A Critical Sociocultural Perspective to Academic Literacies in Latin America
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n01a10Keywords:
Academic literacies, Latin America, higher education, critical sociocultural perspective, literacyAbstract
In this editorial, the author reflects on the state of research on academic literacies in Latin American higher education. To this end, the author presents a description of the context of higher education in Latin America, and the analysis of literature on academic literacies in the region through the lenses of three models: the study skills model, the academic socialization model, and the critical sociocultural model. From this analysis, the author argues that a critical sociocultural perspective is emerging in Latin America, which considers academic literacies as social practices embedded in systems of power. This turn into a critical sociocultural perspective is important and timely because it challenges deficit views of students, and it includes issues of power, identity, representation, and authority. The author invites Latin American scholars to consider the implications of a critical sociocultural perspective to academic literacies and the possibilities it offers to understand how youth interact with literacy in a region where education most of the times reinforces deep inequalities.
Downloads
References
AILLA (2014). The Indigenous Languages of Latin America. University of Texas. Retrieved from http://www.ailla.utexas.org/site/lg_about.html
Altbach, P., Reisberg, L. & Rumbley, L. (2009). UNESCO Report: Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution. UNESCO 2009 World Conference on Higher Education, UNESCO, France.
Atorresi, A. (2010). Escritura: Un estudio de las habilidades de los estudiantes de América Latina y el Caribe. LLECE/OREALC/UNESCO, Santiago, Chile.
Bartlett, L., López, D., Mein, E. & Valdiviezo, L. (2011). Adolescent Literacies in Latin America and the Caribbean. Review of Research in Education, 35, 174-207.
Barton, D. (2013). Afterword. In Kalman, J. & Street, B. (Eds.), Literacy and Numeracy in Latin America. Local Perspectives and Beyond (pp. 214-218). New York: Routledge.
Briceño-León, R. (2007). Sociología de la violencia en América Latina. Ciudadanías y Violencias (Vol. 3), FLACSO, Quito, Ecuador.
Carlino, P. (2003). Alfabetización académica: un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Educere, 6(20), 409-420.
Carlino, P. (2004). De qué modo incentivar en nuestras instituciones la responsabilidad compartida por cómo se lee y se escribe en la universidad/IFD? I Congreso Internacional Educación, Lenguaje y Sociedad: Tensiones Educativas en América Latina, Universidad Nacional de la Pampa, Santa Rosa, Argentina, July 1-3, 2004.
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la Universidad. Fondo de Cultura Económica, Buenos Aires, Argentina.
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista mexicana de investigación educativa, 18(57), 355-381.
Carrasco Altamirano, A., Encinas Prudencio, M., Castro Azuara, M., & López Bonilla, G. (2013). Lectura y escritura académica en la educación media superior y superior. Revista mexicana de investigación educativa, 18(57), 349-354.
CEPAL, United Nations (2000). Juventud, población y desarrollo en América Latina y el Caribe: Problemas, oportunidades y desafíos. Santiago de Chile, Chile.
CEPAL, United Nations (2014). Estadísticas e Indicadores. Comisión Económica para América Latina y el Caribe. Retrieved from http://estadisticas.cepal.org/cepalstat/WEB_CEPALSTAT/estadisticasIndicadores.asp?string_busqueda=poblacion+por+edad
Chiroleu, A. (2009). Políticas públicas de inclusión en la educación superior: Los casos de Argentina y Brasil. Pro-Posições, v. 20, 2 (59), Campinas, pp. 141-166.
Cunningham, W., McGinnis, L., García Verdú, C. T., & Dorte, V. (2008). Youth at risk in Latin America and the Caribbean: Understanding the causes, realizing the potential. Washington, DC: World Bank.
Dudziak, E. A. (2007). Information Literacy and Lifelong Learning in Latin America: the challenge to build social sustainability. Information development, 23(1), 43-47.
Fernández, G. & Carlino, P. (2010). ¿En qué se diferencian las prácticas de lectura y escritura de la Universidad y las de la escuela secundaria?. Lectura y vida. Revista latinoamericana de lectura, 31(1), 6-19.
Fischer, A., & Dionísio, M. (2011). Perspectivas sobre letramento (s) no ensino superior: objetos de estudo em pesquisas acadêmicas. Atos de pesquisa em Educação, 6(1), 79-93.
Gee, J. P. (2007). Social linguistics and literacies. Routledge.
González, B. & Vega, V. (2010). Prácticas de lectura y escritura en la universidad. El caso de cinco asignaturas de la universidad Sergio Arboleda. Bogotá: Universidad Sergio Arboleda.
González, L. (2006). Repitencia y deserción universitaria. Informe sobre la educación superior en América Latina y el Caribe 200-2005, IESALC – UNESCO, Caracas, Venezuela, pp. 56-170.
Goyes, A. & Klein, I. (2012). Alcances, limitaciones y retos de la escritura en la Universidad (Dos casos: Colombia y Argentina). La lectura y la escritura en la formación académica, docente y profesional. Laco, L., Natale, L., & Ávila, M. (Eds.). edUTecNe, Pacheco, Argentina.
Gutiérrez, M. & Flórez, R. (2011). Enseñar a escribir en la universidad: saberes y prácticas de docentes y estudiantes universitarios. Revista Magis, 4 (7), pp. 137-168.
Harvey, A. (2009). Acerca de la alfabetización académica y sus manifestaciones discursivas. In M. Shiro, P. Bentivoglio, & F. D. Erlich (Eds.), Haciendo discurso. Homenaje a Adriana Bolívar (pp. 627–645). Caracas, Venezuela: Universidad Central de Venezuela.
Holm-Nielsen, L. B., Thorn, K., Brunner, J. J., & Balán, J. (2005). Regional and international challenges to higher education in Latin America. Higher Education in Latin America, 39.
Horner, B. (2013). Ideologies of Literacy, “Academic Literacies,” and Composition Studies. Literacy in Composition Studies, 1(1), 1-9.
ILEES (2014). The ILEES Project: Towards a Comprehensive Map of Writing in Higher Education in Latin America. Conference on College Composition and Communication and University of California, Santa Barbara. Retrieved from http://english.ilees.org
Kalman, J. & Street, B. (Eds.). (2013). Literacy and Numeracy in Latin America. Local Perspectives and Beyond. New York: Routledge.
Lea, M. R., & Street, B. V. (2006). The “academic literacies” model: Theory and applications. Theory into practice, 45(4), 368-377.
Lee, M. (2010). Lenguas indígenas y políticas del lenguaje en América Latina -con especial atención a Paraguay-. Revista de Estudios Literarios, 45.
López-Bonilla, G. (2006). Ser maestro en el bachillerato: Creencias, identidades y discursos de maestros en torno a las prácticas de literacidad. Perfiles Educativos, 28, 40–67.
López-Bonilla, G. (2013). Prácticas disciplinares, prácticas escolares: qué son las disciplinas académicas y cómo se relacionan con la educación formal en las ciencias y en las humanidades. Revista mexicana de investigación educativa, 18(57), 383-412.
López-Bonilla, G., Tinajero, G., & Pérez, C. (2006). Jóvenes, currículo y competencia literaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8, 1–24.
Marín, M., (2006). Alfabetización académica temprana. Lectura y Vida, 4, Argentina, pp. 30-38.
Marinho, M. (2010). A escrita nas práticas de letramento acadêmico. Revista Brasileira de Linguística Aplicada. Belo Horizonte, 10(2), 363-386.
Marinho, M. (2013). The local and the global in literacy practices in “traditional communities.” In Kalman, J. & Street, B. (Eds.), Literacy and Numeracy in Latin America. Local Perspectives and Beyond (pp. 19-37). New York: Routledge.
Ministerio de Educación Nacional – MEN, (2014). Estadísticas de Educación Básica y Media. Retrieved from http://menweb.mineducacion.gov.co/seguimiento/estadisticas/principal.php?consulta=mat_total&nivel=2
Mora, R. (2012). Literacidad y el aprendizaje de lenguas: Nuevas formas de entender los mundos y las palabras de nuestros estudiantes. Revista Internacional Magisterio, 58, 52–56.
Murillo, M. (2012). El Estado de la Investigación en la Enseñanza de la Lectura y la Escritura en la Universidad Colombiana. EIDOS, 5, 47-96.
Murillo, M. E. (2010). La actividad discursiva en la construcción del conocimiento en una situación de escritura en las disciplinas: los géneros académicos en la universidad. Doctoral Dissertation. Doctorado en Didáctica de la Lengua y la Literatura. Universidad Autónoma de Barcelona.
Narváez C., E. (2009). Dimensionar las características de la escritura académica y anticipar su demanda: un caso en la formación de estudiantes de pregrado. Memorias del III Encuentro Nacional y II Internacional de Lectura y Escritura, Bogotá.
Narváez, E. & Cadena, S. (Comp.). (2008). Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: caminos posibles. Universidad Autónoma de Occidente, Cali, Colombia.
Narváez, E., Cadena, S. & Calle, B. E. (2009). Una práctica de lectura académica en una experiencia de formación de docentes universitarios. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 1(2).
OIT (2013). Trabajo Decente y Juventud en América Latina. Organización Internacional del Trabajo, Report. Retrieved from http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---americas/---ro-lima/documents/publication/wcms_235577.pdf
Paris, D. (2012). Culturally sustaining pedagogy: A needed change in stance, terminology, and practice. Educational researcher, 41(3), 93-97.
Parodi, G. (Ed.). (2010a). Alfabetización académica y profesional en el siglo XXI: leer y escribir desde las disciplinas. Santiago de Chile: Editorial Ariel.
Parodi, G. (Ed.). (2010b). Academic and professional discourse genres in Spanish (Vol. 40). John Benjamins Publishing.
Peña, L. B. (2008). La competencia oral y escrita en la educación superior. Colombia: MEN. Retrieved from http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-189357_archivo_pdf_comunicacion.pdf
QS World University Rankings (2018). QS Latin American University Rankings 2018. Retrieve from https://www.topuniversities.com/university-rankings/world-university-rankings/2018
Ramos, L. & Nieto, L. (2012). Prácticas de lectura y escritura en la educación superior. In Textualidades, Diversidad y Evaluación (pp. 43-62). Colombia: Red Iberoamericana de Pedagogía.
Sarmiento, A. (2010). Situación de la educación en Colombia: Preescolar, Básica, Media y Superior. Tercera Edición. Proyecto Educación Compromiso de Todos. Bogotá.
Social Watch (2012). Colombia: Persiste el reclutamiento forzado de niños, niñas y adolescentes. Retrieved from http://www.socialwatch.org/es/node/14315.
Street, B. (1999). Academic literacies. Students writing in the university: Cultural and epistemological issues, 193-227.
Street, B. (2003). What’s “new” in New Literacy Studies? Critical approaches to literacy in theory and practice. Current issues in comparative education, 5(2), 77-91.
Tinajero, G., López-Bonilla, G., & Pérez, C. (2007). Cambio curricular en el bachillerato tecnológico mexicano: El caso de la disciplina de ciencia, tecnología, sociedad y valores. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 15, 1–25.
Torres, R. M. (2006). Alfabetización y aprendizaje a lo largo de toda la vida. Revista Interamericana de Educación de Adultos, (1), Organización de Estados Iberoamericanos (OEI).
Torres, R. M. (2009). From literacy to lifelong learning: Trends, issues and challenges in youth and adult education in Latin America and the Caribbean Regional Synthesis Report. UNESCO-UIL, CONFINTEA VI, Hamburg, Germany.
Trigos-Carrillo, L., & Rogers, R. (2017). Latin American influences on multiliteracies: From epistemological diversity to cognitive justice. Literacy Research: Theory, Method, and Practice, 66(1), 373-388.
UNESCO (2012, September). Adult and young literacies. UNESCO Institute of Statistics Fact Sheet No. 20. Retrieved from http://www.uis.unesco.org/literacy/Documents/fs20-literacy-day-2012-en-v3.pdf.
Vázquez, A. (2007). ¿Alfabetización en la Universidad? Rivarosa, A. (comp.). Estaciones para el debate. Un mapa de diálogo con la cultura universitaria. Río Cuarto: Imprenta de la UNRC.
Zavala, V. (2010). Quem está dizendo isso?: letramento acadêmico, identidade e poder na educação superior. Letramentos: rupturas, deslocamentos e repercussões de pesquisa em linguística aplicada. Campinas, SP: Mercado de Letras, 71-95.
Zavala, V. (2018). Language as social practice: deconstructing boundaries in intercultural bilingual education. Trabalhos em Linguística Aplicada, 57(3), 1313-1338.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Íkala
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.