Folklore, erudition and empiricism in 16th century Spain. An example in Cervantes' Persiles

Authors

  • Lucas Marchante Aragón College of William and Mar

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.2714

Keywords:

Cervantes’ Persiles, humanistic erudition, folklore, Renaissance empiricism

Abstract

Pero Mexía’s Silva de varia lección, Antonio de Torquemada’s Jardín de fl ores curiosas n de flores curiosas, and Juan Huarte de San Juan’s Examen de ingenios, are works for the diffusion of knowledge which illustrate the debate surrounding forms of explaining reality in sixteenth and seventeenth century Spain. At times verbally violent, the inter-textual dialogue between these examples of epistemologically opposing tendencies—the bookish, the folkloric, and the empirical—that fought to overcome one another in the offi cial discourse, fi nds itself re-enacted in another dialogue that discusses a marvelous event within Cervantes’ Persiles. As in the famous purge of Don Quixote’s library, this dialogue becomes another scrutiny, not literary, but about the explanation of the natural world and supernatural phenomena.

Received: 09-04-07 / Accepted: 13-07-07

How to reference this article:

Marchante Aragón, L. (2007). Folclore, erudición y empirismo en la España del siglo XVI: un ejemplo en Persiles de Cervantes. Íkala. 12(1), pp. 97 – 117.

 

|Abstract
= 223 veces | PDF
= 60 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucas Marchante Aragón, College of William and Mar

Lucas Marchante Aragón es profesor asistente del College of William and Mary, Williamsburg, Virginia, Estados Unidos.

References

Avalle Arce, Juan Bautista (1975). Nuevos deslindes cervantinos.

Barcelona: Ariel.

Baena, Julio (1996). El círculo y la fl echa: principio y fn, triunFo y Fracaso del Persiles.

Chapel Hill: University of North Carolina Press.

Carpentier, Alejo (1969). El reino de este mundo. Santiago, Chile: Universitaria.

Camayd-Frexas, Eric (1998). Realismo mágico y primitivismo. Lanham, MD: UP of America.

Cervantes, Miguel de (1983). El ingenioso caballero don Quijote de la Mancha. John Jay

Allen (Ed.). Madrid: Cátedra.

______. (1984). Segunda parte del ingenioso caballero don Quijote de la Mancha.

John Jay Allen (Ed.). Madrid: Cátedra.

______. (1997). Los trabajos de Persiles y Sigismunda. Carlos Romero Muñoz (Ed.). Madrid: Cátedra.

______. (1994). Los trabajos de Persiles y Sigismunda.

Florencio Sevilla Arroyo y Antonio Rey Hazas (Eds.). AlcalaÌ de Henares: Centro de Estudios Cervantinos.

______. (1993). Los trabajos de Persiles y Sigismunda. En Manuel Arroyo y Domingo Ynduráin, (Eds.), Obras completas de Miguel de Cervantes.

Vol. IV. Madrid: Turner.

______. (1969). Los trabajos de Persiles y Sigismunda. Juan Bautista Avalle Arce (Ed.).

Madrid: Castalia.

Cruz Casado, Antonio (2003). Auristela hechizada: un caso de maleficia en el

Persiles. En Diego Martínez Torrón (Ed.), Sobre Cervantes

(pp. 125-35). Alcalá de Henares: Centro de Estudios Cervantinos.

De Armas, Frederick (1981). Metamorphosis as Revolt: Cervantes’ Persiles y Sigismunda and Carpentier’s El reino de este mundo. Hispanic Review, 49 (3), pp. 297-316.

Díez Fernández, Ignacio (2005). Desde el frío con amor: Antonio de Torquemada y Miguel

de Cervantes. En La maravilla escrita: Antonio de Torquemada y el Siglo de Oro (pp. 35-53). León: Universidad de León.

Egido, Aurora (1994). Cervantes y las puertas del sueño. Barcelona: PPU.

Eisenberg, Daniel (1995). La interpretación cervantina del Quijote. Madrid: Compañía Literaria. Recuperado en 2006 de http://users.ipfw.edu/jehle/deisenbe/interpret/ICQindic.htm

Forcione, Alban (1970). Cervantes, Aristotle and the Persiles.

Princeton: Princeton UP.

__. (1972) Cervantes’ Christian Romance. Princeton: Princeton UP.

Garrido Palazón, Manuel (1999). El Examen de ingenios para las ciencias de Huarte de San Juan y el enciclopedismo retórico y dialéctico de su tiempo. Revista de Literatura, 56 (122), 349-373.

Green, O. H. (1957). El ingenioso hidalgo. Hispanic Review, 25, 175-193.

Huarte de San Juan, J. (1989). Examen de ingenios. Guillermo Serés (Ed). Madrid: Cátedra.

Ife, B. W. (2004). Air Travel in Cervantes. Bulletin of Spanish Studies, 81 (4-5), 475-486.

Mexía, Pedro (1989). Silva de varia lección. Antonio Castro (Ed.). Madrid: Cátedra.

Molho, Maurice (1995). Filosofía natural o filosofía racional: sobre el concepto de astrología en Los trabajos de Persiles y Sigismunda. En Actas del II congreso internacional de la Asociación Internacional de Cervantistas (pp. 673-79). Napoli: SEIG.

Montero Reguera, José (1996). Humanismo, erudición y parodia en Cervantes: del

Quijote al Persiles. Edad de Oro, xv, 87-109.

Orozco Díez, Emilio (1992). Cervantes y la novela del Barroco. Ed., intro. y notas de J. Lara Garrido. Granada: Universidad de Granada.

Rallo Gruss, Asunción (1984). Las misceláneas: conformación y desarrollo de un género renacentista. Edad de oro, iii, 159-180.

Riley, E. C. (1966).Teoría de la novela en Cervantes. Madrid: Taurus.

______. (1990). Introducción al “Quijote”. Barcelona: Crítica.

Riva, Reynaldo C. (2003). Apuntes para una solución: la narración de Rutilio.

Cervantes, 23(2), 343-355.

Serés, Guillermo (1990). Huarte de San Juan: de la “naturaleza” a la “política”. Criticón, 49, 77-90.

Torquemada, Antonio (1982). Jardín de fl ores curiosas. Giovanni Allegra (Ed.). Madrid: Castalia.

Downloads

Published

2007-11-03

How to Cite

Marchante Aragón, L. (2007). Folklore, erudition and empiricism in 16th century Spain. An example in Cervantes’ Persiles. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 12(1), 97–117. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.2714

Issue

Section

Articles