Execution of an Educational Food Intervention in Schoolchildren, Before and During Confinement by Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.penh.v24n1a06Keywords:
Food, COVID-19, Schoolchildren,, Education, ObesityAbstract
Background: The pandemic and COVID-19 confinement changed the living conditions of schoolchildren and their families. Objective: To describe the implementation of an educational food intervention in schoolchildren at the Monseñor Gerardo Valencia Cano Educational Institution, Medellín, Colombia, before and during the COVID-19confinement. Materials and Methods: Qualitative research supported by quantitative variables. Data collection and analysis
were based on grounded theory. The population consisted of schoolchildren and parents of the Monseñor Gerardo
Valencia Cano Educational Institution. Before COVID-19, four focus groups and a semi-structured survey were conducted with 416 students and their parents, and four more focus groups were conducted with 42 teachers; these were carried out until saturation was reached. During the confinement, 237 surveys were administered to families (students and parents). Nutritional status was evaluated. Results: 37% of the students between third and seventh grade were overweight. It was possible to identify in a participatory way the risk and protective factors against excess weight, in order to define an educational food intervention from and with the subjects. The conceptual nodes of the intervention were healthy eating, cooking methods, preparation of healthy food, and food for the prevention of excess weight
and colon cancer. Conclusions: The recognition of the nutritional conditions before and after the confinement of the schoolchildren and their families, or the change of these throughout the educational intervention, helped to achieve coherence between the needs, educational objectives, and methodologies implemented. The fact of having schoolchildren and their parents gathered in the same space (home) during confinement generated a microenvironment that favored behaviors that triggered an improvement in family eating habits.
Downloads
References
OMS. Las 10 principales causas de defunción. Centro de Prensa [Internet]. 2018;1. Disponible en: http://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/the-top-10-causes-ofdeath%0Ahttp://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs310/es/
Ministerio de Salud y Protección Social. Encuesta Nacional de la Situación Nutricional - ENSIN 2015 Objetivo. 2015;1-65. [Citado mayo de 2020]. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/ED/GCFI/ensincolombia-2018.pdf
Universidad de Antioquia, Gerencia de Seguridad Alimentaria y Nutricional, Gobernación de Antioquia. Perfil alimentario y nutricional de Antioquia 2019;1. 2019
González Valencia DG, Grijalva Haro MI, Montiel Carbajal MM, Ortega Vélez MI, González Valencia DG, Grijalva Haro MI, et al. Identificación de factores predisponentes, reforzadores y capacitadores para una alimentación y actividad física adecuadas en escolares sonorenses. Región y Sociedad. 2018;(72). https://doi.org/10.22198/rys.2018.72.a893
García T. Importancia de la intervención escuela-familia para eliminar la obesidad infantil y tender hacia patrones de alimentación saludables. Lecturas: Educación Física y Deportes 2011;159. Disponible en: http://www.efdeportes.com/efd159/patrones-de-alimentacion-saludables.htm
Organización De Las Naciones Unidas Para La Alimentación Y La Agricultura. Sistemas Alimentarios Y Covid-19 en América Latina Y El Caribe. Boletín CEPAL. [Internet]. 2020. [Citado agosto 2020] Disponible en: https://www.cepal.org/es/publicaciones/45897-sistemas-alimentarios-covid-19-america-latina-caribe-ndeg-11-impactos
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. El progreso ha retrocedido en prácticamente todos los indicadores importantes relativos a la infancia, dice UNICEF un año después de la declaración de la pandemia [Internet]. New York; 2021. Disponible en: https://www.unicef.org/es/comunicados-prensa/progreso-ha-retrocedido-indicadores-importantes-infanciaun-ano-despues-pandemia
Hoyos M, Álvarez M, Manjarrés LM, Uscátegui RM. Perfil de seguridad alimentaria y nutricional de Medellín y sus corregimientos 2015. Alcaldía de Medellín, Universidad de Antioquia; 2015.
DANE. Boletín Técnico principales indicadores del mercado laboral. Diciembre de 2015 [Internet]. DANE. 2020. [Citado mayo de 2020]. Disponible en: http://www.dane.gov.co/index.php/mercado-laboral/empleo-y-desempleo
Salinas CJ, Vio del Rio F. Programas De Salud Y Nutrición Sin Política De Estado: El Caso De La Promoción De Salud Escolar En Chile. Rev Chil Nutr. [Internet]. 2011;38(2):100-16. Disponible en: https://doi.org/10.4067/S0717-75182011000200001
Alzate-Yepes T, Cánovas-Leonhardt DP. Estilos educativos parentales y obesidad infantil [tesis de doctorado en Educación]. Valencia: Universidad de Valencia. 2012. Disponible en: https://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/24285/TESIS%20EEPObesidad%20Infantil.pdf?sequence=1
OMS/FAO CM de E. Buenas Prácticas en Programas de Información, Comunicación y Educación en Alimentación y Nutrición. 2011. [Citado mayo de 2020]. Disponible en: https://www.fao.org/3/as503s/as503s.pdf
Organización Mundial de la Salud. Informe de la comisión para acabar con la obesidad infantil. Biblioteca de la OMS [Internet]. 2016. 50p. [Citado mayo de 2020]. Disponible en: http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/206450/1/9789243510064_spa.pdf
Bosco Pinto, João. La investigación acción como práctica social, en. Investigación Acción Participativa. Aportes y desafíos. Bogotá, Di. 1998.
Bacher-Martínez C. Aportes de la investigación-acción participativa a una teología de los signos de los tiempos en América Latina. Theol Xaver. [Internet]. 2017;67(184):309-32. https://doi.org/10.11144/javeriana.tx67-184.aiptst
Ministerio de Salud y Protección Social. Colombia. Resolución 2465 de 2016. 14 de Junio 2016. [Citado mayo de 2020]. Disponible en: https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/resolucion_no._2465_del_14_de_junio_de_2016.pdf
Bartholomew L, Parcel G, Kok G, Gottlieb N. Planning health promotion programs. Change; 2006, 747 pp. Disponible en: https://www.scirp.org/(S(351jmbntvnsjt1aadkposzje))/reference/referencespapers.aspx?referenceid=1275704
Ministerio de Salud y Protección Social, Ministerio de Educación C. Documento técnico de soporte para la reglamentación de tiendas escolares saludables. Bógota; 2019, 55 pp.
ICBF, FAO. Guías Alimentarias Basadas en Alimentos para la población colombiana mayor de 2 años [Internet]. 2020, 56 pp. Disponible en: https://www.icbf.gov.co/guias-alimentarias-basadas-en-alimentos-para-la-poblacion-colombiana-mayor-de-2-anos
Ruiz Román C. Hacia el aprendizaje significativo y colaborativo: una propuesta de innovación en la diplomatura de educación social. Innovación Educ. 2009:263-73. Disponible en: https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/4992
Ausubel D. Teoría del aprendizaje significativo. Fascículos de CEIF. 1983. pp. 1-10.
Contento I. Review of Nutrition Education Research in the Journal of Nutrition Education and Behavior, 1998 to 2007. J Nutr Educ Behav. 2008;40(6):331-40. https://doi.org/10.1016/j.jneb.2008.06.001
Vásquez F. Oficio de maestro. Facultad de educación. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana; 2000.
Crespo M del C, Palaguachi Tenecela MC. Educación con Tecnología en una Pandemia: Breve Análisis. Rev Sci. 2020;5(17):292-310. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2020.5.17.16.292-310
Blanco Pereira ME, Jordán Padrón M, Pachón González L, Sánchez Hernández TB, Medina Robainas RE. Educación para la salud integral del adolescente a través de promotores pares. Rev medica electron. 2011;349-59. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1684-18242011000300012
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de autor 2024 Universidad de Antioquia