Autonomy in English learning and its relationship with independent works assigned to students
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.ikala.7797Keywords:
autonomy, autonomisation, cognitive processes, meta-cognitive processes, independent workAbstract
The objective is to analyze the influence of learning practices and independent assignments, on the development of the autonomy of the students of the English basic cycle of the Modern Languages program. Descriptive and correlational investigation was used, which by means of quantitative and qualitative interpretation of data relates the variables in the study, to determine its influence on the development of autonomy in students. Though some of them (25%) are autonomous, the rest do not reach this characteristic, due to little control exercised on their learning processes and because the tasks that are assigned to them do not help in the development of autonomy. The conclusion is that the strengths found in relation to the motivation of the students, their satisfaction with the program and their interest in ICT, are factors that if promoted, would contribute to the development of autonomy, work that has already begun and is commented on at the end of this article.
Downloads
References
André, B. (1992). De l'autonomisation à l'autonomie en didactique des langues non maternelles. En : Porcher, L. (Coord.) Le français dans le Monde: les autoapprentissages (pp. 66-74). Paris : Clé International.
Ariza, A. (2008). Unveiling students'understanding of autonomy: Puzzling out a path of learning beyond the EFL classroom. Profile,
, 47-73. Recuperado el 16 de octubre de 2010, de http://revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/viewFile/10591/11053
Ariza,A. y Viáfara, J. (2009). Un modelo tutorial entre compañeros como apoyo al aprendizaje autónomo del inglés. Íkala, revista de lenguaje y cultura, 13(19), 173-209. Recuperado el 16 de octubre de 2010, de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/ikala/ article/view/2696/2153
Barbot, M. J. (2001). Les Auto-apprentissages. Paris: Cle International.
Benson, P. (2001). Teaching and Researching Autonomy in Language Learning. Edingbourg: Pearson Education
Bernal, A y Miranda, N. (2008). Autonomía del docente, autonomía del estudiante. Ponencia presentada en el V Encuentro Nacional de Universidades Formadoras de Licenciados en Lenguas Extranjeras. Cali.
Briones, Guillermo (1988). Métodos y técnicas avanzadas de investigación aplicadas a la educación y a las ciencias sociales. Bogotá: Icfes.
Cárdenas, R. (2003). La autonomía en el proceso de aprendizaje del inglés como lengua lengua extrnajera: un estudio de perfiles y prácticas de estudiantes y profesores. Ponencia presentada en el I Encuentro Nacional de Universidades Formadoras de Licenciados en Lenguas Extranjeras. Medellín.
Cyr, P (1996). Les Stratégies d'apprentissage d'une langue seconde. Québec: Les Éditions.
Demazière, F. (2005). Autonomie, autoformation, formations ouvertes. Recuperado el 15 de agosto de 2008, de http://didatic.net/article.php3?id_article=63
Escuela de Idiomas, Universidad de Antioquia. (s. f. 1). Líneas de investigación y proyectos. Escuela de Idiomas. Recuperado en abril de 2008, de http://idiomas.udea.edu.co/portal2/investigacion/GIAE/lineas_investigacion_proyectos.html
Escuela de Idiomas, Universidad de Antioquia. (s. f. 2). Proyectos de investigación por grupos. Escuela de Idiomas. Recuperado el 18 de octubre de 2010, de http://www.udea.edu.co/portal/page/portal/SedesDependencias/ Idiomas/F.Investigacion/B.Proyectos
Esteve, O.,Arumí, M. y Cañada, M. D. (2003). Hacia la autonomía del aprendiz en la enseñanza de lenguas extranjeras en el ámbito universitario: el enfoque por tareas como puente de unión entre el aprendizaje en el aula y el trabajo en autoaprendizaje. Recuperado el 10 de agosto de 2008 de: http://ciam.ucol.mx/villa/docs/CCVA_ARFL_007.pdf
Flórez, R. y Tobón, A. (2001). Investigación educativa y pedagógica. Bogotá: Mc Graw Hill.
Frodden, C. y Mesa, C. (2004). Promoting autonomy through projetc work, Íkala, revista de lenguaje y cultura, 9, 15, 205-230. Recuperado el 16 de octubre de 2010, de http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/ikala/article/view/3147/2914
Lamas,H.(2008).Aprendizajeautoregulado,motivacióny rendimientoacadémico. Liberabit, 14, 15-20, Recuperado el 16 de octubre de 2010, de http://www.revistaliberabit.com/libarabit14/hector_lamas15-20.pdf
Lagos, J. y Ruiz, Y. (2007). La autonomía en el aprendizaje y la enseñanza de lenguas extranjeras: una mirada desde el contexto de la educación superior. Matices en Lenguas Extranjeras, 1, jul. Recuperado el 8 de febrero de 2008, de http://www.revistamatices.unal.edu.co/matar02a.html
Müler-Verweyen, M. (1999). Reflections as a means of acquiring autonomy. En Cotteral, S. y Crabbe, D. (Eds.). Learner Autonomy in Language Learning: Defining the Field and Effecting Change. Frunkfurt: Peter lang.
Navarro, B. (2008). Propuesta para potenciar la independencia cognoscitiva en la educación superior. Recuperado el 4 de junio de 2008, de http://www.monografias.com/trabajos19/independencia-cognoscitiva/independencia-cognoscitiva.shtml
Portine, H. (1998). L'autonomie de l'apprenant en question. Alsic, 1. 1, 73-77. Recuperado el 5 de mayo de 2008, de http://alsic.u-strasbg.fr/Num1/portine/alsic_n01-poi1.pdf
Puren, C. (2009). Variations sur la perspective de l'agir social en didactique des languescultures étrangères. Recuperado el 16 de octubre de 2010, de http://www.christianpuren.com/mes-travaux-liste-et-liens/2009b/
Universidad de San Buenaventura –USB–. (2009). Documento Maestro Licenciatura en Lenguas Modernas con énfasis en Inglés y Francés, SNIES 19741. Cartagena: La Universidad.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.