A Review of Research on Academic Writing for the Creation of an Online Writing Center in Higher Education

Autor/innen

  • Dora Inés Chaverra Fernández Universidad de Antioquia
  • Gerzon Yair Calle-Álvarez Universidad de Antioquia
  • Rubén Darío Hurtado Vergara Universidad de Antioquia
  • Wilson Antonio Bolívar Buriticá Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n1a11

Schlagworte:

higher education, academic writing, digital writing centers, digital technologies, tutoring

Abstract

Disciplinary or transdisciplinary research focused on enhancing competencies for academic-scientific writing in higher education present multiple theoretical and methodological divergences, especially when variables related to academic culture and the use of digital technologies are included. This article presents a review of studies associated with academic writing in higher education, which could contribute to the design of a digital writing center. The data are made up of 58 texts, analyzed with the Python 3.7® programming language, using the Natural Language Toolkit library and discourse analysis techniques. The results of this review show the consolidation of two lines of research: (a) the pedagogical-didactic components for the promotion of academic writing, and (b) strategies to strengthen the learning of the main language. These results suggest that there is no convergence among postulates required in the design, foundation and implementation of experimental strategies for a digital writing center, such as: (a) epistemological postulates, related to the forms of construction of knowledge; (b) pedagogical postulates, associated with the educational purpose of writing in sci­ence and culture; and (c) methodological postulates, connected to the integration of writing with digital technologies.

|Abstract
= 1167 veces | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces| | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 615 veces|

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Dora Inés Chaverra Fernández, Universidad de Antioquia

Profesora titular, Facultad de Educación, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.
dora.chaverra@udea.edu.co

Gerzon Yair Calle-Álvarez, Universidad de Antioquia

Profesor de cátedra, Facultad de Educación de la Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.
gerzon.calle@udea.edu.co

Rubén Darío Hurtado Vergara, Universidad de Antioquia

Profesor titular, Facultad de Educación de la Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.
ruben.hurtado@udea.edu.co

Wilson Antonio Bolívar Buriticá, Universidad de Antioquia

Profesor asistente, Facultad de Educación de la Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.
wilson.bolivar@udea.edu.co

Literaturhinweise

Al Murshidi, G. y Al Abd, K. (2014). uae University students’ awareness of using the writing center. Higher Education Studies, 4(3), 58-63. http://dx.doi.org/10.5539/hes.v4n3p58

Álvarez Pérez, P., López Aguilar, D. y Pérez Jorge, D. (2016). Programa de tutoría universitaria formativa y desarrollo del proyecto personal del alumnado. Revista de Pedagogía, 37(100), 67-89. https://www.redalyc.org/pdf/659/65949681005.pdf

Álvarez, G. y Difabio de Anglat, H. (2018). Retroalimentación docente y aprendizaje en talleres virtuales de escritura de tesis. Apertura, 10(1), 8-23. https://dx.doi.org/10.32870/ap.v10n1.996

Amante Negrete, Y. M. y Gómez Zermeño, M. G. (2017). E-estrategias de lectura y escritura del inglés en ambientes virtuales de aprendizaje. Campus Virtuales, 6(1), 109-119. http://www.uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/194

Ballén Vargas, S. y Herrera González, A. F. (2017). Retos para los procesos de enseñanza y aprendizaje de la escritura académica en la Licenciatura en Lenguas Modernas (llm) de la Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá. Signo y Pensamiento, 36(71), 100-113. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/21089

Barton, D. y McCulloch, S. (2018). Negotiating tensions around new forms of academic writing. Discourse, Context and Media, 24, 8-15. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2018.01.006

Bleakney, J. (2019). Ongoing writing tutor education: Models and practices. En K. Gabrielle y T. Roggenbuck (Eds), How we teach writing tutors. Special issue of wln Digital Edited Collection. https://wlnjournal.org/digitaleditedcollection1/Bleakney.html

Broekhoff, M. (2014). A tale of two writing centers in Namibia: Lessons for us all. Journal of Academic Writing, 4(1), 66-78. https://doi.org/10.18552/joaw.v4i1.92

Bucur, M. y Ban, A. (2019). The importance of the concept of communication among future engineers - a pre-test for a European study. Procedia Manufacturing, 32, 348-355. https://doi.org/10.1016/j.promfg.2019.02.224

Calle Álvarez, G. Y. (2017). Perspectiva de los centros de escritura en Colombia. Hallazgos, 14(28), 145-172. https://dx.doi.org/10.15332/s1794-3841.2017.0028.07

Calle Álvarez, G. Y. (2019). Componente técnico para la estructuración de un centro de escritura digital. Saber, Ciencia Y Libertad, 14(1), 311-323. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n1.5232

Calle Arango, L. (2019). La pregunta en las tutorías de los centros de escritura. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 24(1), 137-152. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n01a07

Calle Arango, L. (2020). Centros y programas de escritura en las ies colombianas. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 12(25), 77-92. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-25.cpei

Calle Arango, L., Pico, A. L. y Murillo, J. H. (2017). Los centros de escritura: entre nivelación académica y construcción de conocimiento. Cadernos de Pesquisa, 47(165), 872-895. https://dx.doi.org/10.1590/198053143882

Carlino, P. (2013). Escribir, leer y aprender a escribir en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Fondo de Cultura Económica.

Carlino, P. (2017). Leer y escribir en las ciencias sociales en universidades argentinas. Enunciación, 22(1), 110-124. https://doi.org/10.14483/22486798.12350

Carlino, P. (2018). Dos variantes de la alfabetización académica cuando se entrelazan la lectura y la escritura en las materias. Signo y Pensamiento, 36(71), 16-32. http://www.scielo.org.co/pdf/signo/v36n71/0120-4823-signo-36-71-00018.pdf

Carpenter, R., Whiddon, S. y Morin, C. (2017). “For writing centers, by writing centers”: A new model for certification via regional organizations. wln: A Journal of Writing Center Scholarship, 42(1-2), 2-9. https://go.gale.com/ps/anonymous?p=AONE&sw=w&issn=&v=2.1&it=r&id=GALE%7CA505886197&sid=googleScholar&linkaccess=fulltext

Casanovas Catalá, M. (2016). Las herramientas 2.0 en la escritura académica: buscadores y diccionarios. Folios, 1(43), 77-88. https://doi.org/10.17227/0123487043folios77.88

Casanovas Catalá, M., Capdevila Tomás, Y. y Ciro, L. A. (2019). Literacidad digital y académica: contraste preliminar entre dos universidades. Enunciación, 24(1), 87-102. http://doi.org/10.14483/22486798.13928

Chaverra, D. I. (Cood.). (2019). Aprender a escribir. Configuración de un centro de escritura digital en la enseñanza de la educación básica y media. Facultad de Educación, Universidad de Antioquia - Universidad Pedagógica de Heidelberg. http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/11473/5/ChaverraDoraInes_2019_AprenderEscribirConfiguracionCED.pdf

Chois-Lenis, P., Casas-Bustillo, A., López Higuera, A., Prado-Mosquera, D. y Cajas-Paz, E. (2017). Percepciones sobre la tutoría entre pares en escritura académica. Magis, 9(19), 165-184. https://www.redalyc.org/pdf/2810/281052678009.pdf

Clarence, S. y Dison, L. (2017). Writing centres in higher education. Working in and a cross disciplines. Africa Sun Media.

Clarence, S. y McKenna, S. (2017). Developing academic literacies through understanding the nature of disciplinary knowledge. London Review of Education, 15(1), 38-49. https://doi.org/10.18546/LRE.15.1.04

Clerici, C. (2017). La presencia del otro como desafío de la escritura mediada por tecnología. ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 32(1), 63-79. https://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/1285

Crowley-Watson, M. (2019). Social media, aggregators, analytics, and the writing center. Communication Center Journal, 5(1), 162-166. http://libjournal.uncg.edu/ccj/article/view/1954

De Kerchov, D. (1999). Inteligencias en conexión. Hacia una sociedad de la web. Gedisa.

Elejalde Gómez, J. y Ferreira Cabrera, A. (2018). Modelo para un tratamiento de errores de transferencia en la escritura en ele producida en comunidades virtuales. Folios, (48), 137-152. https://doi.org/10.17227/folios.48-8140

Fernández Jiménez, M., Mena Rodríguez, E. y Tójar Hurtado, J. (2017). Funciones de la tutoría en e-learning: estudio mixto de los roles del tutor online. Revista de Investigación Educativa, 35(2), 409-426. https://doi.org/10.6018/rie.35.2.273271

Fernando, W. (2018). Show me your true colours: Scaffolding formative academic literacy assessment through an online learning platform. Assessing Writing, 36, 63-76. https://doi.org/10.1016/j.asw.2018.03.005

Figueroa, B. y Aillon, M. (2015). Escritura académica de un ensayo mediado por el aprendizaje colaborativo virtual. Estudios Pedagógicos, 41(1), 79-91. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052015000100005

Gainza, C. (2016). Prácticas académicas de producción y distribución del conocimiento en la era digital. (Y una reflexión sobre cómo transformarlas desde América Latina). Atenea (Concepción), (514), 263-278. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-04622016000200263

Gavari Starkie, E. I. y Tenca Sidotti, P. (2017). La evolución histórica de los centros de escritura académica. Revista de educación, (378), 9-29. https://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2017-378-359

Graham, S. (2008). Strategy instruction and the teaching of writing. A meta-analysis. En: C. MacArthur, S. Graham y J. Fitzgerald (Eds.), Handbook of writing research (pp. 187-207). The Guilford Press.

Hermosillo, P. y Verdín, P. (2018). Perspectivas de la escritura académica en la universidad: causas, problemáticas y propuestas. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 16(31), 41-57. https://doi.org/10.29197/cpu.n31.v16.2019.04

Hernández Rojas, G. y Rodríguez Varela, E. I. (2018). Creencias y prácticas de escritura. Comparación entre distintas comunidades académicas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(79), 1093-1119. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7003756

Iwasaki, C., Tada, Y., Furukawa, T., Sasaki, K., Yamada, Y., Nakazawa, T. e Ikezawa, T. (2019). Design of e-learning and online tutoring as learning support for academic writing. Asian Association of Open Universities Journal, 14(2), 85-96. https://doi.org/10.1108/AAOUJ-06-2019-0024

Jewitt, C. y Kress, G. (2008). Multimodal literacy. Peter Lang Publishing, Inc.

Korenius, T., Laurikkala, J., Järvelin, K. y Juhola, M. (2004). Stemming and lemmatization in the clustering of finnish text documents. Thirteenth acm international conference on Information and knowledge management (pp. 625-633). cikm. https://doi.org/10.1145/1031171.1031285

Korotkina, I. (2017). Writing centers in Russia: Limitations and challenges. Working paper, Social Sciences Research Network. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2939495

Kozolup, M., Kokor, M. y Savchynskyi, R. (2020). Polish and Ukrainian university students’ perspectives on

academic writing: A comparative overview. Central European Journal of Communication, 13(3(27)), 352-370. https://doi.org/10.51480/1899-5101.13.3(27).3

Krüger, K. (2006). El concepto de la “sociedad del conocimiento”. Biblio 3W, Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, 11(683). http://www.ub.es/geocrit/b3w-683.htm

Kruse, O. y Rapp, C. (2019). Seamless writing: How the digitisation of writing transforms thinking, communication, and student learning. En: C. K. Looi, L. H. Wong, C. Glahn y S. Cai (Eds.), Seamless learning. Lecture notes in educational technology (pp. 191-208). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-13-3071-1_10

Latifi, S., Noroozi, O., Hatami, J. y Biemans, H. J. (2019). How does online peer feedback improve argumentative essay writing and learning? Innovations in Education and Teaching International, 58(2), 195-206. https://doi.org/10.1080/14703297.2019.1687005

Limpo, T. y Alves, R. A. (2018). Effects of planning strategies on writing dynamics and final texts. Acta Psychologica, 188, 97-109. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2018.06.001

Lobato Fraile, C. y Guerra Bilbao, N. (2016). La tutoría en la educación superior en Iberoamérica: avances y desafíos. Educar, 52(2), 379-398. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.726

López Gil, K. S. (2016). Lo que decimos sobre la escritura: caracterización de los recursos educativos digitales compartidos por centros y programas de escritura de Latinoamérica. Grafía, 13(1), 78-99. http://dx.doi.org/10.26564/16926250.657

López-Gil, K. S. y Molina Natera, V. (2018). Incidencia del trabajo colaborativo docente en la enseñanza y el aprendizaje de la escritura académica. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 1-13. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1477

Magnifico, A. M., Lammers, J. C. y Curwood, J. S. (2020). Developing methods to trace participation patterns across online writing. Learning, Culture and Social Interaction, 24. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2019.02.013

Magnifico, A. M., Woodard, R. y McCarthey, S. (2019). Teachers as co-authors of student writing: How teachers’ initiating texts influence response and revision in an online space. Computers and Composition, 52, 107-131. https://doi.org/10.1016/j.compcom.2019.01.005

Maldonado, M. (2017). Escrituras académicas y literacidad: control de la escritura en la educación superior colombiana. Enunciación, 22(1), 68-82. https://doi.org/10.14483/22486798.10446

Márquez Guzmán, S. y Gómez Zermeño, M. (2018). Grupo virtual de escritura académica: una e-innovación para impulsar la publicación científica. Revista Mexicana de Investigación Educativa, rmie, 23(76), 203-227. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6523380

Márquez Jiménez, A. (2017). Educación y desarrollo en la sociedad del conocimiento. Perfiles Educativos, 39(158), 3-17. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.158.58635

Martínez Clares, P., Pérez Cusó, J. y Martínez Juárez, M. (2016). Las TICs y el entorno virtual para la tutoría universitaria. Educación XX1, 19(1), 287-310. https://doi.org/10.5944/educXX1.13942

Molina Natera, V. (2016). Capítulo XIII. Los centros de escritura en Latinoamérica: consideraciones para su diseño e implementación. En: G. Bañales Faz, M. Castelló Badía y N. A. Vega López (Coords.), Enseñar a leer y escribir en la educación superior. Propuestas educativas basadas en la investigación (pp. 339-362). http://web.metro.inter.edu/facultad/esthumanisticos/crem_docs/Ensenar%20a%20leer%20y%20escribir.pdf

Molina Natera, V. (2017). Resolución de conflictos en las tutorías de escritura según la teoría pragmadialéctica. Folios, (45), 17-28. https://doi.org/10.17227/01234870.45folios17.28

Molina Natera, V. (2019). El discurso pedagógico en las tutorías de escritura. Develando elementos de una práctica educativa. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24(80), 125-148. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662019000100125

Molina-Natera, V. y López-Gil, K. S. (2020). Estado de la cuestión de los centros y programas de escritura de Latinoamérica. Revista Colombiana de Educación, 1(78), 1-25. https://doi.org/10.17227/rce.num78-8066

Mora, R. A. y Golovátina-Mora, P. (2020). Video composition as multimodal writing: Rethinking the essay as post-literacy. KnE Social Sciences, 4(13), 4-12. https://doi.org/10.18502/kss.v4i13.7690

Moreno Mosquera, E. (2019). Lectura académica en la formación universitaria: tendencias en investigación. Lenguaje, 47(1), 91-119. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v47i1.7180

Munje, P. N., Nanima, R. D. y Clarence, S. (2018). The role of questioning in writing tutorials: A critical approach to student-centered learning in peer tutorials in higher education. Mentoring and Tutoring: Partnership in Learning, 26(3), 336-353. https://doi.org/10.1080/13611267.2018.1511953

Navarro, F., Ávila Reyes, N., Tapia-Ladino, M., Cristovão, V. L., Moritz, M. E., Narváez Cardona, E. y Bazerman, C. (2016). Panorama histórico y contrastivo de los estudios sobre lectura y escritura en educación superior publicados en América Latina. Revista Signos, 49(Supl. 1), 78-99. https://doi.org/10.4067/S0718-09342016000400006

Navarro, F., Uribe Gajardo, F., Lovera Falcón, O. y Sologuren Insúa, E. (2019). Encuentros con la escritura en el ingreso a la educación superior. Representaciones sociales de los estudiantes en seis áreas de conocimiento. Ibérica: Revista de la Asociación Europea de Lenguas para Fines Específicos, (38), 75-98. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7203025

Núñez Cortés, J. A. y Moreno Núñez, A. (2017). Percepción de los estudiantes universitarios iberoamericanos sobre la competencia comunicativa y la alfabetización académica. Zona Próxima, (26), 44-60. https://dx.doi.org/10.14482/zp.26.10212

Okuda, T. (2020) The writing center and international students in a Japanese university: A language management perspective. Higher Education Research & Development, 39(4), 778-791. https://doi.org/10.1080/07294360.2019.1693515

Ortiz Casallas, E. M. (2015). La escritura académica en el contexto universitario (Pregrado). Zona Próxima, (22), 1-16. http://dx.doi.org/10.14482/zp.22.6076

Peña Portero, A. de la y Santamaría Martínez, R. (2020). Una intervención formativa del Centro de Escritura Nebrija en la Facultad de Ciencias Sociales. Tendencias Pedagógicas, 36, 91-103. https://doi.org/10.15366/tp2020.36.07

Polizzi, G. (2020). Digital literacy and the national curriculum for England: Learning from how the experts engage with and evaluate online content. Computers & Education, 152, 103859. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2020.103859

Rodríguez Málaga, L., Rodríguez Pérez, C. y Fidalgo Redondo, R. (2019). Nuevos entornos de aprendizaje para la escritura: sistemas de tutoría inteligente. Papeles del Psicólogo, 40(2), 133-140. https://dx.doi.org/10.23923/pap.psicol2019.2895

Romero González, A. N. y Álvarez Álvarez, M. (2019). Representaciones sociales de los estudiantes universitarios de grado sobre la escritura académica. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 24(1), 103-118. https://dx.doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n01a05

Salisbury, L. E. (2018). Just a tool: Instructors’ attitudes and use of course management systems for online writing instruction. Computers and Composition, 48, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.compcom.2018.03.004

Sánchez Ceballos, L. M. (2014). La escritura de calidad: base para la transformación de la instrucción en efectiva mediación didáctica. Revista Reflexiones y Saberes, 1(1), 32-37. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaRyS/article/view/512

Sharples, M. (1999). How we write. Writting as creative design. Routledge.

Sito, L., Méndez-Rendón, J. C. y Vásquez-Ramírez, L. Y. (2019). leo en la práctica: la experiencia formativa en un centro de lecturas, escrituras y oralidades. Íkala: Revista de lenguaje y cultura, 24(2), 419-438. https://dx.doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02a12

Solimine, G. y Marzal García-Quismondo, M. A. (2020). Proposal of visual literacy indicators for competencies courses. An academic literacy perspective for academic excellence. JLIS.it, 11(1), 17-35. https://www.jlis.it/article/view/12577

Stella, J. y Corry, M. (2016). Intervention in online writing instruction: An action-theoretical perspective. Computers and Composition, 40, 164-174. http://dx.doi.org/10.1016/j.compcom.2016.03.010

Strobl, C., Ailhaud, E., Benetos, K., Devitt, A., Krusse, O., Proske, A. y Rapp, C. (2019). Digital support for academic writing: A review of technologies and pedagogies. Computers and Education, 131, 33-48. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.12.005

Thompson, G. (2014). Moving online: Changing the focus of a writing centre. Studies in Self-Access Learning Journal, 5(2), 127-142. https://sisaljournal.org/archives/june14/thompson/?shared=emailymsg=fail

Tiruchittampalam, S., Ross, A., Whitehouse, E. y Nicholson, T. (2018). Measuring the effectiveness of writing center consultations on l2 writers’ essay writing skills. Languages, 3(1), 4. https://doi.org/10.3390/languages3010004

Vu, V., Warschauer, M. y Yim, S. (2019). Digital storytelling: A district initiative for academic literacy improvement. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 63(3), 257-267. https://doi.org/10.1002/jaal.962

Zárate Fabián, M. C. (2017). La escritura académica: dificultades y necesidades en educación superior. Educación Superior, 2(1), 46-54. http://www.scivelo.org.bo/scielo.php?pid=S2518-82832017000100005&script=sci_arttextv

Veröffentlicht

2022-02-11

Zitationsvorschlag

Chaverra Fernández, D. I., Calle-Álvarez, G. Y., Hurtado Vergara, R. D., & Bolívar Buriticá, W. A. (2022). A Review of Research on Academic Writing for the Creation of an Online Writing Center in Higher Education. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 27(1), 224–247. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n1a11

Ausgabe

Rubrik

Literature Reviews

Kategorien