School geography and the trainingof geography & earth sciences teachers
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.unipluri.16116Keywords:
Students, teachers education and school geography.Abstract
The purpose of this article is to explain the opinions about teaching geography in school, as expressed by geography & earth sciences student teachers from Universidad de Los Andes’ Núcleo Universitario del Táchira (Venezuela). The main research topic were the students’ concerns about geography education in the classroom, were geographical notions and concepts are usually presented using a traditional pedagogy. Methodologically, their reasoning was analyzed, and a test trial was conducted to collect information. The main findings include: the need to promote a critical view of geography, encourage analytical thinking, conduct research as a didactic activity, and renew everyday school practices to invigorate the educational purpose in line with the realities of today's world. This study highlights the connections between students’ views and the theoretical and methodological foundations developed by school geography experts.
Downloads
References
Aguirre Baztán, A. (1997). Etnografía. Metodología cualitativa en la investigación sociocultural. México. Alfa Omega Grupo Editor, S.A.
Bertoncello, R.V. (2006). La geografía escolar. Disponible: http://aportes.educ.ar/geografia/. [Consulta realizada 23 de octubre de 2012].
BoniLLa-Castro, E. y Rodríguez S., P. (1995). Más allá del dilema de los métodos. Bogotá. Universidad de Los Andes.
Cubero, R. (2005). Perspectivas constructivistas. La intersección entre el significado, la interacción y el discurso. Barcelona. Editorial Graó.
Delgado M., O. y Murcia C., D. (1999). Geografía escolar: Discursos dominantes y discursos alter-nativos. Bogotá. Universidad Nacional de Colombia.
Francia, A. (1993). Análisis de la realidad. Madrid. Editorial CCS.
García G., J. y Rosales, J. N. (2000). Estrategias didácticas en Educación Ambiental. Málaga (España). Ediciones Aljibe, S. L.
Gómez, S. y López p., M. (2008). La producción de la geografía escolar y su vigilancia epistemológica. Revista Huellas Nº 12, 56-73. Universidad de la Pampa. Santa Rosa. Argentina.
Graves, N. (1989). Nuevos métodos para la enseñanza de la Geografía. Barcelona (España). Editorial Teide.
Guedez, V. (1994). El pensamiento contemporáneo y educación. Cátedra ULA-2000 Nº 6. Universidad de Los Andes. Núcleo Universitario del Táchira. San Cristóbal.
Helena de LiMa, M. y Rubia Vlach, V. (2002). Geografía escolar. Relaciones y representaciones de la práctica social. Caminhos de Geografía Revista On Line 3 (5) fev/2002. Universidade Federal de Uberlândia. Uberlândia, Minas Gerais. Brasil.
Lanz, R. (1993). La posmodernidad: Preguntas de fin de siglo. La discusión posmoderna. Caracas. Editorial Tropykos-Universidad Central de Venezuela.
Montoya G., J.W. (2003). Geografía contemporánea y geografía escolar: Algunas ideas para una agenda en Colombia. Cuadernos de Geografía, XII (1-2), 3-27. Bogotá. Colombia.
Ortega v., J. (2004). La geografía para el siglo XXI. Geografía Humana. Barcelona (España). Editorial Ariel, S.A.
Prats. J. (1996). La investigación en didáctica de las ciencias sociales. Ponencia en el VII Symposium sobre didáctica de las Ciencias Sociales. Universidad de Las Palmas. Gran Canaria.
Ramos G., J.; Navarro N., D. y Sánchez R., A. (1996). La globalización como cambio de mirada. Re-vista Kikiriki N º 39, 4-5. Barcelona. España.
Ríos Cabrera, P. (2004). La aventura de aprender. 4ta Edición. Caracas. Editorial Cognitus, C. A.
SantareLLi Silvia, C. M. (2002). Corrientes epistemológicas, metodología y prácticas en Geografía. Bahía Blanca (Argentina). Universidad Nacional del Sur.
Santos Guerra, M. Á. (2001). Enseñar o el oficio de aprender. Buenos Aires. Homo Sapiens Ediciones.
Siede, I. (1998). El aporte de las ciencias sociales a la educación en la paz y los derechos humanos. Boletín 3, Grupo de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales. Mérida. Venezuela, 164-194.
Steiman, J. (2007). ¿Qué debatimos hoy en la didáctica? Buenos Aires. Editorial Universidad San Martín.
Svarzman, J. (2000). Beber en las Fuentes. La enseñanza de la historia a través de la vida cotidiana. Buenos Aires. Editorial Novedades Educativas.
vadillo, G. y Klingler, C. (2004), Didáctica, Teoría y Práctica de éxito en Latinoamérica y México. México. McGraw-Hill Interamericana.
W. De Camilloni, A. R. (2001). Los obstáculos epistemológicos en la enseñanza. Barcelona (España). Editorial Gedisa, S.A.
Woods, F. (1989). La escuela por dentro. La etnografía en la investigación educativa. Primera Reimpresión. Barcelona (España). Ediciones Paidós Ibérica, S.A.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who have publications in this Journal accept the following terms:
- The content of each article is the responsibility of its authors
- The author(s) preserve(s) the moral rights over the article and transfer(s) the patrimonial rights to the University of Antioquia, which can publish it or distribute electronic copies, as well as include it in indexing services, directories or national and international Open Access data bases, under the Creative Commons Attribution License (CC BY-NC-ND).
- The author(s) should sign a declaration of transfer of economic rights to the University of Antioquia, after the acceptance of the manuscript.
- Authors are allowed and advised to disseminate their work through the Internet (eg, institutional telematic archives or their website) before and during the submission process. That can produce interesting exchanges and increase citations of the published work.
- The author(s) has (have) the responsibility to arrange and get the necessary permissions to reproduce any material protected by copyright.