*La investigación-acción mejora la planeación de clases en lengua extranjera

Authors

  • Josefina Quintero C. Universidad de Caldas
  • Carmen Zuluaga C. Universidad de Caldas
  • Margarita López P. Universidad de Caldas

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.3178

Keywords:

words, intervention points, teacher-trainees, language teaching practicum, action research, lesson plans

Abstract

This article is derived from an action research project developed at the University of Caldas in Manizales-Colombia with a group of teacher-trainees who are carrying out their teaching practicum at State Schools. It describes the most common problems and the strengths that the practicum advisors have observed at the moment of revising the trainees' lesson plans. It includes some examples taken from the trainees journals with the corresponding advisors suggestions. The researchers describe the intervention points to improve the advising actions that could allow the trainees to reflect on their planning weaknesses. Advisors, as facilitators of that process, feel that there is something to contribute with the pedagogical knowledge about classroom research.

Received: 27-01-03 / Accepted: 14-07-03.

How to reference this article:

Quintero C., J., Zuluaga C., J. & López P., M. (2003). La investigación-acción mejora la planeación de clases en lengua extranjera. Íkala. 8(1), pp. 39 – 56 

|Abstract
= 150 veces | PDF
= 404 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josefina Quintero C., Universidad de Caldas

Facultad de Artes y Humanidades
Universidad de Caldas

Carmen Zuluaga C., Universidad de Caldas

Facultad de Artes y Humanidades
Universidad de Caldas

Margarita López P., Universidad de Caldas

Facultad de Artes y Humanidades
Universidad de Caldas

References

Bowen, T. y J. Marks, 1984, Inside Teaching, Heinemann, London.

Elliot, J., 1990, La investigación-acción en educación, Madrid, Morata.

Heaton, J. B., 1990, Writing English Language Tests, Longman, New York.

Kemmis, S. y R. McTaggart, 1988, Cómo planificar la investigación acción,

Barcelona, Laertes.

McKernan, J., 1999, Investigación-acción y currículo, Madrid, Morata.

Nunan, D. y C. Lamb, 1996, The Self-Directed Teacher; Managing the Learning

Process, Richards (ed), Cambridge, Cambridge Language Education.

O’Malley, J. M., 1996, Authentic Assessment for English Languages Teachers, Michigan, Addison Wesley.

Perkins, D., 1997, La escuela inteligente; del adiestramiento de la memoria a la educación de la mente,

Barcelona, Gedisa.

Quintero, J. et. al., 2002, Investigación-acción en la práctica educativa de la licenciatura en Lenguas Modernas: un enfoque comprensivo narrativo. Informe final de investigación, Universidad de Caldas, Vice-Rectoría de Investigaciones y Postgrados, Manizales.

Quintero, J., 2001, Investigación-acción-reflexión para el mejoramiento de la teoría y práctica pedagógica, Tesis Doctoral, Departamento de Formación Avanzada, Facultad de Educación, Universidad de Antioquia, Medellín. Departamento de Estudios Educativos, Universidad de Caldas, Manizales.

Schön, D. A., 1998, El profesional reflexivo, Barcelona, Paidós.

Stenhouse, L., 1981, La investigación como base de la enseñanza, Madrid, Morata.

Wajnryb, R., 1996, Classroom Observation Tasks, a Resource Book for Language Teachers and Trainers, Cambridge, University Press.

Wallace, M. J., 1998, Action Research for Language Teachers, Cambridge, University Press.

Downloads

Published

2003-12-07

How to Cite

Quintero C., J., Zuluaga C., C., & López P., M. (2003). *La investigación-acción mejora la planeación de clases en lengua extranjera. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 8(1), 39–56. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.3178

Issue

Section

Articles