Applied Literature: A Proposal for Delimiting the Concept and Classifying its Documented Uses
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.ikala.359085Keywords:
literary discourse, applied literature, literary mediation, uses of literatureAbstract
Most efforts to conceptualize the notion of applied literature and to identify the uses of literary discourse have been focused on the textual level, overlooking potential literary practices in extratextual realities. Moreover, there is a lack of precision in these approaches about the functioning of literary devices and resources in their different application scenarios. To fill this gap, this article proposes a definition of applied literature that transcends the intertextual sphere, to account for its scope in different areas of social activity, and presents a classification of the ways in which literary discourse is used and the scenarios in which it intervenes, based on the description of a series of documented processes. The schema presented allows to synthesize the experiences in which literature has been used—at a rhetorical, poetic or hermeneutic level—in collective scenarios and identifies its possibilities for thematic positioning or broadening perspectives in pedagogical, therapeutic or political action spheres.
Downloads
References
Aladro-Vico, E., Jivkova-Semova, D. y Bailey, O. (2018). Artivismo: un nuevo lenguaje educativo para la acción social transformadora. Comunicar, 26(57), 9-23. https://doi.org/10.3916/C57-2018-01
Alcolea, J. (2016). Diálogo. En L. Vega Reñón y P. Olmos Gómez (Eds.), Compendio de lógica, argumentación y retórica (3ª. ed., pp. 200-204). Trotta.
Arizpe, E., Zárate, M., McAdam, J., & Hirsu, L. (2022). Estrategias de mediación cultural en emergencias: lectura y escritura como refugios simbólicos (t. 2). Centro Regional para el Fomento del Libro en América Latina y el Caribe. https://cerlalc.org/publicaciones/estrategias-de-mediacion-cultural-en-emergencias-lectura-y-escritura-como-refugios-simbolicos-tomo-2/
Avraamidou, L. y Osborne, J. (2009). The role of narrative in communicating science. International Journal of Science Education, 31(12), 1683-1707. https://doi.org/10.1080/09500690802380695
Barahona Quesada, M. (2013). El papel de la investigación teórica en la construcción del conocimiento. Rupturas, 3(1), 2-16. https://doi.org/10.22458/rr.v3i1.254
Behin, B. (2019). What is applied literature? The Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances, 7(1), 21-33. https://jalda.azaruniv.ac.ir/article_13952_e6e7f339ed5f8a6125829985779697a3.pdf
Boal, A. (2022). Juegos para actores y no actores. Alba.
Bourdieu, P. (2015). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Anagrama.
Brokerhof, I. M., Sucher, S. J., Matthijs Bal, P., Hakemulder, F., Jansen, P. G. W. y Solinger, O. M. (2023). Developing moral muscle in a literature-based business ethics course. Academy of Management Learning & Education, 22(1), 63-87. https://doi.org/10.5465/amle.2020.0072
Bustos Guadaño, E. de. (2014). Literatura y cognición en el contexto de las nuevas humanidades: la función de la metáfora en la teoría cognitiva. Forma y Función, 27(1), 89-107. https://doi.org/10.15446/fyf.v27n1.46946
Charon, R., DasGupta, S., Hermann, N., Irvin, C., Marcus, E. R., Rivera Colsn, E., Spencer, D. y Spiegel, M. (2017). The principles and practice of narrative medicine. Oxford University Press.
Copete Villa, A. J., Cadena-Gaitán, C., Gómez Galvis, J., Luján Sáenz, J. C., Flórez Muñoz, M. C. y Caicedo Alarcón, O. (2023). Intercambios horizontales y bidireccionales. Apropiación social del conocimiento. Editorial eafit. https://doi.org/10.17230/9789587208788lr0
Cortés-Torres, J. E. (2024). El teatro foro y su incidencia como estrategia de intervención social en el Sistema Penal Juvenil de Colombia. Una revisión sistemática. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social, (38), 1-20. https://doi.org/10.25100/prts.v0i38.13638
Cruz Calvo, M. (2023). Las fronteras de la lectura: leer literatura en la universidad. La Palabra, (46), 1-19. https://doi.org/10.19053/01218530.n46.2023.15891
Dubois, J. (2014). La institución de la literatura. Editorial Universidad de Antioquia.
Even-Zohar, I. (2017). Polisistemas de cultura. Universidad de Tel Aviv.
García Morales, V. Y., Baqués Quesada, J. y Torrens, X. (2021). Literatura dialógica en la prevención del extremismo violento: el discurso de odio ustacha. Revista cidob d’Afers Internacionals, (128), 201-223. https://doi.org/10.24241/rcai.2021.128.2.201
González Moreno, C. X. (2020). Desarrollo de la imaginación narrativa creadora en un niño con trastorno del espectro autista. Summa Psicológica ust, 17(2), 149-165. https://summapsicologica.cl/index.php/summa/article/view/462
Groys, B. (2021). Arte en flujo. Ensayos sobre la evanescencia del presente. Caja Negra Editora.
Hager, T. (2019). “If they cannot take it straight, they will get it in fiction”: The power of literature. Poetics Today, 40(1), 33-57. https://doi.org/10.1215/03335372-7259873
Herros Sánchez, I. G. y Jarvio Fernández, A. O. (2022). Fomento de lectura y escritura en adultos mayores. Liminar, 20(1), 1-14. https://doi.org/10.29043/liminar.v20i1.895
Hovey, R. B., Khayat, V. C. y Feig, E. (2018). Cathartic poetry: Healing through narrative. The Permanente Journal, 22(3), 17-196. https://doi.org/10.7812/TPP/17-196
Howe, G. (1920). An applied literature. Studies in philology, 17(4), 423-438. https://www.jstor.org/stable/4171780?seq=1
Jablonka, I. (2016). La historia es una literatura contemporánea. Manifiesto por las ciencias sociales. Fondo de Cultura Económica.
Kennedy, E. J. y Lawton, L. (1992). Business ethics in fiction. Journal of Business Ethics, 11, 187-195.
Kissam, P. C. (1998). Disturbing images: Literature in a jurisprudence course. Legal Studies Forum, 22, 329-351.
Lederach, J. P. (2007). La imaginación moral. Gernika Gogoratuz.
Ludmer, J. (2009). Literaturas postatónomas 2.0. Propuesta Educativa, 32(2), 41-45. https://propuestaeducativa.flacso.org.ar/wp-content/uploads/2019/12/32-dossier-Ludmer.pdf
Lugea, J. (2022). Dementia mind styles in contemporary narrative fiction. Language and Literature, 31(2), 168-195. https://doi.org/10.1177/09639470221090386
Lyotard, J. F. (1997). Postmodern fables. (Trans. Georges van den Abbeele). University of Minnesota Press.
Marco, V. y Aguilar Calpe, M. A. (2020). Escritura creativa para activar la mente. Ejercicios que agilizan las funciones cerebrales y favorecen la salud mental. Almuzara.
Massachusetts Probation Service Executive Office of the Trial Court. (2024). Changing Lives Through Literature Best Practices Guide: Introduction. In Mass.gov, Changing Lives Through Literature Best Practices Guide. https://www.mass.gov/info-details/changing-lives-through-literature-best-practices-guide-introduction
Miller, E., Balmer, D., Hermann, N., Graham, G. y Charon, R. (2014). Sounding narrative medicine: Studying students’ professional identity development at Columbia University College of Physicians and Surgeons. Academic Medicine. Journal of the Association of American Medical Colleges, 89(2), 335-342. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000098
Morrison, M. R. (1978). The use of poetry in the treatment of emotional dysfunction. Art Psycotherapy, 5(2), 93-98. https://doi.org/10.1016/0090-9092(78)90013-3
Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades (M. V. Rodil, Trad.). Katz.
Pino-Posada, J. P., Lara-Viana, M. y Montoya-Vélez, L. (2023). Los efectos éticos de la escritura creativa: un modelo de implementación crítica de ejercicios literarios para el estímulo de la empatía. Ethics & Politics, 25(3), 173-198. https://doi.org/10.13137/1825-5167/35749
Platón, (1969). Obras completas (Trad. José Antonio Míguez). Aguilar.
Posner, R. A. (2009). Law and literature (3ra ed.). Harvard University Press.
Pousa, V., Pereda, M. y Paniagua, I. M. (2020). Lectura grupoanalítica de un taller de escritura creativa: la escritura como vehículo de interconexión. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 40(138), 55-66. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0211-57352020000200004
Redacción Cultura y Agencia afp. (2024, abril 24). Gobierno colombiano pide perdón por “genocidio” del caucho. El Magazín Cultural. El Espectador. https://www.elespectador.com/el-magazin-cultural/gobierno-colombiano-pide-perdon-por-genocidio-del-caucho-noticias-hoy/
Reyes, A. (2014). El deslinde. Prolegómenos a la teoría literaria. Editorial Verdum (Publicación original de 1944). https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc9p513
Ricœur, P. (1997). Retórica, poética y hermenéutica. Cuaderno Gris, Época iii (2), 79-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2360730
Ricœur, P. (2013). Tiempo y narración i. Configuración del tiempo en el relato histórico. Siglo xxi Editores.
Rodríguez López, J. (2023). Lectocracia. Una utopía cívica. Gedisa.
Saavedra Rey, L. y Saavedra Rey, S. (2023) Formación ética (y humana) desde la experiencia literaria: aportes antropológico-pedagógicos a la didáctica de la literatura. La Palabra, (46), 1-17. https://doi.org/10.19053/01218530.n46.2023.16656
Sánchez Carbó, J. (2022). Literatura aplicada: creación, mediación e interpretación. En S. Pineda Buitrago, y J. Sánchez Carbó (Eds.), Literatura aplicada en el siglo xxi: ideas y prácticas (pp. 34-56). Editora Nómada. https://doi.org/10.47377/litaplic-cap2
Sartre, J. P. (1981). ¿Qué es la literatura? Losada.
Steinberg, E. (1974). Applied humanities? College English, 35(4), 440-450. https://doi.org/10.2307/375571
Valls, R., Soler, M. y Flecha, R. (2008). Lectura dialógica: interacciones que mejoran y aceleran la lectura. Revista Iberoamericana de Educación, 46, 71-88. https://doi.org/10.35362/rie460717
Vásquez Santamaría, J. E., Merino Martínez, C. y López Salazar, E. (2018). ¿Por qué acudir a la literatura para recrear la configuración del perdón en el conflicto armado interno colombiano? Hallazgos, 15(30), 19-44. https://doi.org/10.15332/2422409X.4802
White, H. (2011). La ficción de la narrativa. Ensayos sobre historia, literatura y teoría, 1957-2000. Eterna Cadencia Editora.
White, J. B. (1985). The legal imagination. The University of Chicago Press.
White, J. B. (1989). What can a lawyer learn from literature? Harvard Law Review, 102(8), 2014-2047. https://doi.org/10.2307/1341366

Published
How to Cite
License
Copyright (c) 2024 Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.