Social Representations of Teachers on Social Media-mediated Formative Assessment

  • Danny Torres Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Keywords: Formative assessment, social networks, social representations, TEFL

Abstract

This research report accounts for teachers’ social representations regarding formative assessment practices by means of social networks. This inquiry aims at building sense of pedagogical implications and reflections of this assessment perspective. Regarding methodological issues, a grounded theory study was accurate under the qualitative research logic; the interpretative nature of this approach allowed to have a full scope of the social reality framed by teachers. Thus, findings suggest representations of different order, accepting and dismissing this inclusion in their teaching practices. Results also evidence the need to reshape a non-instrumental insight of social networks usage, and democratize evaluation tasks online.
|Abstract
= 197 veces | PDF
= 144 veces| HTML
= 7 veces| ANEX
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Danny Torres, Universidad Distrital Francisco José de Caldas

Adult Program Professor, Centro Colombo Americano, Bogotá, Colombia. Master in Education, Universidad Distrital Francisco José de Caldas (Colombia).

References

Abric, J. C. (1994). Metodología de recolección de las representaciones sociales. En Practiques sociales et Représentations. Traducción al español por José Dacosta y Fátima Flores (2001). Prácticas Sociales y Representaciones Sociales. Ediciones Coyoacán: México.

Allal, L y Mottier López, L (2005). “Formative assessment of learning: A review of publications in French”, en ceri, 2005:241-264.

Arias, C. & Maturana, L. (2005). Evaluación en lenguas extranjeras: discursos y prácticas. Íkala, 10 (16), 63-90.

Barbero, M. J. (1987). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. México: Editorial Gustavo Gili S.A. Versión revisada 1991.

Brookhart, S. M. (2009). Educational Measurement: Issues and Practice. “Editorial vol. 28, No. 1, pp. 1-2.

Boyd, D y Ellison, N. (2007) “Why Youth (Heart) Social Network Sites: The Role of Networked Publics in Teenage Social Life.” MacArthur Foundation Series on Digital Learning – Youth, Identity, and Digital

Castells, M. (2004). “Informationalism, Networks, and The Network Society: A Theoretical Blueprint”. En Castells, M. (Ed.), The Network Society: A Cross-Cultural Perspective. Northampton, MA: Edward Elgar.

_________ (2006). The Theory of The Network Society, Great Britain by MPG Books Ltd, Bodmin, Cornwall, 2006.

_________ (2009). Comunicación y Poder. Madrid: España. Alianza Editorial.

Dey, Ian (1999) Grounding grounded theory: guidelines for qualitative inquiry. San Diego: Academic Press.

Dijk, J. V. (1991) Netwerkmaatschappij, (The Social Network) Rijn; Samsom, ISBN 9014077270

Farr, R. M. (1983). Escuelas europeas de psicología social: La investigación de representaciones sociales en Francia. Revista Mexicana de Sociología, 1983, 45, 2, 641-658.

Flores, S. y Trejo, L. (2003) ¿Cómo Mejorar el Proceso Enseñanza –Aprendizaje Mediante la Evaluación – Regulación? El Caso de la Termodinámica, Memorias de las Terceras Jornadas Internacionales de la Enseñanza Universitaria de la Química.

Freire, P. (1985). The Politics of Education. Hadley, MA: Bergin and Garvey.

Hall, S. (1997) "The Work of Representation." Represenation: Cultural Representations and Signifying Practices. Ed. Stuart Hall. London: Sage, 1997. 1-74.

Harshaw, H. W; Tindal, D. B (2005) Social Structure, Identities and Values: A Network Approach to understanding people´s relationships to Forest. Journal of Leisure Research, Vol 37, No 4. Pp 426 – 449.

Jodelet, D. (1986) La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En: Moscovici, S. (comp.). Psicología social ii. Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales. Barcelona, ediciones Paidós.

McMillan, J. H. (2007). Formative classroom assessment: The key to improving student achievement. En J. McMillan (Ed.), Formative classroom assessment: Theory into practice (pp. 1-28). New York: Teachers College

Moscovici, S. (1979). El Psicoanálisis, su imagen y su público. Ed. Huemul, Buenos Aires, 2da. Edición. Cap. I, pp. 27-44.

___________ (1984). "The phenomenon of social representations". Social Representations: 3–69.

Perrenoud, P. (1998). “From formative evaluation to controlled regulation of learning processes. Towards a wider conceptual field”, Assessment in Education, vol. 5, núm.

___________ (2008) La formación de los docentes en el siglo XXI. Facultad de Psicología y Ciencias de la Educación. Universidad de Ginebra. Traducción hecha por María Eugenia Nordenflycht.

Sadler, D. R. (1989). “Formative assessment and the design of instructional systems”, Instructional Science, vol. 18, pp. 119-144.

Sandín M. P. (2003) Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y Tradiciones. Madrid. Mc Graw and Hill Interamericana.

Scott, John P. (2000). Social Network Analysis: A Handbook (2nd edition). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.

Scriven, M. (1967). “The methodology of evaluation”, en R. W. Tyler, R. M. Gagne y M. Scriven (Eds.).

Shohamy, E. (2001). The power of tests: a critical perspective on the uses of language tests. London: Longman

Wellman, B; Berkowitz S.D. (1988). Social Structures: A Network Approach. Cambridge: Cambridge University Press.

Published
2017-05-31
How to Cite
Torres D. (2017). Social Representations of Teachers on Social Media-mediated Formative Assessment. Íkala, 22(2), 255-268. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v22n02a06
Section
Empirical Studies