University Academic Writing:State of the Art

Authors

  • Elsa Maria Ortiz Casallas Universidad del Tolima

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.7815

Keywords:

academic writing, social representations, regulation and discipline of writing practices.academic writing, regulation and discipline of writing practices.

Abstract

This paper presents a general analysis of the state of the art studies in international and national context (Colombia) about academic writing university. Its objective is to establish the current state of intellectual field and propose new investigative trails that explain, con-textualize and better understand the problems that students present concerning academic writing university. The documents found, research and thesis-were examined and analyzed using the approaches, methodology and theoretical frameworks found in them. The results of the study indicate that, in general, the research trend in academic writing, including the university, has been more focused on the strategy (De Certeau, 1996) via regulation and discipline of writing practices, which in the identification and own analysis of the tactics and practices of scriptural academic work of students and teachers. Rare are the works that document practices and analyze the social representations to see what happens from the field dominated towards a strategy, and what relationships and discontinuities are established between them.

|Abstract
= 185 veces | PDF
= 261 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elsa Maria Ortiz Casallas, Universidad del Tolima

He is a full-time professor at the Universidad del Tolima (Ibagué, Colombia). Graduated in Modern Languages, Master in Spanish Linguistics at Instituto Caro yCuervo. Candidate for a doctorate in Education: language emphasis, from the Francisco José de Caldas District University, Bogotá D.C.

References

Abric, J. (1994). Prácticas sociales y representaciones. México D. F., México: Ediciones Coyoacán.

Avilán, A. (2004). La escritura: abordaje cognitivo (Hacia la construcción de una didáctica de la escritura). Acción pedagógica, 13 (1), 18-30. Recuperado el 10 de marzo de 2010, de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/17152/2/articulo2.pdf

Bajtin, M. (1982). Estética de la creación verbal. México D. F., México: Siglo Veintiuno Editores.

Benvegnú, M. A. et ál. (2004). La lectura en la universidad: relato de una experiencia. En I Congreso Internacional de Educación, Lenguaje y Sociedad. La Pampa, Argentina: Universidad de la Pampa.

Benveniste, É. (1978). Problemas de lingüística general. 2 vols. México D. F., México: Siglo XXI Editores.

Bereiter, C. y Scardamalia, M. (1987). The Psychology of Written Composition. Hillsdle, NJ, United States of America: Erlbaum.

Bombini, G. (2008). La lectura como política educativa. Revista Iberoamericana de Educación, (46),19-35.

Bono, A. y Barrera, S. de la (1996). La producción de escritos académicos de los estudiantes universitarios: análisis de aspectos conceptuales y estratégicos. Proyecto de investigación aprobado y subsidiado por la Secretaría de Ciencia y Técnica de la Universidad Nacional de Río Cuarto y CONICOR (Consejo Científico y Tecnológico de la provincia de Córdoba). Córdoba, Argentina.

Bourdieu, P. (1980). El sentido práctico. Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI Editores.

Bourdieu, P. (2000). Cosas dichas. Barcelona, España: Gedisa.

Bronckart, J. P. (2004). Actividad verbal, textos y discursos. Por un interaccionismo sociodiscursivo. Madrid, España: Fundación Infancia y Aprendizaje.

Calderón, D. (2000). Sobre las concepciones de los maestros que enseñan a leer y a escribir. En Morales y Bojacá, (Comps.), Maestros y concepciones sobre lenguaje (pp. 135-146). Bogotá, Colombia: Colciencias, Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Camps, A. (2001). El aula como espacio de investigación y reflexión. Barcelona, España: Grao.

Carlino, Paula. (2003). Representaciones sobre la escritura y formas de representarla en universidades de América del Norte. Revista de Educación, (336), 143-168. Carlino, Paula. (2005a). Escribir, leer y aprender en la universidad. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Carlino, Paula. (2005b). Prácticas y representaciones de la escritura en la universidad. Los casos de Australia, Canadá, Estados Unidos y Argentina. En Actas del Primer Congreso Nacional de Estudios Comparados en Educación. Buenos Aires, Argentina: Sociedad Argentina de Estudios Comparados en Educación, Centro Cultural Gral. San Martín, 18 y 19 de noviembre.

Calsamiglia, H. y Tusón, A. (1999). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona, España: Ariel.

Cassany, Daniel. (2008). Prácticas letradas contemporáneas. México D. F., México: Ríos de Tinta.

Cassany, Daniel et ál. (1994). Enseñar lengua. Barcelona: Grao.

Castellò, M. (2002). De la investigación sobre el proceso de composición a la enseñanza de la escritura. Revista Signos, 35(52): 149-162.

Castoriadis, C. (1997). Ontología de la creación. Bogotá, Colombia: Colección Pensamiento Crítico Contemporáneo.

Cátedra Unesco. (1996). Cátedra Unesco para la lectura y escritura. Cali, Colombia: Universidad del Valle.

Chartier, A. (2004). Enseñar a leer y a escribir. Una perspectiva histórica. México D. F., México: Fondo de Cultura Económica.

Chartier, R. (2000). Las revoluciones de la cultura escrita. Barcelona, España: Gedisa.

Chartier, R. (2006). Inscribir y borrar. Buenos Aires, Argentina: Katz editores.

Chevallard, Y. (1982). ''Sur l'ingénierie didactique''. Texte préparé pour la deuxième Ecole d'Eté de Didactique des mathématiques. Orleáns, Jullet.

Chartier, R. (2005). La transposición didáctica. 3.a ed. Buenos Aires, Argentina: Aique.

Cisneros, M. (2005). Mejorar los procesos lectoescriturales desde la educación básica. En Vasques, F. (Ed.), La didáctica de la lengua materna: estado de la discusión en Colombia (pp. 209-222). Cali, Colombia: Universidad del Valle, ICFES.

De Certeau, M. (1996). La invención de lo cotidiano. I Artes del hacer. México D. F., México: Universidad Iberoamericana.

Deleuze, G. (1989). Lógica del sentido. Barcelona, España: Paidós.

Di Stefano, M., Narvaja, E. y Pereira, C. (2003). La lectura y la escritura en la universidad. Buenos Aires, Argentina: Eudeba.

Díaz, F. (2008). Aprendizaje universitario y composición escrita: la perspectiva sociocultural situada. En Elizabeth, Narváez y Cadena, Sonia. Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: caminos posibles (pp. 1-489). Cali, Colombia: Universidad Autónoma de Occidente.

Ferreiro, E y Teberosky A. (1979). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México D. F., México: Siglo XXI.

Flower, L. (1988). The construction of purpose in writing and reading. College English, 50, 528-550.

Flower, L. y Hayes, J. (1977). Problem- solving strategies and the writing process. College English,39, 449-461.

Flower, L. (1996). La teoría de la redacción como proceso cognitivo. En Textos en contexto I. Buenos Aires, Argentina: Asociación Internacional de Lectura.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. México D. F., México: Siglo XXI Editores.

García, M. (2004). Aproximación al estudio de las representaciones de los docentes universitarios sobre el ''ensayo escolar''. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 9: 9-34. Recuperado el 10 de marzo de 2010, de http://www.saber.ula.ve/bitstream/12345

García, M. (2005). Análisis de marcadores discursivos en ensayos escritos por estudiantes universitarios. Letras (en prensa).

Giroux, H. (1993). La escuela y la lucha por la ciudadanía. México D. F., México: Siglo XXI Editores.

Gumperz, J. y Hymes, D. (1972). Directions in Sociolinguistics. The Etnography of Communications. New York, United States of America: Holt, Rinehart and Winston.

Henao, J. y Toro, L. (2008). Cultura escrita y educación superior: el caso de la Universidad de An-tioquia y la Universidad de Medellín. En Narváez Cardona, E. y

Cadena Castillo, S. (Comps.), Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: caminos posibles (pp. 5374). Cali, Colombia: Universidad Autónoma de Occidente.

Jodelet, D. (1984). La representación social: fenómenos, conceptos y teoría. En Moscovici, S. Psicología Social II (pp. 379-746). Barcelona, España: Paidós.

Lea, M. y Phyllips, C. (2005). Escribir en la universidad. Barcelona, España: Gedisa.

Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. México D. F., México: Fondo de Cultura Económica.

Lillis, T. (1999). Whose 'Common Sense' Essayist literacy and the institutional practice of mystery. En Jones, C., Timer, J. y Street, B. (Eds.), Students Writing in the University. Cultural and Epistemological Issues. Amsterdam, Netherlands: John Benjamins Publishing Co.

Marucco, M. (2001). La enseñanza de la lectura y de la escritura en el aula universitaria. En: Ponencia presentada en las I Jornadas sobre La lectura y la escritura como prácticas académicas universitarias, organizadas por el Departamento de Educación de la Universidad Nacional de Luján, Buenos Aires, junio. Recuperado el 10 de marzo de 2010, de http://www.unlu.edu.ar/~redecom/borrador.htm

Medina, R. y Cañon, L. (2007). Las concepciones y las prácticas de lectura y de escritura en la labor de la educación superior. Revista Pedagogía y Saberes, (27), 117-125.

Molano, L. (2007). Concepciones de profesores y estudiantes sobre la escritura académica en la Universidad Icesi. Revista Lenguaje, (35), 119-146.

Morales, R. y Bojacá, B. (2000). Entre el hacer, el decir y la reflexión de docentes sobre lenguaje. En Morales y Bojacá (Comps.), Maestros y concepciones sobre lenguaje (pp. 1-166). Bogotá, Colombia: Colciencias, Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Moscovici, S. (1984). Psicología social II. Barcelona, España: Paidós.

Perafán, G. (2005). Pensamiento docente y práctica pedagógica. Bogotá, Colombia: Magisterio.

Pérez, M. (1999). Evaluación de competencias en comprensión de textos. Revista Alegría de Enseñar, 40, 15-25.

Petrucci, A. (2003). La ciencia de la escritura. Primera lección de paleografía. México D. F., México: Fondo de Cultura Económica.

Piña, J. y Mireles, O. (2006). La perspectiva sociológica de las representaciones sociales para el estudio de la globalización. En García, M. et ál., XI Conferencia de sociología de la educación (pp. 1-110), Santander, 22, 23 y 24 de septiembre.

Ramírez, M. (2005). Representaciones sobre la lectura de textos académicos de estudiantes y profesores en la Tesis de Maestría. Universidad del Valle. Biblioteca Mario Carvajal.

Rincón, G. et ál. (1999). La enseñanza de la lengua escrita y de la lectura. Bogotá, Colombia: Aran-go Editores.

Rincón, G. (2008). Para qué se lee y se escribe en la universidad colombiana. Proyecto inscrito y financiado por Colciencias y la Vicerrectoría de la Pontificia Universidad Javeriana.

Rockwell, E. (1982). La relevancia de la etnografía para la transformación de la escuela. En Memorias del Tercer Seminario Nacional de Investigaciones en

Educación (pp. 15-29). Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional.

Roux, Ruth. (2008). Prácticas de alfabetización académica: lo que los estudiantes dicen de la lectura y la escritura en la Universidad. En Narváez, Elizabeth y Cadena, Sonia. Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: caminos posibles (pp. 1-489). Cali, Colombia: Universidad Autónoma de Occidente.

REEDLEES, Asociación Colombiana de Universidades (ASCUN). (2006). Red de lectura y escritura en la educación superior REDLEES. Recuperado el 10 de marzo de 2010, de http://www. ascun-redlees.org/

Shulman, L. S. (1986). Paradigmas y programas de investigación en el estudio de la enseñanza: una perspectiva contemporánea. En Wittrock, M. (Comp.), La investigación de la enseñanza, I: enfoques, teorías y métodos. Madrid, España: Paidós.

Sommers, N. (1978). Response to Sharon Crowley, components of the process. College Composition and Communication, 31, 378-388.

Street, B. (1995). Social Literacies: Critical Appraoches to Literacy in Development, Ethnography and Education. London, England: Logman.

Tolchinsky, L y Simó, R. (2001). Escribir y leer a través del currículo. Barcelona, España: Horsori.

Van Dijk, T. A. (1995). Texto y contexto. Madrid: Cátedra.

Van Dijk, T. A. y W. Kintsch (1983). Strategies of Discourse Comprehension. New York, United States of America: Academic Press.

Downloads

Published

2011-08-11

How to Cite

Ortiz Casallas, E. M. (2011). University Academic Writing:State of the Art. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 16(2), 17–41. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.7815

Issue

Section

Research papers

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.