Applied Literature: A Proposal for Delimiting the Concept and Classifying its Documented Uses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.359085

Keywords:

literary discourse, applied literature, literary mediation, uses of literature

Abstract

Most efforts to conceptualize the notion of applied literature and to identify the uses of literary discourse have been focused on the textual level, overlook­ing potential literary practices in extratextual realities. Moreover, there is a lack of precision in these approaches about the functioning of literary devices and resources in their different application scenarios. To fill this gap, this article pro­poses a definition of applied literature that transcends the intertextual sphere, to account for its scope in different areas of social activity, and presents a classifica­tion of the ways in which literary discourse is used and the scenarios in which it intervenes, based on the description of a series of documented processes. The schema presented allows to synthesize the experiences in which literature has been used—at a rhetorical, poetic or hermeneutic level—in collective scenarios and identifies its possibilities for thematic positioning or broadening perspec­tives in pedagogical, therapeutic or political action spheres.

|Abstract
= 149 veces | EPUB (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 28 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 77 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniel Clavijo, Universidad EAFIT

Post-doctoral Researcher and Lecturer, EAFIT University, Medellín, Colombia

Matilda Lara-Viana, Universidad EAFIT

Ninth semester student of the Undergraduate Degree in Literature at Eafit University. With experience in research in the Humanities, design and mediation of reading and writing workshops.

Juan Pablo Pino-Posada, Universidad EAFIT

Research professor at Eafit University. Doctor in Literature from the University of Hamburg (Germany), master's degree in Literature and professional degree in Philosophy from the University of Antioquia (Medellín, Colombia).

References

Aladro-Vico, E., Jivkova-Semova, D. y Bailey, O. (2018). Artivismo: un nuevo lenguaje educativo para la acción social transformadora. Comunicar, 26(57), 9-23. https://doi.org/10.3916/C57-2018-01

Alcolea, J. (2016). Diálogo. En L. Vega Reñón y P. Olmos Gómez (Eds.), Compendio de lógica, argumentación y retórica (3ª. ed., pp. 200-204). Trotta.

Arizpe, E., Zárate, M., McAdam, J., & Hirsu, L. (2022). Estrategias de mediación cultural en emergencias: lectura y escritura como refugios simbólicos (t. 2). Centro Regional para el Fomento del Libro en América Latina y el Caribe. https://cerlalc.org/publicaciones/estrategias-de-mediacion-cultural-en-emergencias-lectura-y-escritura-como-refugios-simbolicos-tomo-2/

Avraamidou, L. y Osborne, J. (2009). The role of narrative in communicating science. International Journal of Science Education, 31(12), 1683-1707. https://doi.org/10.1080/09500690802380695

Barahona Quesada, M. (2013). El papel de la investigación teórica en la construcción del conocimiento. Rupturas, 3(1), 2-16. https://doi.org/10.22458/rr.v3i1.254

Behin, B. (2019). What is applied literature? The Journal of Applied Linguistics and Applied Literature: Dynamics and Advances, 7(1), 21-33. https://jalda.azaruniv.ac.ir/article_13952_e6e7f339ed5f8a6125829985779697a3.pdf

Boal, A. (2022). Juegos para actores y no actores. Alba.

Bourdieu, P. (2015). Las reglas del arte. Génesis y estructura del campo literario. Anagrama.

Brokerhof, I. M., Sucher, S. J., Matthijs Bal, P., Hakemulder, F., Jansen, P. G. W. y Solinger, O. M. (2023). Developing moral muscle in a literature-based business ethics course. Academy of Management Learning & Education, 22(1), 63-87. https://doi.org/10.5465/amle.2020.0072

Bustos Guadaño, E. de. (2014). Literatura y cognición en el contexto de las nuevas humanidades: la función de la metáfora en la teoría cognitiva. Forma y Función, 27(1), 89-107. https://doi.org/10.15446/fyf.v27n1.46946

Charon, R., DasGupta, S., Hermann, N., Irvin, C., Marcus, E. R., Rivera Colsn, E., Spencer, D. y Spiegel, M. (2017). The principles and practice of narrative medicine. Oxford University Press.

Copete Villa, A. J., Cadena-Gaitán, C., Gómez Galvis, J., Luján Sáenz, J. C., Flórez Muñoz, M. C. y Caicedo Alarcón, O. (2023). Intercambios horizontales y bidireccionales. Apropiación social del conocimiento. Editorial eafit. https://doi.org/10.17230/9789587208788lr0

Cortés-Torres, J. E. (2024). El teatro foro y su incidencia como estrategia de intervención social en el Sistema Penal Juvenil de Colombia. Una revisión sistemática. Prospectiva. Revista de Trabajo Social e intervención social, (38), 1-20. https://doi.org/10.25100/prts.v0i38.13638

Cruz Calvo, M. (2023). Las fronteras de la lectura: leer literatura en la universidad. La Palabra, (46), 1-19. https://doi.org/10.19053/01218530.n46.2023.15891

Dubois, J. (2014). La institución de la literatura. Editorial Universidad de Antioquia.

Even-Zohar, I. (2017). Polisistemas de cultura. Universidad de Tel Aviv.

García Morales, V. Y., Baqués Quesada, J. y Torrens, X. (2021). Literatura dialógica en la prevención del extremismo violento: el discurso de odio ustacha. Revista cidob d’Afers Internacionals, (128), 201-223. https://doi.org/10.24241/rcai.2021.128.2.201

González Moreno, C. X. (2020). Desarrollo de la imaginación narrativa creadora en un niño con trastorno del espectro autista. Summa Psicológica ust, 17(2), 149-165. https://summapsicologica.cl/index.php/summa/article/view/462

Groys, B. (2021). Arte en flujo. Ensayos sobre la evanescencia del presente. Caja Negra Editora.

Hager, T. (2019). “If they cannot take it straight, they will get it in fiction”: The power of literature. Poetics Today, 40(1), 33-57. https://doi.org/10.1215/03335372-7259873

Herros Sánchez, I. G. y Jarvio Fernández, A. O. (2022). Fomento de lectura y escritura en adultos mayores. Liminar, 20(1), 1-14. https://doi.org/10.29043/liminar.v20i1.895

Hovey, R. B., Khayat, V. C. y Feig, E. (2018). Cathartic poetry: Healing through narrative. The Permanente Journal, 22(3), 17-196. https://doi.org/10.7812/TPP/17-196

Howe, G. (1920). An applied literature. Studies in philology, 17(4), 423-438. https://www.jstor.org/stable/4171780?seq=1

Jablonka, I. (2016). La historia es una literatura contemporánea. Manifiesto por las ciencias sociales. Fondo de Cultura Económica.

Kennedy, E. J. y Lawton, L. (1992). Business ethics in fiction. Journal of Business Ethics, 11, 187-195.

Kissam, P. C. (1998). Disturbing images: Literature in a jurisprudence course. Legal Studies Forum, 22, 329-351.

Lederach, J. P. (2007). La imaginación moral. Gernika Gogoratuz.

Ludmer, J. (2009). Literaturas postatónomas 2.0. Propuesta Educativa, 32(2), 41-45. https://propuestaeducativa.flacso.org.ar/wp-content/uploads/2019/12/32-dossier-Ludmer.pdf

Lugea, J. (2022). Dementia mind styles in contemporary narrative fiction. Language and Literature, 31(2), 168-195. https://doi.org/10.1177/09639470221090386

Lyotard, J. F. (1997). Postmodern fables. (Trans. Georges van den Abbeele). University of Minnesota Press.

Marco, V. y Aguilar Calpe, M. A. (2020). Escritura creativa para activar la mente. Ejercicios que agilizan las funciones cerebrales y favorecen la salud mental. Almuzara.

Massachusetts Probation Service Executive Office of the Trial Court. (2024). Changing Lives Through Literature Best Practices Guide: Introduction. In Mass.gov, Changing Lives Through Literature Best Practices Guide. https://www.mass.gov/info-details/changing-lives-through-literature-best-practices-guide-introduction

Miller, E., Balmer, D., Hermann, N., Graham, G. y Charon, R. (2014). Sounding narrative medicine: Studying students’ professional identity development at Columbia University College of Physicians and Surgeons. Academic Medicine. Journal of the Association of American Medical Colleges, 89(2), 335-342. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000098

Morrison, M. R. (1978). The use of poetry in the treatment of emotional dysfunction. Art Psycotherapy, 5(2), 93-98. https://doi.org/10.1016/0090-9092(78)90013-3

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Por qué la democracia necesita de las humanidades (M. V. Rodil, Trad.). Katz.

Pino-Posada, J. P., Lara-Viana, M. y Montoya-Vélez, L. (2023). Los efectos éticos de la escritura creativa: un modelo de implementación crítica de ejercicios literarios para el estímulo de la empatía. Ethics & Politics, 25(3), 173-198. https://doi.org/10.13137/1825-5167/35749

Platón, (1969). Obras completas (Trad. José Antonio Míguez). Aguilar.

Posner, R. A. (2009). Law and literature (3ra ed.). Harvard University Press.

Pousa, V., Pereda, M. y Paniagua, I. M. (2020). Lectura grupoanalítica de un taller de escritura creativa: la escritura como vehículo de interconexión. Revista de la Asociación Española de Neuropsiquiatría, 40(138), 55-66. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0211-57352020000200004

Redacción Cultura y Agencia afp. (2024, abril 24). Gobierno colombiano pide perdón por “genocidio” del caucho. El Magazín Cultural. El Espectador. https://www.elespectador.com/el-magazin-cultural/gobierno-colombiano-pide-perdon-por-genocidio-del-caucho-noticias-hoy/

Reyes, A. (2014). El deslinde. Prolegómenos a la teoría literaria. Editorial Verdum (Publicación original de 1944). https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc9p513

Ricœur, P. (1997). Retórica, poética y hermenéutica. Cuaderno Gris, Época iii (2), 79-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2360730

Ricœur, P. (2013). Tiempo y narración i. Configuración del tiempo en el relato histórico. Siglo xxi Editores.

Rodríguez López, J. (2023). Lectocracia. Una utopía cívica. Gedisa.

Saavedra Rey, L. y Saavedra Rey, S. (2023) Formación ética (y humana) desde la experiencia literaria: aportes antropológico-pedagógicos a la didáctica de la literatura. La Palabra, (46), 1-17. https://doi.org/10.19053/01218530.n46.2023.16656

Sánchez Carbó, J. (2022). Literatura aplicada: creación, mediación e interpretación. En S. Pineda Buitrago, y J. Sánchez Carbó (Eds.), Literatura aplicada en el siglo xxi: ideas y prácticas (pp. 34-56). Editora Nómada. https://doi.org/10.47377/litaplic-cap2

Sartre, J. P. (1981). ¿Qué es la literatura? Losada.

Steinberg, E. (1974). Applied humanities? College English, 35(4), 440-450. https://doi.org/10.2307/375571

Valls, R., Soler, M. y Flecha, R. (2008). Lectura dialógica: interacciones que mejoran y aceleran la lectura. Revista Iberoamericana de Educación, 46, 71-88. https://doi.org/10.35362/rie460717

Vásquez Santamaría, J. E., Merino Martínez, C. y López Salazar, E. (2018). ¿Por qué acudir a la literatura para recrear la configuración del perdón en el conflicto armado interno colombiano? Hallazgos, 15(30), 19-44. https://doi.org/10.15332/2422409X.4802

White, H. (2011). La ficción de la narrativa. Ensayos sobre historia, literatura y teoría, 1957-2000. Eterna Cadencia Editora.

White, J. B. (1985). The legal imagination. The University of Chicago Press.

White, J. B. (1989). What can a lawyer learn from literature? Harvard Law Review, 102(8), 2014-2047. https://doi.org/10.2307/1341366

Published

2025-05-21

How to Cite

Clavijo, D., Lara-Viana, M., & Pino-Posada, J. P. (2025). Applied Literature: A Proposal for Delimiting the Concept and Classifying its Documented Uses. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 30(2). https://doi.org/10.17533/udea.ikala.359085

Issue

Section

Theoretical Articles

Categories