From New Literacy Studies to Decolonial Perspectives in Literacy Research
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02a10Keywords:
postcolonialism, decolonialism, new literacy studies, educational research, literacyAbstract
Drawing on an extensive literature review, this article traces the history of the New Literacy Studies (nls), from their origins in the Anglo-Saxon world in the 1980s to the decolonial turn that is emerging in Latin America these days. It argues that the nls were not a purely academic project in their beginnings, but a political criticism closely related to the current poscolonial or decolonial thought that questions the policies and discourses that neglect or downplay cultural practices by non-dominant groups in society and, at the same time, reclaims their knowledge, voices, identities and practices. It also argues that literate education in Latin American countries must be a project of educating agents with voice, equipped with the capacity and willingness to think and speak for themselves publicly. To reconstruct this history and ground this argument, the article reviews three major movements behind decolonial thinking : the intellectual movement of the nls; the historical movements of resistance and liberation against colonialism and neocolonialism in Latin America; and the intellectual movement self-named poscoloniality or decoloniality, articulated in recent decades by scholars in Europe, North America and Latin America.
Downloads
References
Avinery, N. et al. (2015). Invited forum: Bridging the “language gap”. Journal of Linguistic Anthropology, 25(1), 66-86. DOI: https://doi.org/10.1111/jola.12071
Avinery, N., y Johnson, E. (2015). Introduction. En Invited forum: Bridging the “language gap”. Journal of Linguistic Anthropology, 25(1). DOI: https://doi.org/10.1111/jola.12071
Ayora Vázquez, G. E. (2012). Educación intercultural y decolonialidad: De la promoción de la lectura a un enfoque de literacidad para la niñez indígena purhépecha (tesis de maestría). Xalapa, México: IIE-UV.
Bambirra, V. (1974). El capitalismo dependiente latinoamericano. México: Siglo XXI.
Barton, D. y Hamilton, M. (1998). Local literacies: Reading and writing in one community. Londres: Routledge.
Barton, D. (1994). Literacy: An introduction to the ecology of written language. Oxford: Blackwell.
Bauman, Z. (2009). Modernidad líquida. México: FCE.
Boone, E. y Mignolo, W. D. (eds.) (1994). Writing without words. Alternative literacies in Mesoamerica and the Andes. Durham/Londres: Duke University Press.
Bourdieu, P. (1991). Language and symbolic power. Cambridge, MA: Harvard University Press.
Camargo Angelucci, T. (2017). La lengua materna en la lengua extranjera: un arma de doble filo. En G. Cariello, et al (Comps.), Tramos y tramas VI: Culturas, lenguas, literaturas e interdisciplina. Estudios comparativos. Rosario, Argentina: Labor de Libros Editor.
Cardoso, F. H. (1973). Problemas del subdesarrollo latinoamericano. México: Nuestro Tiempo.
Cardoso, F. H. y Faletto, E. (1969). Dependencia y desarrollo en América Latina. México: Siglo XXI.
Carrasco Altamirano, A. y López Bonilla, G. (Coords.) (2013). Lenguaje y educación: Temas de investigación educativa en México. México: SM-Consejo Puebla de Lectura.
Castro-Gómez, S. (2007). La (post)colonialidad explicada a los niños. Perspectivas latinoamericanas sobre modernidad, colonialidad y geopolíticas del conocimiento. En C. A. Jáuregui y M. Moraña, Colonialidad y crítica en América Latina. México: UDLA Puebla.
Castro-Gómez, S. y Grosfoguel, R. (2007). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.
Collins, J. y Blot, R. (2003). Literacy and literacies: Texts, Power, And Identity. Cambridge, UK: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511486661
Cummins, J. (2000). Language, power, and pedagogy: Bilingual children in the crossfire. Clevedon, UK: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781853596773
De Sousa Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Ediciones Trilce.
De Sousa Santos, B. (2014). Epistemologías del Sur. Madrid: Akal.
Dos Santos, T. (1970). Dependencia y cambio social. Santiago de Chile: Centro de Estudios Socioeconómicos, Universidad de Chile.
Drucker, P. F. (1993). Post-capitalist society. Nueva York: Harper Business.
Dussel, E. (2011). Filosofía de la liberación. México: FCE.
Escobar, A. (2011). Encountering development. The making and unmaking of the Third World. Princeton: Princeton University Press.
Fairclough, N. (1989). Language and power. Londres: Longman.
Fanon, F. (1952/1967). Black skin, white masks. Nueva York: Grove Press.
Fernández Retamar, R. (1982). Calibán. México: SEP/UNAM.
Fernández Retamar, R. (2005). Todo Calibán. Bogotá: ILSA. Recuperado el 22 de junio, 2018 de http://www.ilsa.org.co/biblioteca/EnClaveSur/EnclaveSur_9/En_clave_sur_9.pdf
Florescano, E. (1994). Memoria mexicana. México: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (1974). El orden del discurso. Barcelona: Tusquets.
Foucault, M. (1982). Vigilar y castigar. México: Siglo XXI.
Freire, P. (1970/1997). Pedagogy of the oppressed (20th anniversary edition). Nueva York: Continuum Publishing.
Freire, P. (1975). Are adult literacy programmes neutral? En L. Bataille (Ed.), A turning point for literacy (pp. 195-200). Oxford: Pergamon Press.
Freire, P. y Macedo, D. (1987). Literacy: Reading the word and the world. South Hadley, MA: Bergin & Garvey Publishers.
Furtado, C. (1964). Desarrollo y subdesarrollo. Buenos Aires: EUDEBA.
Galeano, E. (1984). Las venas abiertas de America Latina. México: Siglo XXI.
Gee, J. P. (1991). What is literacy? En C. Mitchell y K. Weiler (Eds.), Rewriting literacy. culture and the discourse of the other. Nueva York: Bergin & Garvey.
Gee, J. P. (1996). Social linguistics and literacies: Ideology in discourses. Londres: Taylor & Francis.
Gee, J. P. (2004). Learning language as a matter of learning social languages within discourses. En M. Hawkins (Ed.), Language learning and teacher education: A social approach. Bristol, UK: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781853597657-004
Gee, J. P., Hull, G. y Lankshear, C. (1996). The new work order: Behind the language of the new capitalism. Boulder, CO: Allen & Unwin.
Gilly, A. (1988). La otra modernidad. Nexos, 1. Recuperado de https://www.nexos.com.mx/?p=5102
Giménez, G. (2005). Teoría y análisis de la cultura. México: CONACULTA.
Goody, J. y Watt, I. (1968). The consequences of literacy. En J. Goody (Ed.), Literacy in traditional societies. Cambridge: Cambridge University Press.
Grupo de Estudios por la Liberación (s. f.). Breve introducción al pensamiento descolonial. [Documento PDF] s. e. Recuperado de http://ahf-filosofia.es/wp-content/uploads/pensamientodescolonial.pdf
Habermas, J. (1987). The philosophical discourse of modernity. Cambridge: Cambridge University Press.
Heath, S. B. (2015). The simple and direct? Almost never the solution. En N. Avinery et al., Invited forum: Bridging the “language gap”. Journal of Linguistic Anthropology, 25(1), 66-86. DOI: https://doi.org/10.1111/jola.12071
Heath, S. B. (1983). Ways with words: Language, life and work in communities and classrooms. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511841057
Heath, S. B. (1986). Literacy and learning in the making of Citizens. 1985 Butt lecture civic education, pluralism and literacy. Nueva York: Syracuse University, AESA/Center for the Studies of Citizenship and Public Affairs.
Hernández Z., G. (2003). ¿Se lee o no se lee en México? Entrevista virtual. La experiencia literaria UNAM-FFL, 11, 109-119.
Hernández Z., G. (2004). Identity and literacy development: Life histories of marginal adults in Mexico City (tesis de doctorado en Language, Literacy, and Culture). Berkeley, CA: California University at Berkeley.
Hernández Z., G. (2005). Pobres pero leídos: La familia (marginada) y la lectura en México. México: CONACULTA (serie Lecturas sobre lectura, vol. 14) (publicado también en Asolectura: De antología. Bogotá, 2005).
Hernández Z., G. (2006a). Por la desfetichización de la lectura. En J. D. Argüelles, Historias de lecturas y lectores. Los caminos de los que sí leen. México: Paidós.
Hernández Z., G. (2006b). Encuesta nacional de lectura: ¿Hacia un país de lectores? En D. Goldin, (Ed.), Encuesta nacional de lectura: informes y evaluaciones (pp. 203-234). México: UNAM-CONACULTA.
Hernández Z., G. (2008). ¿Se puede leer sin escribir? En S. Montes, (Coord.), De educación y otros temas. México: UNAM-FES Acatlán.
Hernández Z., G. (2009). Neocolonialismo y políticas de representación: la creación histórica y presente del analfabetismo en México y Estados Unidos. Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de Lectura, 30(1), 30-43.
Hernández Z., G. (2010a). Capítulo II: Tenemos derecho a guardar silencio: Alfabetización, ciudadanía y voz en tiempos de globalización (pp. 51-88). En J. Vaca, (Coord.), Prácticas de lengua escrita: vida, escuela, cultura y sociedad. Xalapa: IIE-UV.
Hernández Z., G. (2010b). Decolonizing literacy: Mexican lives in the era of global capitalism. Bristol, UK: Multilingual Matters. DOI: https://doi.org/10.21832/9781847692641
Hernández Z., G. y Zotzmann, K. (2014). Digital literacy as a tool for self-authoring: Teaching reluctant student writers through “redesign”. Journal of Global Literacies, Technologies, and Emerging Pedagogies, 2(2).
Hernández Z., G. (2017). Academicism in language: “A Shelob’s web that devours and kills from inside”. En D. Rivers y K. Zotzmann (Eds.), Isms in language education: Oppression, intersectionality and emancipation. Berlin: De Gruyter Mouton. https://doi.org/10.1515/9781501503085-009
Hernández Z., G. (2018). Apropiación del discurso académico y desarrollo ideológico-cultural entre estudiantes universitarios. Revista Brasileira de Linguistica Aplicada (RBLA), 18(4) (Letramentos Acadêmicos). DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1984-6398201812989
Hornberger, N. H. (2007). Biliteracy, transnationalism, multimodality, and identity: Trajectories across time and space. Linguistics and Education, 18, 325-334. DOI: https://doi.org/10.1016/j.linged.2007.10.001
Hull, G. y Hernández, G. (2008). Literacy. En F. Hult y B. Spolsky (Eds.), The Handbook of Educational Linguistics (serie Blackwell Handbooks in Linguistics). Oxford, UK: Blackwell.
Hull, G. y Schultz, K. (2001). Literacy and learning out of school: A review of theory and research. Review of Educational Research, 71(4), 575-611. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543071004575
Hull, G. (2003). Critical literacy for challenging times. In G. A. Hull, L. Mikulecky, R. Clair y S. Kerka (Eds.), Multiple literacies: A compilation for adult educators. Columbus, OH: Center on Education and Training for Employment.
Hull, G. (ed.) (1997). Changing work, changing workers. Critical perspectives on language, literacy, and skills. Nueva York, NY: SUNY Press.
Jáuregui, C. y Moraña, M. (Eds.) (2007). Colonialidad y crítica en América Latina. México: UDLA Puebla.
Jiménez Orozco, A. A. (2009). Sociedad civil y literacidad: Una mirada intercultural (tesis de maestría). Xalapa: IIE-UV.
Jiménez, R., y Smith, P. (2008). Mesoamerican literacies: Indigenous writing systems and contemporary possibilities. Reading Research
Quarterly, 43(1) pp. 28-46. DOI: https://doi.org/10.1598/RRQ.43.1.3
Kant, E. (1978). Filosofía de la historia. México: FCE.
Lankshear, C. y O’Connor, P. (1999). Response to ‘adult literacy: The next generation’. Educational Researcher, 28(1), 30-36. DOI: https://doi.org/10.3102/0013189X028001030
Las Casas, Bartolomé de (2011). Brevísima relación de la destrucción de las Indias. Medellín: Universidad de Antioquia.
León Portilla, M. (1996). El destino de la palabra: De la oralidad y los códices mesoamericanos a la escritura alfabética. México: El Colegio Nacional/FCE.
Luke, A. y Freebody, P. (1997). Critical literacy and the question of normativity: An introduction. En S. Muspratt, A. Luke, y P¨. Freebody. Constructing critical literacies: Teaching and learning textual practice. Cresskill, NJ: Hampton Press.
Lyotard, J.-F. (1991). La condición posmoderna. Argentina: Cátedra.
Lyotard, J.-F. (2003). La posmodernidad (explicada a los niños). España:
Gedisa.
Manero Salvador, A. (2009). La controversia de Valladolid: España y el análisis de la legitimidad de la conquista de América. Revista Electrónica Iberoamericana, 3(2).
Marini, R. M. (1973). Dialéctica de la dependencia. México: Era.
Martin, H. P. y Schumann, H. (1998). La trampa de la globalización: El ataque contra la democracia y el bienestar. Madrid: Taurus.
McCarty, T. L. (2015). How the logic of gap discourse perpetuates education inequality: A view from the ethnography of language policy. En Avinery, N. et al., Invited forum: Bridging the “language gap”. Journal of Linguistic Anthropology, 25(1), 66-86. DOI: https://doi.org/10.1111/jola.12071
McCarty, T. L., Romero, M. E. y Zepeda, O. (2006). Reclaiming the gift: Indigenous youth counter-narratives on native language loss and revitalization. American Indian Quarterly, 30(1/2), 28-48. DOI: https://doi.org/10.1353/aiq.2006.0005
McLaren, P. (1988). Culture or canon? Critical pedagogy and the politics of literacy. Harvard Educational Review, 58(2). DOI: https://doi.org/10.17763/haer.58.2.n106615465585220
Mignolo, W. (1995). The darker side of the Renaissance: Literacy, territoriality, and colonization. Ann Arbor, MI: The University of Michigan Press.
Mignolo, W. (2000). Local histories/global designs: Coloniality, subaltern knowledges, and border thinking. Princeton, NJ: Princeton University Press.
Mignolo, W. (2003). Historias locales, diseños globales: Colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Akal.
Ogbu, J. (1999). Beyond language: Ebonics, proper English, and identity in a black American speech community. American Educational Research Journal, 36(2), summer/ 99. DOI: https://doi.org/10.3102/00028312036002147
Ong, W. (1982). Orality and literacy: The technologizing of the word. NY: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203328064
Park, J. S.-Y. y Wee, L. (2008). Appropriating the language of the other: Performativity in autonomous and unified markets. Language & Communication, 28, 242-257. DOI: https://doi.org/10.1016/j.langcom.2008.01.010
Petit, M. [Biblioteca Vasconcelos]. (2018, marzo 24). Michèle Petit lee las bibliotecas (y a Biblioteca Vasconcelos) [Archivo de video]. Recuperado de https://youtu.be/8j6Sx6ZEXDc
Quijano, A. (1992). Colonialidad y modernidad/racionalidad. En H. Bonilla (Comp.), Los conquistados: 1492 y la población indígena de las Américas.
Quito: FLACSO / Ediciones Libri Mundi.
Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder, eurocentrismo y América Latina. En E. Lander (Comp.), La colonialidad del saber: Eurocentrismo y ciencias sociales, perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO.
Reich, R. B. (1992). The work of nations: Preparing ourselves for 21st-century capitalism. Nueva York: Vintage.
Rockwell, E. (2000). “La otra diversidad: historias múltiples de apropiación de la escritura”. DiversCité Langues. vol. V. Disponible en: http://www.teluq.uquebec.ca/diverscite
Rockwell, E. (2005). Indigenous accounts of dealing with writing. En T. McCarty, (Ed.), Language, Literacy and Power in Schooling. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Rockwell, E. (2006a). Apropiaciones indígenas de la escritura en tres dominios: religión, gobierno y escuela. Cultura Escrita y Sociedad, 3, 161-218.
Rockwell, E. (2010). L’appropriation de l’écriture dans deux villages nahua du centre du Mexique. Langage et Société, 3(133), 83-99. DOI: https://doi.org/10.3917/ls.133.0083
Schecter, S. y Bayley, R. (1997). Language socialization practices and cultural identity: Case studies of Mexican-descent families in California and Texas. TESOL Quarterly, 31(3), 513-542. DOI: https://doi.org/10.2307/3587836
Schecter, S. y Bayley, R. (2002). Language as cultural practice: Mexicanos en el Norte. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Scollon, R, & Scollon, S. B. K. (1981). Narrative, literacy, and face in interethnic communication. serie Advances in Discourse Processes. Norwood, NJ: Ablex Publishing Corporation.
Scribner, S. y Cole, M. (1981). The psychology of literacy. Cambridge: Harvard University Press. DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674433014
Shakespeare, W. ([1610]2016). La tempestad. Madrid: Alianza Editorial.
Shor, I. (1999). What is critical literacy? En I. Shor y C. Pari (Eds.), Critical literacy in action: Writing words, changing worlds. A tribute to the teachings of Paulo Freire. Portsmouth, NH: Boynton/Cook.
Skutnabb-Kangas, T. (2000). Linguistic genocide in education—or worldwide diversity and human rights? Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Skutnabb-Kangas, T. (2004). ‘Do not cut my tongue, let me live and die with my language.’ A comment on English and other languages in relation to linguistic human rights. Journal of Language, Identity, and Education, 3(2), 127-160. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327701jlie0302_3
Street, B. (1984). Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Street, B. (1993). Introduction: The New Literacy Studies. Cross-cultural approaches to literacy. Cambridge/New York: Cambridge University Press.
Young, R. J. C. (2003). Postcolonialism: a very short introduction. Oxford: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/actrade/9780192801821.001.0001
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Íkala
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.