Contributions of the New Literacy Studies to the Field of Youth and Adult Education

Authors

  • Maria del Carmen Lorenzatti Universidad Nacional de Córdoba
  • Gladys Blazich Universidad Nacional del Nordeste
  • Rocío Arrieta Universidad Nacional de Córdoba

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02a06

Keywords:

education of young people and adults, literacy, schools for young people and adults, young people and adults

Abstract

This article deals with the contributions brought by the New Literacy Studies to the field of youth and adult education. This perspective and the ethno-graphic approach allow to record, analyse and conceptualize individuals’ everyday activities concerning written culture. Thus, the findings from two empirical research projects carried out in Argentina are presented here. In the first section, the methodological theoretical approach by nels is presented. Then, reading and writing practices are analyzed from the uses and mean-ings assigned to the school’s alphabet. In the following section it is possible to visualize how the relationships with the written culture in the school are configured from the reading of a story. Finally some reflections on the contri-bution of the nel to the Education of Young People and Adults in Argentina are presented.
|Abstract
= 605 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 433 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 250 veces| | XML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 28 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria del Carmen Lorenzatti, Universidad Nacional de Córdoba

Dra. In Education Sciences –Prof. Deputy - Education Area - Maria Saleme de Burnichon Research Center - Faculty of Philosophy and Humanities - National University of Córdoba - Córdoba - Argentina Pedro Echagüe 3092 - Barrio San Fernando - CP 5016 Córdoba - (Argentina)

Gladys Blazich, Universidad Nacional del Nordeste

Lic. In Biology –Prof. Adjunct - Institute for Research in Education - Faculty of Humanities - National University of the Northeast - Resistencia - Chaco. Argentina Celmira de Cabral 583 - Judicial District - CP 3500 Resistencia - Chaco (Argentina)

Rocío Arrieta, Universidad Nacional de Córdoba

Bachelor of Education Sciences Maria Saleme de Burnichon Research Center- Faculty of Philosophy and Humanities - National University of Córdoba - Córdoba - Argentina - Paraguay 870 - Barrio Observatorio - CP 5000 Córdoba (Argentina)

References

Arrieta, R. (en preparación). "La escolarización y sus consecuencias sociales. Un análisis de los usos sociales del conocimiento escolar en jóvenes y adultos de la ciudad de Córdoba". Centro de Investigaciones Facultad de Filosofía y Humanidades. Córdoba: UNC.

Arrieta, R. y Lorenzatti M. del C. (2017). La escuela de jóvenes y adultos un espacio para aprender 'la charla' y la 'buena escritura'. En A. F. Ribeiros de Freitas y M. L. de Queiroz Freitas (Eds.), Os sentidos da formação em rede (pp. 139-151). Maceio, Alagoas, Brasil: Edufal.

Blazich, G. (en preparación). Itinerarios. Ser maestra en educación de jóvenes y adultos. Centro de Investigaciones Facultad de Filosofía y Humanidades. Córdoba: UNC.

Bowman, A. (2008). El maestro como mediador en la construcción de la lengua escrita. Trabajo final de licenciatura en Ciencias de la Educación (no publicado). Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba, Argentina.

Cook-Gumperz, J. (1988). La construcción social de la alfabetización.

España: Paidós.

Chartier A. M. (2004). Enseñar a leer y escribir. Una aproximación histórica. México: Fondo de Cultura Económica.

Ferreiro, E., y Teberosky, A. (1980). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo XXI.

Freire, P. (1971). La educación como práctica de la libertad. Buenos Aires: Siglo XXI.

Heller, A. (1997). Sociología de la vida cotidiana. Barcelona, España: Península.

Kalman, J. (2002). La importancia del contexto en la alfabetización. Revista Interamericana de Educación de Adultos, 24(3), 11-27. Pátzcuaro: CREFAL.

Kalman, J. (2003). Escribir en la plaza. México: Fondo de Cultura Económica.

Kalman, J. (2004). Saber lo que es la letra. Una experiencia de la lectoescritura con las

mujeres de Mixquic. México: Siglo XXI.

Kalman, J. (2015). El origen social de la palabra propia. En J. Kalman y M. E. López (Eds.), Palabras que zurcen. México: Conaculta.

Kalman, J. (2017). Por qué ma me mi mo mu sigue en la escuela. En A. F. Ribeiros de Freitas, M. L. de Queiroz Freitas (Eds.), Os sentidos da formação em rede (pp. 189-207). Maceió, Alagoas: Edufal

Kalman J. y Street, B. (coordinadores) (2009). Lectura, escritura y matemáticas como prácticas sociales. Diálogos con América Latina. México: CREFAL-Siglo XXI.

Knobel, M. y Kalman, J. (2017). Aprendizaje docente y nuevas prácticas de lenguaje. Posibilidades de formación en el giro digital. Biblioteca Innovación Educativa. México: SM de Ediciones.

La piedra en el camino (s. f.). Cuentos cortos. Disponible en: https://www.encuentos.com/cuentos-cortos/la-piedra-en-el-camino-cuentos-para-pensar-cuentos-breves-reflexiones/

Rockwell, E. (1985). Ser maestro, estudios sobre el trabajo docente. México: Caballito.

Rockwell, E. (1997). De huellas, bardas y veredas: una historia cotidiana en la escuela. En E. Rockwell (Coord.), La escuela cotidiana (pp. 13-57). México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.

Rockwell, E. (2005). La apropiación, un proceso entre muchos que ocurren en ámbitos escolares. En Memoria, conocimiento y utopía (pp. 28-38). Anuario SOMEHIDE. Barcelona-México: Pomares, S. A.

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica. Historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.

Sanjuán, M. (2015). Los abecedarios ilustrados como "artefactos" estéticos y literarios: aproximación a su poética. Ocnos, Revista de Estudios sobre lectura, 14, 42-64. DOI: 10.18239/ocnos_2015.14.04

https://doi.org/10.18239/ocnos_2015.14.04

Street, B. V. (1993). Cross-cultural approaches to literacy. Nueva York: Cambridge University Press.

Street, J. C. y Street, B. V. (2004). La escolarización de la literacidad. En V. Zavala, M. Niño Murcia y P. Ames (Eds.), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas (pp. 181-210). Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.

Street, B. (2008). Nuevas alfabetizaciones, nuevos tiempos ¿Cómo describimos y enseñamos los conocimientos, las habilidades y los valores acordes con las formas de alfabetización que las personas necesitan para los nuevos tiempos? Revista

Interamericana de Educación de Adultos, 30(2), 41-69. Pátzcuaro: CREFAL

Tfouni Verdiani, L. (2010). Letramento e alfabetização (9.a Ed.). São Paulo: Cortez.

Zavala, V. (2002). (Des) encuentros con la escritura: escuela y comunidad en los Andes peruanos. Lima: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.

Zavala, V. (2004). Literacidad y desarrollo. Los discursos del Programa Nacional de Alfabetización en Perú. En V. Zavala, M. Niño Murcia y P. Ames (Eds.), Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas (pp. 437-459) Lima, Perú: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.

Zavala, V., Murcia, M. y Ames, P. (Eds.). (2004). Escritura y sociedad. Nuevas perspectivas teóricas y etnográficas. Lima, Perú: Red para el Desarrollo de las Ciencias Sociales en el Perú.

Published

2019-05-20

How to Cite

Lorenzatti, M. del C., Blazich, G., & Arrieta, R. (2019). Contributions of the New Literacy Studies to the Field of Youth and Adult Education. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 24(2), 291–305. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n02a06