Nutritional labeling, from a consumers viewpoint

Authors

  • Liliana Amparo López Cano Universidad de Antioquia
  • Sandra Lucía Restrepo Mesa Universidad de Antioquia
  • Secretaría de Salud de Medellín Secretaría de Salud de Medellín

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.penh.v16n2a03

Keywords:

food labeling, nutritional labeling, nutritional facts, food and nutrition education.

Abstract

Background: Nutritional labeling is a consumer’s tool when it comes to taking decisions about their nutrition, for the health maintenance and prevention of disease. Objective: to describe the association between sociodemographic variables, upon reading the labels and identify the consumer’s perception about nutritional labeling. Materials and methods: A triangulation of methods were used; from a quantitative methodology, descriptive study was conducted on a sample of 384 persons. From a qualitative methodology, a focalized ethnography approach was used, 30 interviews were conducted, and 20 observations at the time of the purchasing food. Results: An association was found of (p<0,005) between sociodemographic variables such as: gender, educational level, occupation and the lecture of the nutritional label. From a qualitative component, consumers have a low level of information on the nutritional label and the difficulty interpreting it. The selection and purchase of food is not based on a nutritional basis but rather on reasons such as taste or tradition. Conclusions: The lack of knowledge about nutritional labeling, does not contribute to the process of selection and purchase of food. Other aspects such as personal and cultural are what determine the purchasing decision of consumers.

|Abstract
= 4508 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1653 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliana Amparo López Cano, Universidad de Antioquia

Master in Collective Health. Nurse. Extension Program, School of Nutrition and Dietetics. Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia.

Sandra Lucía Restrepo Mesa, Universidad de Antioquia

Master in Collective Health. Specialization in Human Nutrition. Dietitian Nutritionist. Food and Human Nutrition Research Group. School of Nutrition and Dietetics. Universidad de Antioquia 

Secretaría de Salud de Medellín, Secretaría de Salud de Medellín

Secretaría de Salud de Medellín.

References

Lozano C, Gómez B, Luque E, Moreno M. Percepciones del etiquetado alimentario entre productores y consumidores. Proyecto I+D (CSO2010-22074-C03-02). La comida invisible. Representaciones sociales de los sistemas alimentarios: causas, consecuencias y transformaciones. Madrid: Ministerio de Ciencia e Innovación y Fondos FEDER; 2010. [citado agosto de 2013]. Disponible en: http://www.fesweb.org/uploads/files/modules/congress/11/papers/1882.pdf

McKenna M, Taylor W, Marks J, Koplan J. Current issues and challenges in chronic disease control. In: Brownson R, Remington P, Davis J, eds. Chronic disease epidemiology and control. Washington: American Public Health Association; 1998.

OPS, OMS. Salud en las Américas. Washington; 2007. [citado noviembre de 2013]. Publicación centífica N° 622. Disponible en: http://iah.iec.pa.gov.br/iah/fulltext/pc/monografias/opas/saludvII/intro2.pdf

Robledo R, Escobar F. Las enfermedades crónicas no transmisibles en Colombia. Bol Observatorio Salud. 2010;3:1-9.

Fleischer NL, Roux AV, Hubbard AE. Inequalities in body mass index and smoking behavior in 70 countries: evidence for a social transition in chronic disease risk. Am J Epidemiol. 2012;175:167-76.

Babio N, López L, Salas J. Análisis de la capacidad de elección de alimentos saludables por parte de los consumidores en referencia a dos modelos de etiquetado nutricional: estudio cruzado. Nutr Hosp. 2013;28:173-81.

Colombia. Ministerio de la Protección Social. Resolución 333 de 2011. Bogotá; 2011. [citado agosto de 2013]. Disponible en: http://goo.gl/2hXAa1

Loria V, Pérez A, Fernández M, Villarino D, Rodríguez L, Zurita L, et al. Análisis de las encuestas sobre etiquetado nutricional realizadas en el Hospital La Paz de Madrid durante la 9ª edición del Día Nacional de la Nutrición. Nutr Hosp. 2011;26:97-106.

Sánchez G, Peña L, Varea S, Mogrovejo P, Goetschel ML, Montero-Campos MA, et al. Conocimientos, percepciones y comportamientos relacionados con el consumo de sal, la salud y el etiquetado nutricional en Argentina, Costa Rica y Ecuador. Rev Panam Salud Pública. 2012;32:259-64.

De la Cruz-Góngora V, Villalpando S, Rodríguez-Oliveros G, Castillo-García M, Mundo-RosasV, Meneses-Navarro S. Uso y comprensión del etiquetado nutrimental posterior de los alimentos pre-empaquetados en una muestra de consumidores mexicanos. Salud Pública Mex 2012;54:158-66.

Patton M. Qualitative research and evaluation methods. 3 ed.Thousand Oaks (CA): Sage; 2002.

Vera A, Villalón M. La triangulación entre métodos cuantitativos y cualitativos en el proceso de investigación. Cienc Trab. 2005;7:85-7.

Morse JM. Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Medellín: Universidad de Antioquia; 2003.

Boyle J. Estilos de etnografía. En: Morse JM, editor. Asuntos críticos en los métodos de investigación cualitativa. Medellín: Universidad de Antioquia; 2003. p.185-214.

Pardo de Vélez G, Cedeño Collazos M. El muestreo en pocas palabras. Bogotá: Mc Graw Hill; 1997.

Bertaux D. El enfoque biográfico: su validez metodológica, sus potencialidades. Historia oral e historias de vida. Costa Rica: FLACSO; 1988. p.65. Cuadernos de Ciencias Sociales N°18.

Galeano Marín ME. Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín: Fondo Editorial Universidad Eafit; 2004.

Valles MS. Técnicas cualitativas de investigación social: reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis; 1997.

Bonilla E, Rodríguez P. La investigación en ciencias sociales. El proceso de investigación cualitativa: más allá del dilema de los métodos. Bogotá: Universidad de los Andes, Centro de estudio de Desarrollo Económico; 1995.

Taylor SJ, Bogdan R. Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós; 1992.

Asociación Médica Mundial. Declaración de Helsinki. [citado agosto de 2013]. Disponible en: http://www.bioetica.uchile.cl/doc/helsink.htm

Tribunal Internacional de Nuremberg. Código Nuremberg 1946. [citado agosto de 2013]. Disponible en: http://www.bioetica.uchile.cl/doc/nurem.htm

Consejo de Organizaciones Internacionales de las Ciencias Médicas. (CIOMS). Pautas éticas internacionales. [citado agosto de 2013]. Disponible en: http://www.bioetica.uchile.cl/pautas/pautas.htm

Colombia. Ministerio de Salud. Resolución 8430 de 1983. [citado agosto de 2013]. Disponible en: http://www.dib.unal.edu.co/promocion/etica_res_8430_1993.pdf

Cowburn G, Stockley L. Consumer understanding and use of nutrition labelling: a systematic review. Public Health Nutr. 2005;8:21-8.

Vélez L, Gracia B. La selección de los alimentos: una práctica compleja. Colomb Med. 2003;34:92-6.

González Santana S, Romero González J, Tamer Salcido M, Guerra JA. Un estudio del etiquetado nutricional. Culcyt. 2012;47:39-52.

Van Kleef E, Van Trijp H, Paeps F, Fernández-Celemín L. Consumer preferences for front-of-pack calories labelling. Public Health Nutr. 2008;11:203-13.

Salas Salvadó J, Rubio MA, Barbany M, Moreno B. Consenso SEEDO 2007 para la evaluación del sobrepeso y la obesidad y el establecimiento de criterios de intervención terapéutica. Med Clin. 2007;128:184-96.

Observatorio del Consumo y Distribución Alimentaria (OCDA). Etiquetado de productos. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente, Medio Rural y Marino; 2006. [citado noviembre de 2013]. Disponible en: http://www.mapa.es/alimentacion/pags/consumo/observatorio/pdf/monograficos/etiquetado_06.pdf

Published

2015-07-09

How to Cite

López Cano, L. A., Restrepo Mesa, S. L. ., & de Medellín, S. de S. (2015). Nutritional labeling, from a consumers viewpoint. Perspectivas En Nutrición Humana, 16(2), 145–158. https://doi.org/10.17533/udea.penh.v16n2a03

Issue

Section

Research

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.