuesta metodológica de indagación en torno al cuerpo y la motricidad. Educación física y Deporte, 30(1), 355-364. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/10044
5. Ariza, J. F. & García, J. J. (2017). La enseñanza y el aprendizaje en Educación Física, un estado del arte de la producción científica en Iberoamérica entre 2005 y 2016. Lúdica Pedagógica, (25), 83-92. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/7024
6. Eusse, K. L. G; Almeida, F. Q.; Bracht, V. (2018). Convênio Colombo-Alemão (1973-1984): a esportivização da Educação Física colombiana? Revista da Alesde, 9, 106-118. https://revistas.ufpr.br/alesde/article/view/61272
7. Eusse, K. L. G; Almeida, F. Q.; Bracht, V. (2019a). Esportivização da Educação Física colombiana: a “herança” do convênio Colombo-Alemão nas páginas da revista Educación Física y Deporte. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 41(4), 437-443. https://www.scielo.br/j/rbce/a/R68HPvxnZHNGhMSJbPMnpvC/?lang=pt&format=pdf
8. Eusse, K. L. G; Almeida, F. Q.; Bracht, V. (2019b). Cientifização da Educação Física colombiana: a marca do Convênio Colombo-Alemão. In: Gomes, I. M.; Galak, E.; Almeida, F. Q y Moreno, W. G. (Org.), Sentidos y prácticas sobre la educación y los usos del cuerpo: Intercambios académicos entre Argentina, Brasil, Colombia y Uruguay (pp. 198-213). Universidad de La Plata/Edufes. https://www.libros.fahce.unlp.edu.ar/index.php/libros/catalog/book/143
9. Eusse, K. L. G., Almeida, F. Q., Bracht, V. (2020). Tendências internacionais na Educação Física colombiana: algumas apropriações. Motrivivência, 32(63), 1-24. https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2020e72543/43927
10. Eusse, K. L. G. (2020). Tradição, crítica e renovação na Educação Física colombiana. [Tese de Doutorado, Universidade Federal do Espírito Santo].
11. Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Edições 70.
12. Benjumea, M. M. P., Castro, J. A. C., García, C. I. F., Trigo, E. A. & Zapata, M. M. L. (2005). Develando los sentidos de la motricidad en Colombia. Educación Física y Deporte, 24(1), 41-63. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/2046
13. Bolívar, C. B. (1981). Problemas en la enseñanza-aprendizaje de la Educación Física. Educación Física y Deporte, 3(1), 13-17. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/22807
14. Bolívar, C. B. (1985). Pedagogía y educación física. Educación Física y Deporte, 7(1-2), 47-50. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/4684/4117
15. Bolívar, C. B. (1986). El sentido común, el deporte y la pedagogía liberadora. Educación Física y Deporte, 8(1-2), 123-127. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/4669/4102
16. Bolívar, C. B. (1988). Formación curricular e identidad profesional del licenciado en Educación Física. Educación Física y Deporte, 10(1-2), 9-21. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/4650/4088
17. Bracht, V. (2015). Educação Física, método científico e reificação. In: Stigger, M. P. (org.). Educação Física + humanas (pp. 1-21). Autores Associados.
18. Calderón, A. G. (2006). Concepciones de los profesores de Educación Física sobre el deporte: de la hegemonía a la utopía. Lúdica Pedagógica, 2(11), 84-95. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/7656/6167
19. Calderón, A. G. (2007). Implicaciones epistemológicas en la formación de profesores de Educación Física: mirada desde los alumnos. Lúdica Pedagógica, 2(12), 12-18. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/7664/6175
20. Camacho, H. C. & Amaya, L. P. B. (2011). Una mirada al área de Educación Física en el departamento del Huila. Entornos, 24, 123-137. file:///C:/Users/User/Downloads/Dialnet-UnaMiradaAlAreaDeEducacionFisicaEnElDepartamentoDe-3798828%20(8).pdf
21. Caparroz, F. E. & Bracht, V. (2007). O tempo e o lugar de uma didática da Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 28(2), 21-37. file:///C:/Users/User/Downloads/53-165-1-PB%20(3).pdf
22. Chinchilla, V. J. (1989). Una reforma académico profesional que transforme la Educación Física. Educación Física y Deporte, 11(1-2), 53-62. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/4641/4081
23. Chinchilla, V. J. (1998). Un editorial fuera de lugar. Lúdica Pedagógica, 2(12), 1-4. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/2707/2609
24. Chinchilla, V. J. (2007). Aportes para una nueva visión del currículo de Educación Física. Corporeizando, 1(1), 1-15. URL
25. Correa, O. M. & Martínez, N. (2006). El pensamiento del profesor de Educación Física: un acercamiento a las prácticas educativas institucionales. Lúdica Pedagógica, 2(11), 34-51. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/7652/6163
26. Correa, E. G. (1995). Hacia la formación de un nuevo profesional de las “actividades motrices”. Educación Física y Deporte, 17(1), 31-41. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/4590/4034
27. Cruz, S. F. (2007). Corrientes antropo-filosóficas y su implicación en el currículo de la Educación Física y afines en Colombia. Lúdica Pedagógica, 2(12), 31-38. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/7666/6177
28. De León, H. (2012). La subjetividad, un arrollo insalvable. Educación Física y Deporte, 31(1), 893-900. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/12669/11425
29. Editorial. (1981). Editorial (preliminares). Educación Física y Deporte, 3(2), 1. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/22832/20786505
30. Editorial. (1982). Editorial (preliminares). Educación Física y Deporte, 4(2), 1. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/22966/20786593
31. Editorial. (1983a). Editorial (preliminares). Educación Física y Deporte, 5(2), 1. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/23048/20786676
32. Editorial. (1983b). Editorial (preliminares). Educación Física y Deporte, 5(3), 1. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/23076/19003
33. Editorial. (1984). Editorial (preliminares). Educación Física y Deporte, 6(1), 1. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/23093/19014
34. Editorial. (1996). Editorial (preliminares). Lúdica Pedagógica, 2, 5-6. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/2894/2602
35. Editorial. (2010). Editorial (preliminares). Educación Física y Deporte, 29(1), 1-3. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/7151/6600
36. Editorial. (2011). Editorial (preliminares). Educación Física y Deporte, 30(1), 343-345. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/10036/9253
37. Editorial. (2012a). Editorial (preliminares). Educación Física y Deporte, 31(1), 701-708. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/12654/11410
38. Editorial. (2012b). Editorial (preliminares). Lúdica Pedagógica, 2(17), 5-7. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/1784/1749
39. Editorial. (2013). Editorial (preliminares). Lúdica Pedagógica, 2(18), 5-7. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/2198/2083
40. Gomes, C. L. (2012). América Latina, ocio y geopolítica del conocimiento. Educación Física y Deporte, 31(2), 1001-1008. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/14405/12653
41. González, F. J. & Fensterseifer, P. E. (2007). Educação Física escolar: a difícil e incontornável relação teoría e prática. Motrivivência, 19(28), 27-37. https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/9123/9549
42. Gracia, A. D. (1996). Concepción de Educación Física. Lúdica Pedagógica, 2, 1-6. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/2687/2597
43. Hernández, M. L. N. & Tovar, T. (2009). Estudio comparativo de los enfoques curriculares utilizados para la formación de licenciados y profesionales de la Educación Física en Bogotá: su pertinencia e impacto. Educación Física y Deporte, 28(2), 69-77. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/3070/2837
44. Hurtado, D. R. H. (2007). Corporeidad y motricidad. Una forma de mirar los saberes del cuerpo. Lúdica Pedagógica, 2(12), 77-85. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/7672/6183
45. Jaramillo, J. & Herrera, M. (1998). Evaluación por logros. Lúdica Pedagógica, 3, 1-9. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/2703/2537
46. Jaramillo, L. E. & Hurtado, D. H. (2005). Los imaginarios como punto de partida: una posibilidad de comprensión en jóvenes escolarizados desde la motricidad y el desarrollo humano. Lúdica Pedagógica, 2(10), 69-75. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/7640/6151
47. Machado, T. S. (2012). Sobre o impacto do movimento renovador da educação física nas identidades docentes. [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Espírito Santo]. http://portais4.ufes.br/posgrad/teses/tese_5394_THIAGO%20MACHADO%20DISSERTA%C7%C3VERS%C3O%20FINAL.pdf
48. Martínez, N. T. (2000). El profesional de educación física ¿quién es?. Lúdica Pedagógica, 2(4), 1-5. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/2746/2622
49. Molano, M. (2012). Fundamentos estructurales de la experiencia corporal. Lúdica Pedagógica, 2(17), 73-84. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/1778/1756
50. Molina, V. A. B. & Tabares, J. F. F. (2012). Presentación del monográfico: ocio y pensamiento crítico en Latinoamérica. Educación Física y Deporte, 31(2), 955-956. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/14862/12979
51. Morales, L. R. (1985). Necesidad de una fundamentación teórica en la Educación Física. Educación Física y Deporte, 7(1-2), 51-55. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/4682/4115
52. Morales, L. R. (1990). Elementos para una aproximación al trabajo teórico de la Educación Física en Colombia. Educación Física y Deporte, 12(1-2), 9-28. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/4629/4070
53. Morales, L. R. (1996). Elementos para una aproximación al trabajo teórico de la Educación Física en Colombia (segunda parte). Lúdica Pedagógica, 2,1-8. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/2684/2532
54. Moreno, W. G. (1996). Perspectivas para tener presentes en el proceso de modernización del instituto universitario de Educación Física. Educación Física y Deporte, 18(1), 103-112. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/4585/4029
55. Moreno, W. G. (2007). Apuntes prosaicos para una gimnástica ciudadana. Lúdica Pedagógica, 2(12), 68-76. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/7671/6182
56. Mosquera, M. L. (2001). Masificación y espectáculo en la Educación Física. Lúdica Pedagógica, 1(6), 33-36. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/3034/2725
57. Mosquera, M. L. (2010). Tendencias de la Educación Física escolar. Análisis desde la confrontación. Lúdica Pedagógica, 2(15), 116-121. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/564/544
58. Murcia, N. P. (2007). Imaginarios del joven colombiano ante la clase de Educación Física. Educación Física y Deporte, 26(1), 47-57. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/226/156
59. Oliveira, M. A. T. (2001). A Revista Brasileira de Educação Física e Desportos (1968-1984) e a experiência de professores da rede municipal de ensino de Curitiba: entre a adesão e a resistência. [Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica]. URL
60. Pachón, J. O. & Perafán, G. A. (2013). El conocimiento profesional del profesor de Educación Física. Lúdica Pedagógica, 2(18), 123-131. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/2177/2079
61. Pinillos, J. M. G. (2007). La pedagogía y la motricidad humana, una condición de posibilidad para la construcción de una episteme de la Educación Física en la perspectiva del desarrollo humano en Colombia. Lúdica Pedagógica, 2(12), 19-30. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/7665/6176
62. Rodríguez, A. B. C. (2009). Enseñanza de la epistemología de la Educación Física en el proyecto curricular Licenciatura en Educación Física de la Universidad Pedagógica Nacional: una mirada desde la historia. Lúdica Pedagógica, 1(14), 51-59. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/793/764
63. Santamaría, C. R. & Arévalo, F. R. (1988). Educación Física: ante el compromiso o la entrega. Educación Física y Deporte, 10(1-2), 95-104. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/4648/4086
64. Uribe, I. D. P. (1998). Motricidad infantil y desarrollo humano. Educación Física y Deporte, 20(1), 91-95. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/3393/3156
65. Uribe, I. D., Molina, V. A., Vergara, E. M. & Blandón, M. M. (2003). La pedagogía de la motricidad como estrategia de promoción de la salud. Educación Física y Deporte, 22(1), 59-71. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/3250/3011
66. Urrego, L. J. D. (2007). Apuntes sobre la enseñanza de la historia de la Educación Física: su articulación con la sociología y la epistemología en la formación de educadores corporales. Lúdica Pedagógica, 2(12), 63-67. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/7670/6181
67. Urrego, L. J. D. (2014). Estudio de la producción de conocimiento en la Educación Física en Colombia entre 1990 y 2006. [Tese de Doutorado, Universidad de Valladolid]. file:///C:/Users/User/Downloads/TESIS545-140623.pdf
68. Useche, G. G. (2000). La Educación Física: un hecho social, un derecho social. Lúdica Pedagógica, 5, 1-4. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/3007/269269. Wilches, D. O. (2012). Ideas influyentes en la teoría de la Educación Física de la Facultad de Educación Física de la Universidad Pedagógica Nacional (Bogotá) entre 1975 y 2000. [Tese de Doutorado, Universidad de León]. https://buleria.unileon.es/bitstream/handle/10612/2326/2011OLIVEROS%20WILCHES%2c%20DANIEL%20IGNACIO1.pdf?sequence=1&isAllowed=y