Academic Writing Tasks and Activities at a University Context (undergraduate)

  • Elsa Maria Ortiz Universidad del Tolima
Keywords: practices, social representations, academic writing, didactic

Abstract

This article describes partial results found within doctoral research entitled: Social practices and representations in university academic writing. The overall objective of the work aimed to identify and analyze social representations manifested by teachers and students about academic writing and its relation to student writing practices. One of the specific objectives, which is accounted for in this article, was to describe and analyze writing activities and assignmentsperformed by students in university classrooms. The theoretical framework is based, first, on the theory of social representations (Moscovici, 1984; Jodelet, 1984, 2008, and Abric, 2001), and second, in the theoretical and didactic principles of academic writing, that is, Chevallard’s systemic triadic: teacherstudent- content (2005), and for some aspects of the teaching action (Brousseau, 1998; Rickemnann, 2009; Camps, 2001; Castello, 2011, and Lerner, 2001),among others. The methodology follows a hermeneutically-based qualitativeethnographic  approach. The results showed academic writing activities obey to systematic patterns of behavior, such as: reading, asking questions, answering (RQA). As these are step-by-step highly ritualized activities, they are easily predictable by students.

|Abstract
= 120 veces | PDF
= 105 veces| HTML
= 20 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elsa Maria Ortiz, Universidad del Tolima

University of Tolima professor.

References

Abric, J. C. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México: Ediciones Coyoacán.

Bazerman, Ch. (2008). La escritura de la organización social y la situación alfabetizada de la cognición: extendiendo las implicaciones sociales. Signos 41(68), 355–380.

Bourdieu, P. (2007). El sentido práctico. Buenos Aires: Siglo XXI.

Britos, M. y otros. (2008). Lectores y lectoras. Prácticas y medios de subjetivación. Revista Iberoamericana de Educación 45(5). Recuperado de http://www.rieoei.org/deloslectores/2401Britos.pdf

Brousseau, G. (1998). Théorie des situations didactiques. Grenoble: La Pensée Sauvage.

Camps A. (1996). Proyectos de lengua: entre la teoría y la práctica. Cultura y Educación (2), 33–57.

Camps A. (2001). El aula como espacio de investigación y reflexión. España: Grao.

Cardona, G. (1991). Antropología de la escritura. España: Gedisa.

Carlino, P. (2002). ¿Quién debe ocuparse de enseñar a leer y a escribir en la universidad?: tutorías, simulacros de examen y síntesis de clase en las humanidades. Lectura y Vida 23(1), 6–14.

Carlino, P. (2003). Representaciones sobre la escritura y formas de representarla en universidades de América del Norte. Revista de Educación (336), 143–168.

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Castelló, M., Corcelles, M., Iñesta, A., Vega, N. y Bañales, G. (2011). La voz del autor en la escritura académica: Una propuesta para su análisis. Signos, 44(76), 105– 117, Valparaíso.

Chevallard, I. (2005). La transposición didáctica (3a. ed.). Argentina: Aiqué

Chartier, R. (1996). Escribir las prácticas. Argentina: Color Efe.

Chartier, R. (2006). El mundo como representación. España: Gedisa.

Coll, C. y Sánchez, E. (mayo–agosto, 2008). El análisis de la interacción: líneas de investigación. Revista de Educación 346, 15–32.

De Certeau, M. (2007). La invención de lo cotidiano. Artes del hacer. México: Universidad Iberoamericana.

Derrida, J. (1971). De la gramatología (trad. O. del Barco y C. Ceretti). Buenos Aires: Siglo Veintiuno.

Ferreiro, E. (2001). Pasado y presente de los verbos leer y escribir. Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Hidalgo N., A. y Grupo Val.Es.Co. La transcripción de un corpus de lengua hablada. En J. Murillo Medrano (ed.). Actas del II Coloquio Internacional del Programa EDICE. ''Actos de habla y cortesía en distintas variedades del español: Perspectivas teóricas y metodológicas'' (pp. 275–318). Estocolmo y Costa Rica: EDICE.

Jodelet, D. (1984). La representación social: fenómenos, conceptos y teoría. En S. Moscovici Psicología social (t. II, pp. 469–494). España: Paidós.

Jodelet, D. (Septiembre de 2008). El movimiento de retorno al sujeto y el enfoque de las representaciones sociales. Revista electrónica de Ciencias Sociales 3(5). México. Recuperado de http://www.culturayrs.org.mx/revista/num5/Jodelet.html

Kalman, J. (2008). Discusiones conceptuales en el campo de la escritura escrita. Revista Iberoamericana de Educación 46,107–134.

Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. México: Fondo de Cultura Económica.

Larrosa, J. (1996). La experiencia de la lectura. Barcelona: Laertes.

Lemke, J. (1990). Talking science: Language, learning, and values. Norwood, NJ: Ablex.

Medvédev, P. y Bajtín, M. La evaluación social, su papel, el enunciado concreto y la construcción poética. Criterios, La Habana–México D.F., edición especial de homenaje a Bajtín, julio 1993, pp. 9–18. [PDF] Recuperado de http://www.criterios.es/pdf/I391medvedev.pdf

Moscovici, S. (1984). Psicología social (t. II). España: Paidós.

Ortiz, E. M. (2011). La escritura académica universitaria: estado del arte. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 16(28), 17–41.

Ortiz, E. M. (2009). Representaciones sociales de la escritura y la lectura en la educación básica y media. Revista Núcleo. Revista de la Escuela de Idiomas Modernos, 36,127–150.

Petrucci, A. (1999). Alfabetismo, escritura y sociedad. Barcelona: Gedisa.

Rickenmann, R. (2009). Metodologías clínicas de investigación en didácticas y formación del profesorado: un estudio de los dispositivos de formación en alternancia, [en línea], recuperado de: http://www.unige.ch/fapse/clidi/textos/Clinicadid%E1ctica-RR.pdf

Rincón, G. et al. (1999). La enseñanza de la lengua escrita y de la lectura. Colombia: Arango Editores.

Scardamalia, M. y Bereitier, C. (1992). Dos modelos explicativos de los procesos de producción escrita. Infancia y Aprendizaje (58), 43–64.

Sensevy, G. & Mercier, A. (2007). Agir ensemble: l'action didactique conjointe du professeur et des eleves. Rennes: PUR.

Street, B. (2003). ¿What's ''new'' in new literacy studies? Critical approaches to literacy in theory and practice. Current Issues in Comparative Education (CICE). 2(5), 77–102.

Published
2015-08-10
How to Cite
Ortiz E. M. (2015). Academic Writing Tasks and Activities at a University Context (undergraduate). Íkala, 20(3), 343-358. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v20n3a05
Section
Empirical Studies