Contributions of Intertextuality to Literary Competence: Traditional Tales in Colombian Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.355412

Keywords:

literary competence, traditional tales, dialogicism, teaching literature, intertextuality, children’s literature

Abstract

One of the central aspects —both in theoretical tenets and classroom practices— of literary education is the attention to the mechanisms that contribute to construction meaning of what is read. Studies on the contributions of working with different versions of folktales suggest that the dialogue between texts contributes to the development of literary competence in childhood. Our research, with a qualitative ethnographic design, was carried out in a group-class of 35 Colombian schoolchildren aged 6-7 years. Its objective is to investigate the effects of the Genettian palimpsestic game on literary competence, which encompasses the critical thinking skills of 6-7 year-old children, based on reading aloud hypertexts and classroom dialogue on two traditional stories, Little Red Riding Hood (hypotextual version of Charles Perrault) and Rapunzel (from the Brothers Grimm).The most outstanding results show that hypertexts generate connections that permeate the cognitive and emotional dimension; that the dialogic approach to the stories also establishes connections with the sociocultural reality of the child reader, and that reading from the intertextual perspective contributes to the structuring of thought patterns that are then applied to the interpretation of other works. The conclusions reaffirm the value of intertextuality to develop literary competence, since it teaches to assume points of view, to expose them and to discuss them based on what has been apprehended with textual frameworks.

|Abstract
= 406 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 579 veces| | EPUB (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 11 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pilar Perea Insuasty, Universidad de Granada

Ph.D. Candidate in Educational Sciences: Didactics of languages and their literatures, Universidad de Granada, Granada, España.

pilarperea@correo.ugr.es

https://orcid.org/0000-0002-8079-305X

M.ª Pilar Núñez Delgado, Universidad de Granada

Full Professor, Department of Language and Literature Didactics

References

Abril, G. (2008). Análisis crítico de textos visuales. Mirar lo que nos mira. Síntesis.

Albarracín Vivo, D., Jerez Martínez, I., Encabo Fernán-dez, E. y López Valero, A. (2023). Estudio sobre la composición escrita y el pensamiento crítico en educación primaria. La literatura infantil como patrimonio en el contexto digital. Contextos Educativos. Revista de Educación, (32), 27-44. https://doi.org/10.18172/con.5661

Alcantara, V. P. (2023). O diálogo dos lobos em Ana Ma-ria Machado e Roald Dahl. En A. Rivas Hernández (Eds.), Ana Maria Machado, palabra de mujer(pp. 175-187). Ediciones Universidad de Salaman-ca. https://doi.org/10.14201/0EC0069175187

Altun, D. & Ulusoy, M. (2019). Intertextuality or Story Resistance? A Deconstruction of Stories with Preschoolers: An Example of "The Little Red Riding Hood". Universal Journal of Educational Research, 7(3), 811-819. DOI: 10.13189/ujer.2019.070322

Arizpe, E. (2022). La mediación del acto de leer a través de los lectores ficticios en el libro álbum. Catalejos. Re-vista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños, 7(14), 35-51. https://fh.mdp.edu.ar/re-vistas/index.php/catalejos/article/view/6177

Bajtin, M. (1979). Estética de la creación verbal. Siglo XXI.

Bajtin, M. (1981). The dialogic imagination (K. Brostrom, Trans). University of Texas press.

Barnet, S. y Bedau, H. (2010). From critical thinking to argu-ment: A portable guide. Bedford/St. Martin’s.

Barthes, R. (1986). Imágenes, gestos y voces. Lo obvio y lo ob-tuso. Paidós (Publicación original de 1977).

Bellorín, B. (2015). De lo universal a lo global: nuevas formas del folklore en los álbumes para niños. [Tesis docto-ral]. Universitat Autònoma de Barcelona. http://hdl.handle.net/10803/311617

Bermúdez, M. y Núñez, P. (2012). Canon y educación litera-ria. Octaedro.Bettelheim, B. (1977). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Crítica.

Bettelheim, B. (1977). Psicoanálisis de los cuentos de hadas. Crítica.

Bettelheim, B. y Zelan, K. (2015). Aprender a leer. Crítica.Bueno, D., Forés, A. y Ruiz., A. (2023). La lectura en voz alta: sus beneficios.Un descubrimiento ( fascinante) de la neuroeducación. Octaedro.

Carbonell, S. V. (2023). Hipertextualidad y competencia literaria en educación infantil. [Trabajo de grado]. Universidad Católica de Valencia. http://hdl.hand-le.net/20.500.12466/3026

Certo, J. (2015). Poetic Language, interdiscursivity, and intertextuality in Fifth Grader´s Poetry: an interpretive study. Journal of Literacy Research, 47(1), 49–82. https://doi.org/10.1177/1086296X15577183

Cervera, J. (1984). La literatura infantil en la educación básica. Cincel.

Colombia, Ministerio de Educación Nacional. (2011). Ni-velemos 1. Lenguaje. Guía del estudiante. https://contenidos.mineducacion.gov.co/ntg/men/ar-chivos/Referentes_Calidad/Modelos_Flexibles/Nivelemos_1/Lenguaje_estudiante_1.pdf

Colomer, T. (1996). La evolución de la enseñanza literaria. Aspectos didácticos de Lengua y Literatura, 8, pp.127-171. ICE de la Universidad de Zaragoza.

Colomer, T. (2010). Introducción a la literatura infantil y juvenil actual. Síntesis.

Contreras, E. y Goulart, I. (2023). Aspectos del lenguaje intertextual en versiones de Caperucita Roja. Te x t u r a, 25(63), 155-176. https://doi.org/10.4322/2358-0801.2023.25.63.09

De Amo, Sánchez-Fortún, J. M. (2005). El papel del álbum en el desarrollo del intertexto lector. Campo Abierto, 28: 61-80. https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/14810/1/0213-9529_28_61.pdf

Díaz, F. H. (2015). Temas de literatura infantil. Aproximación al análisis del discurso para la infancia. Lugar Editorial.

Díaz Parra, M. A. (2022). Desarrollo de habilidades en pen-samiento crítico a partir de la propuesta de lectura minuciosa y escritura sustantiva en las clases de cien-cias sociales. Lenguaje, 50(2), 458-484. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v50i2S.11889

Duranti, A. (2000). Antropología lingüística. Cambridge University Press

Eco, U. (1981). Lector in fábula. Lumen.

Erro, A. (2000). La ilustración en la literatura infantil. ril-ce. Revista de Filología Hispánica, 16(3), 501-511. https://doi.org/10.15581/008.16.26774

Genette, G. (1989). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. Taurus.

Fuster-Guillén, D., Serrato-Cherres, A., Gonzales, R., Goicochea, N. y Guillén, P. (2020). Uso de redes so-ciales en el desarrollo de estrategias de lectura crítica hipertextual en estudiantes universitarios. Propó-sitos y Representaciones, 8(1), e432. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.432

Hernández, J. J. (2019). Metaficción en la narrativa juvenil alemana del siglo XXI. En De Amo, J.M. & Núñez, P. (eds.). Lectura y educación literaria, pp.85-94. Octaedro.

Hooks, B. (2021). Enseñar pensamiento crítico. Rayo Verde Editorial.

Iser, W. (2022). El acto de leer. Penguin Random House.

Jurado, F. (2014). La lectura crítica: el diálogo entre los textos. Ruta Maestra Santillana, 8(1), 10-15. https://rutamaestra.santillana.com.co/wp-content/uploads/2018/05/La-lectura-cr%C3%ADtica-el-di%C3%A1logo-entre-los-textos.pdf

Jurado, F. (2016). Lectura crítica para el pensamiento crítico. Red Colombiana para la Transformación de la Formación Docente en Lenguaje.

Kristeva, J. (1981). La palabra, el diálogo y la novela en: Semiótica. Fundamentos.

Lévi-Strauss, C., & Propp, V. (1972). Polémica. Fundamentos

Mendoza, A. (1985). Reading to children: Their prefer-ences. The Reading Teacher, 38(6), 522-527. https://www.jstor.org/stable/2019884

Mendoza, A. (1994). Literatura comparada e intertextualidad. La Muralla.

Mendoza, A. (1998). Tú, lector. Aspectos de la interacción texto-lector. Octaedro

Mendoza, A. y López, A. (1997). Nuevos cuentos vie-jos. Los efectos de la transtextualidad. Cuadernos de Literatura Infantil y Juvenil. Año 10(90), 7-18. https://prensahistorica.mcu.es/es/consulta/regis-tro.do?id=1008026

Nikolajeva, M. (2005). Aesthetic approaches to children ́s lit-erature. An introduction. Scarecrow Press, Inc.Nikolajeva, M. y Scott, C. (2001). How picturebooks work. Garland.Nodelman, P. (1988). Words about pictures: The narrative art of children ́s picture books. The University of Georgia Press. https://doi.org/10.1353/book26685

Núñez, M. P. (2009). Literatura infantil: aproxi-mación al concepto, a sus límites y a sus posibilidades. Enunciación, 14(1), 7-21. https://doi.org/10.14483/22486798.3214

Núñez, M. P. y Santamarina, M. (2022). Canon de lectu-ras, prácticas de educación literaria y valores de la ciudadanía europea. Tavira. Revista Electrónica de Formación de Profesorado en Comunicación Lingüísti-ca y Literaria, (27), 1-10. https://doi.org/10.25267/Ta v i ra.2022.i27

Pantaleo, S. (2002). Grade 1 students meet David Wiesner’s three pigs. Journal of Children’s Literature, 28(2), 72-84. https://www.researchgate.net/publication/234748577

Pantaleo, S. (2017). Critical thinking and young children’s exploration of picturebook artwork. Language and Education, 31(2), 152-168. https://doi.org/10.1080/09500782.2016.1242599

Propp, V. (1971). Morfología del cuento. Fundamentos.

Riffaterre, M. (1983). Text production. Columbia University Press.

Roche, M. (2014). Developing Children's Critical Thinking through Picturebooks: A guide for primary and early years students and teachers. Routledge.

Rodari, G. (1999). Gramática de la fantasía. Introducción al arte de contar historias. Panamericana.

Rodríguez Almodóvar, A. (1989). Los cuentos populares o la tentativa de un texto infinito. Editum. Ediciones de la Universidad de Murcia. https://doi.org/10.6018/editum.1731

Rosenblatt, L. M. (1978). The reader, the text, the poem: The transactional theory of the literary work. Southern Il-linois University Press

Schimma, S. & Stohler, P. (2019). Red Hood, Blue Beard: Colour in Fairy Tales. Arnoldsche Verlagsanstalt.

Sipe, L. (2001). A palimpsest of stories: Young children's construction of intertextual links among fairytale variants. Reading Research and Instruction, 40:4, 333-352, https://doi.org/10.1080/19388070109558354

Sipe, L. R., & McGuire, C. E. (2006). Young Children’s Resistance to Stories. The Reading Teacher, 60(1), 6–13. http://www.jstor.org/stable/20204428

Sipe, R.L. (2008). STORY TIME. Young children´s literary understanding in the classroom. Columbia University.

Sloan, G.D. (2003). The child as a critic: Developing literacy through literature, K-8 (4th ed.). Teachers College Press.

Tamés, R.L. (1990). Introducción a la Literatura Infantil. Universidad de Murcia.

Tatar, M. (2012). Hermanos Grimm. Edición Anotada. Ediciones Akal.

Todorov, T. (1975). The fantastic. A structural approach to a literary genre. Cornell University Press.

Torr, J. (2007). The pleasure of recognition: intertextuality in the talk of preschoolers during shared reading with mothers and teachers. Early Years, 27-1, 77-91. https://doi.org/10.1080/09575140601135163

Varelas, M & Pappas, C. (2006). Intertextuality in Read-Alouds of Integrated Science-Literacy Units in Urban Primary Classrooms: Opportunities for the Development of Thought and Language. Cognition and Instruction, 24-2, 211-259. https://doi.org/10.1207/s1532690xci2402_2

Véliz, S. (2021). Los libros álbum radicales en contextos educativos: una revisión sistemática sobre propósi-tos, competencias y relaciones entre mediadores y lectores. Íkala. Revista de Lenguaje y Cultura, 27(1), 199-223. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n1a10

Vouillamoz, N. (2022). Álbumes que descubren la literatura como diálogo entre textos. La intertextualidad en la formación del lector. [Tesis doctoral, Universi-tat Autònoma de Barcelona]. https://tesisenred.net/bitstream/handle/10803/687484/nuvo1de1.pdf ?sequence=1&isAllowed=y

Warner, M. (2019). Cuentos de hadas. Larrad Ediciones.

Basile, G. (1995). Petrosinella, una Rapunzel napolitana. Dial Books

Daly, N. (2008). La pequeña caperucita africana. Fundación Oxfam Intermon.

El Hematocrítico. (2019). Rapunzel con piojos. Anaya.

Frisch, A. (2013). La niña de rojo. Kalandraka Ediciones Andalucía

Grimm, J. y Grimm, W. (2016). Caperucita roja. Vicens-Vives.

Grimm, J. y Grimm, W. (2018). Rapunzel. Edelvives

Isadora, R. (2008). Rapunzel. G.P. Putnam’s Sons Books for Young Readers.

Leray, M. (2009). Una caperucita roja. Editorial Océano.

Woollvin, B. (2016). Caperucita. Peachtree Publishers.

Woollvin, B. (2019). Rapunzel. Unaluna.

Published

2024-06-21

How to Cite

Perea Insuasty, P., & Núñez Delgado, M. P. (2024). Contributions of Intertextuality to Literary Competence: Traditional Tales in Colombian Elementary School. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 29(2), 1–21. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.355412