Constructs and conceptions facing education for health students, teachers and graduates of higher education programs in the area of health
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.penh.v18n1a05Keywords:
Health education, education, health, vocational trainingAbstract
Background: Health Education is a field of knowledge relevant to the health disciplines but its development has not been coherent. Objective: To understand student, faculty, and /or alumni conceptions of health education in five higher education programs in the health field. Materials and methods: Various qualitative methods were undertaken within five academic units in two of Medellin’s universities, including observations, interviews and focus groups developed by students, faculty and/or alumni. Results: Health Education is not well defined; the diverse conceptions are related to the significant attributes of both the health and education fields. As such, there are views of health education that critique traditional education, and other views that critique health and adopt more traditional rhetoric and practices mainstream to education. This creates a wide spectrum that makes up the multifaceted vision and understanding of Health Education. Conclusion: Current conceptions of Health Education are a product of diverse theoretical and pedagogic positions with respect to education and health, which highlights differences between the disciplines and among the various conceptions of both the trainers and the trainees.
Downloads
References
Nutbeam D, Kickbush I. Health literacy as a public health global: a chanllenge for contemporary health educaction and communication strategies into the 21st century. Health promotion international. 2006;15:259-69.
Schaalma H, Kok G. Decoding health education interventions: The times are a-changin. Psychol Health. 2009;24:5-9.
Serrano MI. Educación para la salud y participación comunitaria. Madrid: Díaz de Santos, editor; 1990.
Banas J. Tailored approach to identifying and addressing college students’ online health information literacy. Am J Health Education. 2008;39:228-36.
Whitehead D. Reviewing health promotion in nursing education. Nurse Educ Today. 2007;27:225-37.
García Ospina C. Algunas reflexiones sobre la educación para la salud. Biblioteca Virtual en Salud; 2010 [citado Agosto 2014]. Disponible en: http://199.89.54.101/ojs/index.php/hps/article/viewFile/416/416/
Hancher Rauch H, Hicks L. Applying the Principles of Coordinated School Health to Community Program Planning: A Semester Project. American Journal of Health Education. 2008;39:365-5.
Diaz PA, Peñaranda F, Cristancho S, Caicedo N, Garces M, Alzate T, Et al. Educación para la Salud: perspectivas y experiencias de educación superior en ciencias de la salud, Medellín-Colombia. Rev. Fac. Nac. Salud Pública. 2010;28:221-30.
Boyle JS. Estilos de etnografía. En: Morse JM (Editora). Asuntos críticos de los métodos de investigación cualitativa. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia; 2003. p.199-201.
Gómez SN, Molina N. Las hermenéuticas de sí mismo: Un acercamiento comprensivo a las dimensiones de la Educación Corporal. Revista Educación física y deporte. 2011;30:539-49.
Minayo MC. El desafío del Conocimiento: investigación cualitativa en salud. Buenos Aires: Lugar editorial; 1997.
Resolución N° 008430 de octubre 4 de 1993. Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Santafé de Bogotá: Ministerio de Salud; 1993.
Punch M. Politics and Ethics in Qualitative Research. In: Denzin N, Lincon Y. (editors). Handbook of Qualitative Research. London: Sage, 1994. p. 83-97
Geertz C. Descripción densa: hacia una teoría interpretativa de la cultura. En: Geertz C. La Interpretación de las culturas. Barcelona, España: Editorial Gedisa; 1992.
Galeano E. Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín: Fondo Editorial; 2008.
García Bravo W, Martín Sánchez M. Hermeneútica y pedagogía. La práctica educativa en el discurso sobre la educación. Pulso. 2013;36:55-78.
Lolas, F. Más allá del cuerpo. La construcción narrativa de la salud. Santiago de Chile: Editorial Andrés Bello; 1997.
Foucault M. Historia de la medicalización. Educación médica y salud. 1977;11:3-25.
Berger P, Luckmann T. La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu; 1968.
Porto-Fernandes MC, Schubert-Backes VM. Educação em saúde: perspectivas de uma equipe da estratégia saúde da família sob a óptica de Paulo Freire. Rev Bras Enferm. 2010;63:567-73.
Bourdieu P, Passeron JC. La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. 3 ed. México DF: Distribuciones Fontamara S.A; 1998.
Herrera JA, García LM, Hernández M. El Sistema General de Seguridad Social en Salud y la formación de su talento humano. Editorial. Colom Med. 2014;45:52-3.
Torres J. El currículum Oculto. 5 ed. Madrid: Ediciones Morata; 1996.
Not L. Las pedagogías del conocimiento. Santafé de Bogotá: Fondo de Cultura Económica; 2000.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de autor 2024 Universidad de Antioquia