María del Carmen Huerta or a denial of social identity in ¡Qué viva la música!

Authors

  • Edwin Alberto Carvajal Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.8489

Keywords:

fragmented identity, postmodern crisis, counters culture, salsa, youngsters from urban areas.

Abstract

The author of this article relates the development of the protagonist - Maria del Carmen Huerta as well called Siempreviva - identity through the emerging musical genre, the salsa. He shows how the salsa in the seventies in Cali. as opposed to rock and traditional Colombian music, becomes for A. Caicedo the essencial element of her fragmented identity.

How to reference this article:

Carvajal, E. A. (1998). Maria del Carmen Huerta o la Negación de Identidad Social en ¡Que Viva La Música! Íkala. 3 (2), pp.141 – 156 

 

|Abstract
= 253 veces | PDF
= 510 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edwin Alberto Carvajal, Universidad de Antioquia

Licenciado en Español y Literatura de la Universidad de Antioquia.

Profesor de Cátedra de la Universidad de Antioquia.

Ha poblicado articulos en la revista Estudios de la Literatura Colombiana y en el períodico Debates.

References

ARROYO. Anita (1978). América en su literatura. Barcelona: Editorial Universitaria de la Universidad de Puerto Rico.

CAICEDO. Andres. (1977). ¡Que viva la música!Bogotá: Instituto Colombiano de Cultura.

DE TORO. Alfonso. (1991) "Posmodernidad y latinoamérica• en: Plural. XX-V. 233, 47-61.

FERNÁNDEZ MORENO, (1972) César. América Látina en su literatua Mexico: Siglo XXI Editores.

GARRIDO DOMINGUEZ. Antonio. (1993). "El personaje" en: El texto narrativo. Madrid: Síntesis.

HIRSCHBERGER, Johannes. (1994). Historia de la filosofía. Tomo 11. Barcelona: Herder.

JARAMILLO, Samuel. (1980). "l.a lucidez del sonámbulo" en: Gaceta/Colcultura. III. 27, 17

MALIN, Mark. (1995). "Andrés Caicedo's ¡Que vivo la música!: An implicit Dialogue with the Modern and Posmodern" en: Chasqui: Revista de Lireratura Látinoamericana. 24 2, 103-111.

MARÍN BENET. Maria Rosa. (1993) "La música como contracultura en la adolescencia urbana" en: Anthropologica III.7-12. 351-359.

MUNAR ORJUELA, Jesús Antonio. (1998). "30 años de las barricadas en Paris. La furia de los jóvenes" en: El Tiempo/Lecturas Dominicales. Bogotá (mayo 10/98) 2-3.

OCHOA MARÍN, Jorge Mario. (1993). La Narrativa de Andrés Caicedo. Manizales: Universidad de Caldas.

PINEDA BOTERO. Álvaro. (1994). El reto de la crítica. Bogotá: Planeta.

ULLOA. Alejandro. (1992). La salsa en Cali. Cali: Ediciones

Downloads

Published

1998-03-31

How to Cite

Carvajal, E. A. (1998). María del Carmen Huerta or a denial of social identity in ¡Qué viva la música!. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 3(2), 141–156. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.8489

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.