Artist ́s Novel in “La luz difícil” (The Difficult Light)by Tomás González: Art as a Break out of Reality

Authors

  • Wilson Andrés Cano Gallego

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v19n2a02

Keywords:

artist's novel, Difficult Light, Tomás González, art, reality, life-death

Abstract

Based on some ideas of the “artist novel,” this article is about the novel “La luz difícil” (The hard light), by Tomás González, a Colombian writer who was born in Medellin, Antioquia in 1950. The article explores the context of this narrative tradition, showing the categories from which González’s work can be read. It also reveals how the artist-character from the novel uses art as an escape from reality, which allows him to establish a dialogue with the novel’s sense of life and death at the same time.
|Abstract
= 307 veces | PDF
= 202 veces| | HTML
= 155 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Wilson Andrés Cano Gallego

Master in Literary Hermeneutics from EAFIT University. Degree in Humanities Spanish Language from the University of Antioquia. Teacher of the municipality of Medellín.

References

Aguilar, D. & Said, E. (2010). Identidad y subjetividad en las redes sociales: Caso Facebook. In Zona próxima. (12), pp. 190-207. Retrieved from:rcientificas. uninor te.edu.co/index .php/zona/ar ticle/ download/1145/725

Bauman, Z. (2005). Amor líquido: Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Berlanga, I. & Martínez, E. (2010). Ciberlenguaje y principios de retórica clásica. Redes sociales: El caso Facebook. Enl@ce Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 7 (2), pp. 47-61. Retrieved from: http://revistas.luz.edu. ve/index.php/enlace/article/viewFile/5517/5336

Bourdieu, P. (1980). El sentido práctico. Madrid. Taurus.

Bourdieu, P. (1984). Distinction: A social critique of the judgement of taste. London, Cambridge, MA: Harvard University Press.

Bourdieu, P. (1990). Sociología y cultura. México D.F., Grijalbo.

Bourdieu, P. (1991). Language and symbolic power. Ed. John Thompson. Cambridge: Harvard University Press.

Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas sobre la teoría de la acción. Barcelona. Anagrama.

Bourdieu, P. (2007). Outline of a theory of practice. Cambridge: Polity Press.

Boyd, D. & Hargittai, E. (2010). Facebook privacy settings: Who cares? First Monday, 15(8). Retrieved from: http://firstmonday.org/article/ view/3086/2589#p9

Broncano, F. (2009). La melancolía del cíborg. Barcelona: Herder.

Cáceres, M. D., Ruiz San Román, J. A. & Brändle, G. (2009). ''Comunicación interpersonal y vida cotidiana. La presentación de la identidad de los jóvenes en Internet''. In CIC, Cuadernos de Información y Comunicación. (14), pp. 213-231. Retrieved from: http://revistas.ucm.es/index.php/CIYC/article/ view/CIYC0909110213A/7226

Cárdenas, R. E. (2009). Facebook, un espacio de interacción virtual (Bachelor's thesis). Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.

Creswell, J. W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Crystal, D. (2008). Txtng: The Gr8 Db8. Oxford University Press.

Cuéllar, S. (2011). , ''Surround me with your love Facebook amor y máscaras: Construcción del sentido en el mundo virtual'' In: Sanabria, F (Ed), Vínculos virtuales. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Colombia.

Díaz, V. L., Torres, Á. J., and Urrea, M. E. (2010). Facebook como estrategia virtual del ''Self '' (Bachelor's thesis). Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.

García, I. K. (2010). Construcción de la identidad digital de los estudiantes javerianos en Facebook (Bachelor's thesis). Universidad Javeriana, Bogotá, Colombia.

Ferreira, J. (2008). Los lugares del lenguaje en el campo epistemológico de la comunicación. En: Meyra Paez; Gladis Lara. (Org.). Lenguaje e interpretación sociocultural. Avances y perspectivas. 1 ed. Bogotá: Universidad Distrital, 2008b, (1), pp. 167-185.

Freeman, D. (1998). Doing teacher research: From inquiring to understanding. Heinle & Heinle Publishers.

Gutiérrez, A. (2002). Las prácticas sociales: Una introducción a Pierre Bourdieu.Tierradenadie Ediciones. Madrid, España.

Johnson, B., & Christensen, L. (2008). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Krippendorff, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology (2nd Ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Merriam, S. (1998). Qualitative research and case studies applications in education. San Francisco. Jossey Bass Publishers.

Piscitelli, A., Adaime, I. & Binder, I. (Eds.). (2010). El proyecto Facebook y la posuniversidad. sistemas operativos sociales y entornos abiertos de aprendizaje. Madrid, España: Editorial Ariel.

West, A., Lewis, J., & Currie, P., (2009). ''Students' Facebook 'friends': public and private spheres''. In Journal of Youth Studies, 12 (6), pp. 615-627. Retrieved from:http://people.uncw.edu/hakanr/documents/ areparentswelcomeonfb.pdf

Zhao, S., Grasmuck, S., & Martin, J. (2008). ''Identity construction on Facebook: Digital empowerment in anchored relationships''. In Computers in Human Behavior, 24 (5), pp.1816–1836 Retrieved from: http://astro.temple.edu/~bzhao001/Identity%20 Construction%20on%20Facebook.pdf

Downloads

Published

2015-05-22

How to Cite

Cano Gallego, W. A. (2015). Artist ́s Novel in “La luz difícil” (The Difficult Light)by Tomás González: Art as a Break out of Reality. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 19(2), 137–148. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v19n2a02

Issue

Section

Empirical Studies