Adolescent’s imaginaries about food and ideal weight, getting through TV programs – Medellin-Colombia

Authors

  • Luz Marina Arboleda Montoya Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.penh.9366

Keywords:

television, publicity, eating behaviours, body weigh, adolescents

Abstract

Objective: to identify the imaginaries that adolescents have about food and ideal weight, which are constructed from the TV programs. Materials and methods: it is a quantitative and qualitative study that focused on the”symbolic interactionism” method. Interviews, workshops and discussion groups were used to collect the date, it was done in 2007. Conclusions: adolescents’ life style and eating behaviours are mainly influenced by family, friends, and peers as well as by TV publicity. The teenagers participating in the study told that TV is the strongest influence, which promotes ideals about luxuries life style, drinking alcohol and smoking cigarettes, additionally about ideal body shape in women and men. They though also that watch TV induces to eat junk food, drink sweet beverages, candies, and nutritional supplements, but TV doesn’t advertise about eating healthy food like fruits, vegetables and meat.

|Abstract
= 405 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 112 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luz Marina Arboleda Montoya, Universidad de Antioquia

MSc en Salud Pública. Profesora Escuela de Nutrición y Dietética de la Universidad de Antioquia.

References

Thompson JB. Los medios y la modernidad. Barcelona: Paidós; 1998.

Banco Mundial. World development indicators: 2004 [Documento en Internet]. New York; 2005 [Citado enero de 2008]. Disponible en: http://www.worldbank.org/data/wdi2004/pdfs/table5_11.pdf

Comisión Nacional de Televisión. Estudio general de medios [Documento en Internet]. Bogotá; 2004 [Citado marzo de 2008]. Disponible en http://www.cntv.org.co.

Huertas A, Franca M. El espectador adolescente. Una aproximación a cómo contribuye la televisión en la construcción del yo. [Documento en Internet]. Zer: Rev Estud Comunic. 2001[Citado marzo de 2008];11:8. Disponible en: http://www.comminit.com/la/tendencias/lact/lasld-74.html.

Escobar J. Lo imaginario. Entre las ciencias sociales y la historia. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT; 2000. p. 113.

Montero Y. La televisión como agente de socialización. En: televisión, valores y adolescencia. Barcelona: Gedisa; 2006. p. 21.

Bonilla E. Rodríguez P. Más allá del dilema de los métodos. Bogotá: Uniandes; 1997. p. 70.

Clurana E. Individuo complejo. En: redes sociales y complejidad. San Salvador: Universidad del Salvador; 1998. p. 33.

Ghiso A. Procesos, acciones y saberes en la investigación social. Medellín: Fundación Universitaria Luís Amigó; 2001. p. 5. Textos y argumentos Nº 2.

García B, González S, Quiroz A, Velásquez A. Técnicas interactivas para la investigación social cualitativa. Medellín: Fundación Universitaria Luís Amigó; 2002.

Lalonde M. El concepto de “Campo de la salud”. En: promoción de la salud: una antología. Washington: Organización Panamericana de la Salud;1996. p. 3-5. Publicación científica Nº 557.

Organización Mundial de la Salud. Promoción de la salud: Glosario. Ginebra; 1998.

Alonso L. El grupo de discusión en su práctica: memoria social, intertextualidad y acción comunicativa. Rev Intern Sociol. 1996;13:5-36.

Safa Barraza P. El concepto de habitus de Pierre Bourdieu y el estudio de las culturas populares en México. [Documento en Internet]. Rev Univers Guadalajara. 2002 [Citado marzo de 2008]; 24:5. Disponible en http://www.cge.udg.mx/revistaudg/rug24/bourdieu3.html.

Bourdiau P. El espacio para los puntos de vista. Rev Proposic. 1999;29:12-14.

Antioquia. Dirección Seccional de Salud, Universidad de Antioquia, Escuela de Nutrición y Dietética. Perfil alimentario y nutricional de los hogares del departamento de Antioquia. Medellín; 2004. p. 125.

Wallack L. Montgomery K. Publicidad para todos en el año 2000: implicaciones de salud pública para los países menos desarrollados. En: Promoción de la salud: una antología. Washington: Organización Panamericana de la Salud; 1996. p. 286-99. Publicación científica Nº 557.

Organización Panamericana de la salud. Comunicación, educación y participación: un marco y guía de actuación. Washington: OPS; 1996.

Bourdieu P. La distinción: criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus; 1988.

Morín E, las Stars: Servidumbres y mitos. Barcelona: Dopesa; 1972.

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. Encuesta de la situación Alimentaria y Nutricional (ENSIN): 2005. Bogotá; 2006.

Uribe J. La anorexia: definiciones básicas. En: la anorexia: los lactores socioculturales de riesgo. Medellín: Universidad de Antioquia; 2007. p. 30.

Published

2011-04-24

How to Cite

Arboleda Montoya, L. M. (2011). Adolescent’s imaginaries about food and ideal weight, getting through TV programs – Medellin-Colombia. Perspectivas En Nutrición Humana, 10(1), 63–74. https://doi.org/10.17533/udea.penh.9366

Issue

Section

Research

Most read articles by the same author(s)