Colombian women in two transnational films: building an image of woman

Authors

  • Manuel Silva Rodríguez Universidad del Valle

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v21n01a05

Keywords:

Colombian cinema, transnational cinema, imagology, feminist film studies, pornographic gaze, trasnational economy, colombian women in cinema, El arriero (Guillermo Calle, 2009), Rabia (Sebastián Cordero, 2009).

Abstract

This article describes and analyzes the representations of Colombian women in the films El arriero (2009) and Rabia (2009), both made as co-productions. The text suggests understanding co-production as a part of transnational space, and it follows, in its methodology, formulations from imagology and feminist studies. With such tools, the article seeks to establish which features serve to build images of women associated to Colombian nationality. Finally, the paper concludes that the pornographic gaze and the economy are crucial to the construction of those images.

 

|Abstract
= 434 veces | PDF
= 532 veces| | HTML
= 122 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Manuel Silva Rodríguez, Universidad del Valle

Main Professor, Universidad del Valle.

References

Amossy, R., y Herschberg, A. (2005). Estereotipos y clichés. Buenos Aires: Eudeba.

Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica.

Bataille, G. (2000). El erotismo. Barcelona: Tusquets.

Beck, U. (2008). ¿Qué es la globalización? Falacias del globalismo. Respuestas a la globalización. Barcelona: Paidós.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.

Gadamer, H.-G. (1996). Verdad y método I. Salamanca: Sígueme.

Gómez, M. M. (1997). Derecho y pornografía. Bogotá: Siglo del Hombre.

Gubern, R. (2005). La imagen pornográfica y otras perversiones ópticas. Barcelona: Anagrama.

Horkheimer, M., y Adorno, T. (1998). Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta.

Kuhn, A. (1991). Cine de mujeres. Feminismo y cine. Madrid: Cátedra.

Moragas, M. d. (2011). Interpretar la comunicación. Barcelona: Gedisa.

Osorio, O. (2009). Entrevista a Guillermo Calle, director de El arriero: la ópera prima de un veterano. Kinetoscopio, 72-75.

Proimágenes Colombia (s. f. 1). El arriero. Recuperado el 20 de mayo de 2014, de: Proimágenes Colombia (s. f. 1). El arriero. Recuperado el 20 de mayo de 2014, de:http://www.proimagenescolombia.com/secciones/cine_colombiano/peliculas_colombianas/pelicula_plantilla.php?id_pelicula=1811

Proimágenes Colombia (s. f. 2). Rabia. Recuperado el 20 de mayo de 2014, de: http://www.proimagenescolombia.com/secciones/cine_colombiano/peliculas_colombianas/pelicula_plantilla.php?id_pelicula=1899

Filmografía

El arriero. Director: Guillermo Calle. Año: 2009. Elenco: María Cecilia Sánchez, Elkin Díaz, Julián Díaz, Paula Castaño, Paco Hidalgo, Carmenza Cossio. Nacionalidad: Colombia, España. Duración: 93 min.

Rabia. Director: Sebastián Cordero. Año: 2009. Elenco: Martina García, Gustavo Sánchez, Concha Velasco, Xavier Elorriaga, Álex Brendemühl, Iciar Bollain. Nacionalidad: Colombia, España. Duración: 96 min.

Downloads

Published

2015-10-02

How to Cite

Silva Rodríguez, M. (2015). Colombian women in two transnational films: building an image of woman. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 21(1), 63–77. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v21n01a05

Issue

Section

Methodological Articles