Children's nutritional status and parental educational styles: an experts appreciation
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.penh.18999Keywords:
Family relations, education, nutrition status, child obesity, family, childrenAbstract
Background: Childhood obesity has been studied from aspects related with diagnosis and treatment, primarily. However, studies related with prevention from no genetics family factors have been largely absent from the focus of research in public health and nutrition. Objective: To know nutrition professional perceptions about a possible relationship between type of family, the nutritional status of children and parental educational styles. Materials and methods: A descriptive and exploratory study. A semi-structured online questionnaire was applied to professionals from Spain, Chile, Portugal and Colombia. The questionnaire included three variables: type of family, parental educational styles and parent reported nutritional status of children. Results: Regardless family type, parental educational style was associated with nutritional children status as follow: A protective style with overweight, and a democratic style with normal nutritional status. Authoritarian and neglectful styles were associated with malnutrition by excess or deficit (p <0.05). Conclusion: Theses results may be useful as base for new research about the relationships between childhood obesity and family environment.
Downloads
References
Palmieri M, Delgado H. Análisis situacional de la malnutrición en Guatemala: sus causas y abordaje. Guatemala: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo; 2011. [citado enero de 2013]. Cuaderno de Desarrollo Humano 2009-2010. Disponible en: https://www.pnud.org.gt/data/publicacion/cuaderno_malnu_final.pdf
Martínez R, Fernández A. El costo del hambre, impacto económico y social de la desnutrición infantil. Panorama General Centroamérica y República Dominicana. Santiago de Chile: Naciones Unidas, CEPAL, PMA; 2007. [citado junio de 2013]. Disponible en: http://www.mef.gob.pe/contenidos/pol_econ/documentos/Costo_del_Hambre_Impacto_Economico_y_socia_%20de_desnutricion_infantil.pdf
Martínez R, Fernández A. Modelo de análisis del impacto social y económico de la desnutrición infantil en América Latina. Manual 52. Santiago de Chile: Naciones Unidas, CEPAL, PMA; 2007. [citado enero de 2013]. Disponible en: http://www.eclac.org/publicaciones/xml/8/27818/Serie_Manuales_52.pdf
Colombia. Ministerio de la Protección Social. Prevención de la malnutrición o desnutrición. Paquetes instruccionales, versión 1,0. Bogotá; 2009. [citado enero 2013]. Disponible en: http://www.minsalud.gov.co/Documentos%20y%20Publicaciones/Prevenir_la_malnutrici%C3%B3n_o_desnutrici%C3%B3n.pdf
Nersessian N. Should physicists preach what they practice? Sci Educ. 1995;4:203-26.
Phenix P. La arquitectura del conocimiento. En: Elam S. La educación y la estructura del conocimiento. Buenos Aires: El Ateneo; 1973.
Trumbull D, Kerr P. University researcher’s inchoate critiques of science teaching: implications for the content of pre service science teacher education. Sci Educ. 1993 77:301-17.
De Jong O. How to teach scientific modes and modeling: a study of prospective chemistry teachers´ knowledge base, Springtime Seminar, Chemical Education Research Group. London: 2001. [citado enero de 2013]. Disponible en: http://www.rsc.org/images/cergseminar2001-ode%20jong_tcm18-49207.pdf
Alzate T. Estilos educativos parentales y obesidad infantil. Tesis Doctoral Universidad de Valencia, España. 2012. [citado enero de 2013]. Disponible en: http://roderic.uv.es/handle/10550/24285.
Hernández-Sampieri R, Fernández-Collado C, Baptista-Lucio P. El proceso de la investigación cualitativa. Metodología de la investigación. 4 ed. México: McGrawHill/Interamericana; 2006. p. 521-747.
Fassler CC. Familias en cambio en un mundo en cambio. Montevideo: Ediciones Trilce; 2006. vol. 1, p. 184.
Darling N, Steinberg L. Parenting style as context: an integrative model. Psychol Bull. 1993;113:487-96.
Aroca C, Cánovas P, Alba J. Características de las familias que sufren violencia filio-parental: un estudio de revisión. Educatio Siglo XXI. 2012;3:231-54.
Torío S, Peña J, Rodríguez M. Estilos educativos parentales, revisión bibliográfica y reformulación teórica. Teoría Educ. 2008;20:151-78.
Álvarez-Alberca J. Características de los padres sobreprotectores y su influencia en el nivel de creatividad de los niños y niñas del primer año de educación básica en el centro educativo “Lauro Damerval Ayora” n°- 1 de la ciudad de Loja, período 2011 – 2012. Tesis Doctoral. Universidad Nacional de Loja; 2012. [citado junio de 2013]. Disponible en: http://dspace.unl.edu.ec:8080/xmlui/handle/123456789/3128?show=full
Cerezo M, Casanova P, de la Torre M, Villa M. Estilos educativos paternos y estrategias de aprendizaje en alumnos de educación superior. Eur J Educ Psychol. 2011;4:51-6.
Domínguez-Vásquez P, Olivares S, Santos JL. Influencia familiar sobre la conducta alimentaria y su relación con la obesidad infantil. Arch Latinoam Nutr. 2008;58:249-55.
Ventura A, Birch L. Does parenting affect children´s eating and weight status? Int J Behav Nutr Phys Act. 2008. [citado abril de 2013]. 5 doi:10,1186/1479-5868-5-15. Disponible en: http://www.ijbnpa.org/content/pdf/1479-5868-5-15.pdf
Seher C. Parent-Child Interaction during feeding -how it may influence kids’ weight and relationship with food. Today’s Diet. 2011;13:32.
Jansen P, Roza S, Jaddoe V, Mackenbach J, Raat H, Hofman A, et al. Children´s eating behavior, feeding practices of parents and weight problems in early childhood: results from the population-based generation R study. Int J Behav Nutr Phys Act. 2012. [citado abril de 2013]. 30:130. doi: 10.1186/1479-5868-9-130. Disponible en: http://wwwijbnpaorg/content/9/1/130.
Tirado AF, Barbancho CF, Prieto MJ, Moreno MA. Influencia de los hábitos televisivos infantiles sobre la alimentación y el sobrepeso (II) Rev Cubana Enferm. 2004. [citado mayo de 2013];20(3). Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03192004000300006
Ochoa de Alda I. Enfoques en terapia familiar sistémica. Barcelona: Hierder; 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de autor 2024 Universidad de Antioquia