Validation of a regulated game “Chefcitos” to promote healthy lifestyles and consumption of fruits and vegetables in children over seven years. Colombia, 2014
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.penh.v17n1a06Keywords:
health education, food and nutrition education, health promotion, teaching materials, food habits, models educational.Abstract
Background: The low consumption of fruits and vegetables is a risk factor for chronic non communicable diseases, to promote the consumption of fruits and vegetables in children several strategies and aids have been developed. One of this aid are the table games. These should be validated to ensure its effectiveness. Objective: To validate the “Chefcitos” game (game´s name, as a little chef) designed to promote healthy lifestyles and the consumption of fruits and vegetables in children over seven years of age. Materials and methods: A qualitative study, with twelve children aged between seven and twelve years from José Miguel de Restrepo y Puerta School, Copacabana, Colombia. The game was designed and validated; Information was collected by focus groups and participant observation, and pre and posttest. The categories of analysis were: attractiveness, understanding, identification, acceptance and persuasion or inducement to action. Results and discussion: The game “Chefcitos” is a valid educational aid to promote consumption of fruits and vegetables, and healthy lifestyles. Conclusion: The validation process is necessary before using educational aids in order to assess its potential to encourage voluntary adoption of healthy behaviors.
Downloads
References
Lock K, Pomerleau J, Causer L, Altmann DR, McKee M. The global burden of disease attributable to low consumption of fruit and vegetables: implications for the global strategy on diet. Bull World Health Organ. 2005;83:100-8.
Robledo R, Escobar F. Las enfermedades crónicas no transmisibles en Colombia. Bol Observ Salud. 2010. [citado febrero de 2015];3:1-9. Disponible en: http://www.bdigital.unal.edu.co/21517/1/17968-57896-1-PB.pdf
Colombia. Ministerio de Salud y Protección Social. Análisis de situación de Salud según regiones de Colombia. Bogotá; 2013.
Perry C, Bishop D. A randomized school trial of environmental strategies to encourage fruit and vegetable consumption among children. Health Educ. Behav. 2004;31:65-76.
Te Velde S, Brug J. Effects of a comprehensive fruit- and vegetable-promoting school-based intervention in three European countries: the Pro Children Study. Br J Nutr. 2008;99:893-903.
Baranowski T, Baranowsi J. Dietary outcome evaluation of a multimedia game. Am J Prev Med. 2003;24:52-61.
Castillo JM, Rodriguez M, Guerrero F. Games as an alternative for teaching basic health concepts. Rev Panam Salud Pública. 2001;9:3114.
Amaro S, Viggiano A, Costanzo D. Kaledo: a new educational board-game, gives nutritional rudiments and encourages healthy eating in children: a pilot cluster randomized trial. Eur J Pediatr. 2006;165:630-5.
Aguilera MG, Díaz M. La importancia del jugar en el desarrollo de la personalidad del niño. Rev Electr Psicol Iztacala. 2010. [citado febrero de 2015];13:56-79. Disponible en: http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/viewFile/22582/21315
FAO. La importancia de la educación nutricional. Roma; 2011.
OPS/OMS. Orientaciones técnicas para el diseño y validación de materiales educativos para la iniciativa regional escuelas promotoras de la salud. Washington: OPS; 2005. 85p.
OPS. Guía de validación de materiales educativos. Chiclayo: Convenio GTZ/OPS; 2003.
Galeano E. Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín: Universidad Eafit; 2004. p.34.
Bonilla E, Rodríguez P. Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. Bogotá: Norma; 1997.
Taylor S, Bogdan R. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. La búsqueda de significados. Madrid: Paidós; 1987.
Hamui-Sutton A, Varela-Ruiz M. La técnica de grupos focales. Inv Educ Med. 2013;2:55-60.
Cortés C. La percepción de la imagen y la comunicación educativa. Utopías. Signo Pensamiento. 1993;23:35-46.
Salazar A, Shamah T, Escalante E, Jiménez A. Validación de material educativo: estrategia sobre alimentación y actividad física en escuelas mexicanas. Rev Esp Comun Salud. 2012;3:96-109.
Eliassen E, Wilson M. Selecting appropriate elementary school nutrition education resources. Am J Health Studies. 2007;22;224-7.
Achor M, Benítez N, Brac E, Barslund S. Obesidad infantil. Rev Posgrado VIa. Cátedra Med. 2007;168:34-8.
Mejía D, Carmona I, González L, Giraldo P. Contenido nutricional de alimentos y bebidas publicitados en la franja infantil de la televisión colombiana. Nutr Hosp. 2014;29:858-64.
Instituto Colombiano de Bienestar Familiar, Ministerio de la Protección Social, Instituto Nacional de Salud, Profamilia. Encuesta nacional de la situación nutricional en Colombia 2010. Bogotá: ICBF; 2011. 512p.
Araceta J, Pérez C, Ribas L, Serra L. Epidemiología y factores determinantes de la obesidad infantil y juvenil en España. Rev Pediatr Aten Primaria. 2005:7(supl):1-20.
Padilla I. Prevalencia de sobrepeso-obesidad y factores asociados con valor predictivo-preventivo en escolares de 6 a 11 años de Río Gallegos, Santa Cruz, Argentina. Salud Colectiva. 2011:7:377-88.
Gómez LF, Ibarra ML, Lucumí DI, Arango CM, Parra A, Cadena Y, et al. Alimentación no saludable, inactividad física y obesidad en la población infantil colombiana: un llamado urgente al estado y la sociedad civil para emprender acciones efectivas. Glob Health Promot. 2012;19:87-92.
Contento IR. Nutrition education: linking theory, research and practice. 2 ed. Burlington, MA: Jones & Bartlett; 2011. p.14-5.
Pardí J, Plazas M. Modelos para el cambio de conducta. Cuad Nutr. 1998;21:58-64.
Osorio J, Weisstaub N, Castillo C. Desarrollo de la conducta alimentaria en la infancia y sus alteraciones. Rev Chil Nutr. 2002;29:280-5.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de autor 2024 Universidad de Antioquia