Current Issues, Opportunities, and Horizons in Literacy Studies in Latin America

Authors

  • Emilce Moreno-Mosquera Pontificia Universidad Javeriana
  • Luanda Rejane Soares Sito Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02a02

Keywords:

New Literacy Studies, NLS, language and cultural deficit, language teaching, research on literacies, reading and writing, Latin America

Abstract

To open this issue, we as guest editors aim to reflect on some fundamentals supporting literacy studies, and how these could be relevant to education in Latin America. New Literacy Studies (also called New Written-Culture Studies) account for a shift in how we understand literacy practices approach and acquisition in given cultural contexts, versus mainstream cognitive models, in a rather experimental and individualistic approach. To accomplish this aim, we will explain how our interest on this topic aroused, and which role language, and reading and writing practices play in literacy studies, to end up suggesting lines of action open and relevant to education in Latin America.
|Abstract
= 1007 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 673 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 119 veces| | VISOR (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 38 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emilce Moreno-Mosquera, Pontificia Universidad Javeriana

 

 

Luanda Rejane Soares Sito, Universidad de Antioquia

Doctora en Lingüística Aplicada, Universidade Estadual de Campinas (unicamp). Profesora e investigadora de la Facultad de Educación, Universidad de Antioquia, Medellín,
Colombia. Calle 67 N.° 53 -108, Ciudad Universitaria, Universidad de Antioquia, Medellín.

References

Barton, D. (1994). The social impact of literacy. En L. Verhoeven (Ed.), Functional literacy. Theoretical issues and educational implications (pp. 185-197). Amsterdam: John Benjamins.

https://doi.org/10.1075/swll.1.14bar

Barton, D. y Hamilton, M. (1998). Local literacies. Reading and writing in one community. Londres: Routledge.

Bailey, B. (2000). Language and negotiation of racial/ethnic identity among Dominican Americans. Language in Society, 29, 555-582.

https://doi.org/10.1017/S0047404500004036

Blommaert, J. (2005). Discourse. A critical introduction. Cambridge: Cambridge University Press.

https://doi.org/10.1017/CBO9780511610295

Canagarajah, A. S. (2002a). Critical academic writing and multilingual students. Ann Arbor: University of Michigan Press.

https://doi.org/10.3998/mpub.8903

Canagarajah, A. S. (2002b). A geopolitics of academic writing. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

https://doi.org/10.2307/j.ctt5hjn6c

Cassany, D. (Comp.) (2009). Para ser letrados. Voces y miradas sobre la lectura. Barcelona: Paidós Educador.

Denny, H. (2010). Facing the center: Toward an identity politics of one-to-one mentoring. Logan, UT: Utah State UP.

https://doi.org/10.2307/j.ctt4cgqnv

Frisancho, S., Moreno, M. T., Ruíz, P. y Zavala, V. (Eds.). Aprendizaje, cultura y desarrollo. Una aproximación interdisciplinaria. Lima: Fondo Editorial Pontificia Universidad Católica del Perú.

Gee, J. P. (2015). The New Literacy Studies. En J. Rowsell y K. Pahl (Eds.), The Routledge handbook of literacy studies (pp. 35-48). Londres-Nueva York: Routledge.

Gee, J. P. (2004). Oralidad y literacidad: de El pensamiento salvaje a Ways with words. En V. Zavala, M. Niño-Murcia y P. Ames (Eds.), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas (pp. 23-55). Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.

Heath, S. B. (1982). What no bedtime story means: narrative skills at home and school. Language and Society, 11(1), 49-76.

https://doi.org/10.1017/S0047404500009039

Hernández, G. (2016). Literacidad académica. Ciudad de México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Hornberger, N. (2001). Criando contextos eficazes de aprendizagem para o letramento bilíngüe. En M. I. Pagliarini y A. A. Assis-Peterson (Orgs.), Cenas de sala de aula (pp. 23-50). Campinas, SP: Mercado de Letras.

Jouve-Martín, J. R. (2009). Escritura, hegemonia y subalternidad: de los New Literacy Studies (NLS) a los Latin American Literacy Studies (LALS), and back. En J. Kalman y B. V. Street, (Coords.), Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales: diálogos con América Latina (pp. 387-398). México: Siglo XXI.

Kalman, J. y Street, B. (Coord.). (2009). Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales. Diálogos con América Latina. Ciudad de México: Siglo XXI.

Knobel, M. y Kalman, J. (coord.) (2017). Aprendizaje docente y nuevas prácticas de lenguaje. Posibilidades de formación en el giro digital. Ciudad de México: SM.

Kleiman, A. B. (org.) (1995). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado Aberto.

Kleiman, A. B. (2010). Trajetórias de acesso ao mundo da escrita: relevância das práticas não escolares de letramento para o letramento escolar. Perspectiva, 28(2), 375-400, Florianópolis.

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2010v28n2p375

Lillis, T. y Curry, M. J. (2006). Professional academic writing by multilingual scholars: interactions with literacy brokers in the production of English medium texts. Written Communication, 23(1), 3-35.

https://doi.org/10.1177/0741088305283754

Lugo, M. T., López, N. y Toranzos, L. (2014). Informe sobre tendencias sociales y educativas en América Latina. Políticas TIC en los sistemas educativos de América Latina. Buenos Aires: UNESCO.

Maher, T. M. (2007). A educação do entorno para a interculturalidade e o plurilinguismo. En A. B. Kleiman y M. C. Cavalcanti (Orgs.), Linguística aplicada: suas faces e interfaces (pp. 255-270). Campinas, SP: Mercado de Letras.

Maher, T. M. (1998). Sendo índio em português. En I. Signorigni (Org.), Lingua(gem) e identidade: elementos para uma discussão no campo aplicado (pp. 115-138). Campinas, SP: Mercado de Letras; FAPESP; FAEP/UNICAMP.

Moreno, E. (2018). La lectura en la formación universitaria. Análisis de prácticas de enseñanza y aprendizaje de lectores de campos disciplinares específicos. Tesis doctoral inédita, Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá.

Scribner, S. (1997 [1985]). Vygotsky's uses of history. En T. Ethel et al. (Eds.), Mind and social practice: Selected writings of Sylvia Scribner (pp. 241-265). Cambridge: Cambridge UP.

Sito, L. (2016). Escritas afirmativas: estratégias criativas para subverter a colonialidade em trajetórias de letramento acadêmico. Tesis doctoral inédita, Universidad Estatal de Campinas, Campinas, SP, Brasil.

Soler, S. (2013). Usted ya en la universidad y no saber escribir. Escritura y poder en la universidad. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

https://doi.org/10.14483/9789588782980

Street, B. (1984). Literacy in theory and practice. Cambridge: Cambridge University Press.

Street, B. (1993). Introduction: The New Literacy Studies. En B. V. Street (Ed.), Crosscultural approaches to literacy (pp. 1-21). New York: Cambridge University Press.

Street, B. (1995). Social literacies: critical approaches to literacy in development, ethnography and education. Nueva York: Longman Publishing.

Street, B. (1997). The implications of the 'New Literacy Studies' for Literacy Education. English in Education, 31(3), p. 45-59.

https://doi.org/10.1111/j.1754-8845.1997.tb00133.x

Street, B. (2005). Recent applications of New Literacy Studies in educational contexts. Research in the Teaching of English, 39(4), 417-423.

Street, B. (2009). "Perspectivas etnográficas y políticas sobre cultura escrita: el poder de nombrar y definir". En J. Kalman, y B. Street, Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales: diálogos con América latina (pp. 84-98). México: Siglo XXI-CREFAL.

Vargas-Franco, A. (2018). Nuevos estudios de cultura escrita y educación: implicaciones para la enseñanza del lenguaje en Colombia. Perspectiva Educacional, 57(3), 153-174. https://dx.doi.org/10.4151/07189729-vol.57-iss.3-art.757

Zavala, V. (2011). La escritura académica y la agencia de los sujetos. Cuaderno Comillas, 1, 52-66.

Zavala, V. (2010). Quem está dizendo isso?: letramento acadêmico, identidade e poder no ensino superior. En C. L. Vóvio, L. S. Sito y P. B. de Grande, Letramentos: rupturas, deslocamentos e repercussões de pesquisas em Linguística Aplicada (pp. 71-95). Campinas, SP: Mercado de Letras.

Zavala, V.; y Córdova, G. (Org.). (2010). Decir y callar. Lenguaje, equidad y poder en la universidad peruana. Lima: Editorial de la Pontificia Universidad Católica del Perú.

Zavala, V.; Niño-Murcia, M. y Ames, P. (Eds.). (2004). Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.

Published

2019-05-20

How to Cite

Moreno-Mosquera, E., & Soares Sito, L. R. (2019). Current Issues, Opportunities, and Horizons in Literacy Studies in Latin America. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 24(2), 219–229. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02a02

Most read articles by the same author(s)