Intellectuals, Education and Diffusion of Knowledge in Mexico

Authors

  • Luis Ochoa Bilbao Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.2689

Keywords:

intellectuals, public opinion, diffusion of culture, mass media

Abstract

This article presents a brief overview of the educational role of intellectuals in the Mexican mass media. The main topics are the diffusion of history and culture, political education, and the propagation of science. This article supports the idea that this phenomenon relates to education beyond the classroom, which helps to increase public interest in the aforementioned topics.

Received: 07-11-07 / Accepté: 27-02-08

How to reference this article:

Ochoa Bilbao, L. (2008). Intelectuales, educación y difusión del conocimiento en México. Íkala. 13(1), pp.65-88. 

 

|Abstract
= 91 veces | PDF
= 38 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Ochoa Bilbao, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla

Luis Ochoa Bilbao es doctor en sociología por la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (BUAP). Es profesor investigador en la Facultad de Derecho y Ciencias Sociales de la BUAP.

References

Ai Camp, Roderic (1995). Los intelectuales y el estado en el México del siglo XX. México: Fondo de Cultura Económica.

Aranda Luna, Javier (2005). El verdadero diario de Octavio Paz, El País, 24 de sep., 36.

Arreola, Orso (1998). El último juglar. Memorias de Juan José Arreola. México: Diana.

Babb, Sarah (2001). Managing Mexico. Economists from Nationalism to Neoliberalism. Princeton and Oxford: Princeton University Press.

Biblioteca digital. La ciencia para todos, Biblioteca digital. Recuperado en 18 abr., 2006 de http://omega.ilce.edu.mx:3000/sites/ciencia/menu.htm

Bobbio, Norberto (1998). La duda y la elección. Intelectuales y poder en la sociedad contemporánea. Barcelona: Paidós.

CONACULTA. Boletín, Sala de Prensa. Recuperado 22 de abril, 2006 de http://64.233.167.104/search?q=cache:ul2_F62RTngJ:www.conaculta.gob.mx/saladeprensa/2002/10oct/arreola.htm+arreola+precursor+de+los+intelectuales+mexicanos+en+la+televisi%C3%B3nhl=esct=clnkcd=1gl=mx

Cisneros Morales, Jorge (2000). En busca de las múltiples almas de México, Milenio Semanal, 163, 17-19

Coser, Lewis A. (1973). Hombres de ideas. El punto de vista de un sociólogo. México: Fondo de Cultura Económica.

De Los Reyes, Guillermo (1997). The Future of Mexican Higher Education. En Rich, Paul y De Los Reyes, Guillermo (EDS). NAFTA Revisited: Expectations and Realities (pp. 96-104). Philadelphia, Pen, The Annals of the American Academy of Political and Social Science.

Deutsch, Karl (1968). The Analysis of International Relations. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall.

Escalante, Fernando (2004). Los años amargos. Pensamiento político en México a fines del siglo XX. Historia y política. Ideas, proceso y movimientos

sociales, Madrid, 11, 153-174.

Farías, María del Carmen (1996). (Coord.). La ciencia desde México. Una experiencia en la divulgación científica. México: Fondo de Cultura Económica.

Fernández Santillán, José (2003). El despertar de la sociedad civil. Una perspectiva histórica. México: Océano.

Franco, Astrid (1997). La investigación científica necesita más apoyo, difusión y presupuesto, Gaceta Universitaria, México, UNAM, 27 de oct. 1997, 12.

Gaceta Universitaria (2002). Faltan periodistas especializados en divulgación científica, Gaceta Universitaria, México: UNAM, 7 de oct., 10.

Gramsci, Antonio (1975). Los intelectuales y la organización de la cultura. México: Juan Pablos Editores.

Herrera Lima, Susana (2005). La profesionalización de la comunicación pública de la ciencia: hacia la construcción de un campo académico. Ponencia presentada en la Novena Reunión Bienal de Red-POP (La Red de Popularización de la Ciencia y la Tecnología para América Latina y el Caribe). Diciembre de 2004. Redpop. Recuperado 30 de abr., 2006 de http://www.redpop.org/8reunion/9rrp_ponencias/susanaherrera.doc

IFE, Cuadernos de divulgación de la cultura democrática, Recuperado 20 de mar., 2008: http://www.ife.org.mx/documentos/DECEYEC/cuadernos_de_divulgacion_de_la_c.htm

Karam, Tanius (s. f.). La idea de comunicación en la vida y obra de Octavio Paz. Códice, Universidad del Mayab. Recuperado 15 de abr., 2006 de: http://codice.unimayab.edu.mx/article.php?id_art=31

Krauze, Enrique (1976). Caudillos culturales de la Revolución Mexicana. México: Siglo XXI.

Madrid, Luis Miguel (2006). Biografía: el pecado de la dispersión. En Centro Virtual Cervantes. Recuperado 22 de abril, 2006 de http://cvc.cervantes.es/ACTCULT/arreola/biografia.htm

Martínez, Eduardo (1997). La pirámide de la popularización de la ciencia y la tecnología. En Martínez, Eduardo y Flores, Jorge (Comps.), La popularización de la ciencia y la tecnología (pp. 9-16). México: UNESCO/Red-POP/FCE.

Mena, David (2005). La concepción colectivista de la democracia. México: Ediciones Coyoacán.

Noelle-Neuman, Elisabeth (1995). Public opinion and rationality. En Glasser, Theodore L. y Charles T., Salmon (Eds.), Public Opinion and the Communication of Consent (pp. 33-54). New York: The Guilford Pess.

Paz, Octavio (1998). El laberinto de la soledad. México: Fondo de Cultura Económica.

Pérez Tamayo, Ruy (1984). Sísifo y Penélope. México: El Colegio Nacional.

Pérez Tamayo, Ruy (1997). Prólogo. En Martínez, Eduardo y Flores, Jorge (Comps.) La popularización de la ciencia y la tecnología (pp. 7-8). México, UNESCO/Red-POP/Fondo de Cultura Económica

Preston, Julia y Dillon, Samuel (2004). El despertar de México. Episodios de una búsqueda de la democracia. México: Océano.

Ramos, Samuel (1938). El perfil del hombre y la cultura en México. México: Pedro Robredo.

Sabat de Rivers, Georgina (1999). Conversaciones con Octavio Paz: crónica y anécdota. Anales de Literatura Hispanoamericana, Madrid, Universidad Complutense de Madrid, 28, 1.441-1.451.

Sartori, Giovanni (1989). Teoría de la democracia. 1. El debate contemporáneo. México: Alianza Universidad.

Splichal, Slavko (1999). Public Opinion. Developments and Controversies in the Twentieth Century. Boston: Rowman & Littlefield Publishers, INC.

Sociedad Mexicana de Física (2006). Boletín. Distinciones José Luis Morán y Julieta Fierro, 10 (1), ene.-mar., 1996. Sociedad Mexicana de Física. Recuperado 15 de mar., 2006 de http://www.smf.mx/boletin/Ene-96/distincion.html

Tercero, Magali (2000). Una historia de la cultura contada a través del arte. Milenio Semanal, 163, 22-23.

Urquidi, Víctor (1989). Ciencia, tecnología y sociedad en México. En Sociedad Mexicana de Historia de la Ciencia y de la Tecnología, AC, Memorias del primer congreso mexicano de historia de la ciencia y la tecnología. Tomo 1. (pp. 71-77). México: Sociedad Mexicana de Historia de la Ciencia y de la Tecnología, AC.

Valdez, Pablo (2005). Editorial. La enseñanza de la ciencia en México. Ingenierías, Universidad Autónoma de Nuevo León, VIII (26), ene.-mar., 3-5. Recuperado 23 de abr., 2006 de http://ingenierias.uanl.mx/26/pdfs/26_editorial.pdf

Villegas, Abelardo (1993). El pensamiento mexicano en el siglo XX. México: Fondo de Cultura Económica.

Williams, Raymond (1995). The Sociology of Culture. Chicago: University of Chicago Press.

Downloads

Published

2008-10-30

How to Cite

Ochoa Bilbao, L. (2008). Intellectuals, Education and Diffusion of Knowledge in Mexico. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 13(1), 65–88. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.2689

Issue

Section

Articles