Reading in Print and Digital Formats: A Study with Young University Students in Spain
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v26n2a01Schlagworte:
reading, ICT, print texts, digital texts, types of readers, university studentsAbstract
The young people of the 21st century have grown up in a sociocultural context marked by ict, which has led to a transformation in both reading materials and ways of reading. This study aimed to analyze university students’ ways of reading when using both printed and digital support, and to establish a typology of readers based on the support they use. To achieve this goal, this cross-sectional quantitative study included 1697 students from the social and educational fields of various Spanish universities who were born since 1995 and established different types of readers according to the reading format they used: printed, digital and mixed. The results show that the reader using printed media leans towards classic literary reading, while the digital reader is more directed towards an informative type of reading, linked to current issues. In conclusion, the data confirm that, although book reading continues to be fundamentally associated with traditional formats, there is a transfer from paper reading to digital literary reading, which in turn has generated a more complete and multimodal reader, with broader reading interests.
Downloads
Literaturhinweise
Aliagas, C., Castellá, J. M. y Cassany, D. (2009). “Aunque lea poco, yo sé que soy listo”. Estudio de un caso sobre un adolescente que no lee literatura. Ocnos, (5), 97-112. https://doi.org/10.18239/ocnos_2009.05.07
Anderson, A. B. y Tale, W. H. (1990). La lecto-escritura como “práctica cultural”. En E. Ferreiro y M. Gómez-Palacio (Comps.), Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura (7.ª ed., pp. 271-295). Siglo XXI.
Area Moreira, M. (2012). La alfabetización en la sociedad digital. En Area Moreira, M., Gutiérrez Martín, M. y Vidal Fernández, F. (Coords.), Alfabetización digital y competencias informacionales (pp. 5-40). Fundación Telefónica, Ariel. https://www.fundaciontelefonica.com/cultura-digital/publicaciones/161/
Aydan, H. (2009). A study on the attitudes of the faculty of communication students towards computer usage. Procedia, Social and Behavioral Sciences, 1(1), 2658-2665. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2009.01.470
Caride, J. A. y Pose, H. (2015). Leer el mundo hoy o cuando la lectura se convierte en diálogo. Ocnos, (14), 43-63. https://doi.org/10.18239/ocnos_2015.14.05
Carr, N. (2011). Superficiales. ¿Qué está haciendo Internet con nuestras mentes? Taurus.
Cassany, D. y Aliagas, C. (2007). Miradas y propuestas sobre la lectura. Garó (Aula de Innovación Educativa), (162), 18-22.
Cassany, D. (2013). Tras las líneas. Sobre la lectura contemporánea. Anagrama.
Celaya, J. (2017). Presente y futuro del libro digital: la necesidad de nuevas estrategias editoriales. En E. Bustamante (Coord.), Informe sobre el estado de la cultura en España 2017. Igualdad y diversidad en la era digital (pp. 159-169). Fundación Alternativas.
Colás-Bravo, P., González-Ramírez, T. y De-Pablos-Pons, J. (2013). Juventud y redes sociales: motivaciones y usos preferentes. Comunicar, 40, 15-23. https://doi.org/10.3916/C40-2013-02-01
Consejo Superior de Investigaciones Científicas (csic) (2011). Código de buenas prácticas científicas del csic. Ministerio de Ciencia e Innovación de España, csic. https://www.csic.es/sites/default/files/codigo_de_buenas_practicas_completo_castellano_-_ingles.pdf
Cordón, J. A. (2016). La investigación sobre lectura en el entorno digital. Métodos de información, 7(13), 243-264. https://doi.org/10.5557/IIMEI7-N13-247268
Dornaleteche-Ruiz, J., Buitrago-Alonso, A. y Moreno-Cardenal, L. (2015). Categorización, selección de ítems y aplicación del test de alfabetización digital online como indicador de la competencia mediática. Comunicar, 22(44), 177-185. https://doi.org/10.3916/C44-2015-19
Federación de Gremios de Editores de España (fgee). (2010). Barómetro. Hábitos de lectura y compra de libros en España 2009. https://www.federacioneditores.org/img/documentos/Habitos_lectura_CompraLibros_2009.pdf
Federación de Gremios de Editores de España (FGEE). (2012). Barómetro. Hábitos de lectura y compra de libros en España 2011. https://www.federacioneditores.org/img/documentos/Habitos_lectura_CompraLibros_2011.pdf
Federación de Gremios de Editores de España (fgee). (2018). Barómetro. Hábitos de lectura y compra de libros en España 2017. http://federacioneditores.org/img/documentos/HabitosLecturaCompraLibros2017.pdf
Gutiérrez-Martín, A., Palacios-Picos, A. y Torrego-Egido, L. (2010). Tribus digitales en las aulas universitarias. Comunicar, 34, 173-181. https://doi.org/10.3916/C34-2010-03-17
Holtz, P. y Appel, M. (2011). Internet use and video gaming predict problem behavior in early adolescence. Journal of Adolescence, 34(1), 49-58. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2010.02.004
Instituto de la Juventud (2013). Informe Juventud en España 2012. Instituto de la Juventud. http://www.injuve.es/sites/default/files/IJE2012_0.pdf
Jones, C. y Binhui, S. (2011). The net generation and digital natives: Implications for Higher Education. Higher Education Academy. http://oro.open.ac.uk/30014/1/Jones_and_Shao-Final.pdf
Kahyaoğlu, M. y Kiriktaş, H. (2014). Effects of attitudes towards book reading on Secondary and University Students’ environmental responsible environmental behaviors. International Journal of Humanities and Social Science, 4(7), 209-217.
Kussama, M., Dos-Santos, A. y Fernandes, F. (2002). Evaluación de las actitudes de lectura en universitarios. Lectura y Vida, 23(2), 26-33.
León, O. G. y Montero, I (2015). Métodos de investigación en psicología y educación (4.ª ed.). McGrawHill.
López Valero, A., Jérez Martínez, I. y Encabo Fernández, E. (2016). Aproximación educativa ante los nuevos formatos narrativos. Revista Chilena de Literatura, (94), 197-214. https://doi.org/10.4067/S0718-22952016000300010
Mcilroy, D., Sadler, C. y Boojawon, N. (2007). Computer phobia and computer self-efficacy: Their association with undergraduates’ use of university computer facilities. Computer in Human Behavior, 23(3), 1285-1299. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.12.004
Mckenna, M., Conradi, K., Lawrence, C., Gee, B. y Patrick, J. (2012). Reading attitudes of Middle School Students: Results of a u.s. survey. Reading Research Quarterly, 47(3), 283-306. https://doi.org/10.1002/RRQ.021
Mendoza Fillola, A. (2015). Minificciones, hiperficciones e hipertextos: de los clásicos a la educación literaria 2.0. En C. Arbonés, M. Prats y E. Sanahuja (Eds.), Literatura 2.0 en el aula. Propuestas y experiencias (pp. 9-20). Octaedro.
Millán, J. A. (2008). Los modos de la lectura digital. En J. A. Millán (Coord.), La lectura en España. Informe 2008. Leer para aprender (pp. 299-314). Fundación Germán Sánchez Ruipérez y Federación de Gremios de Editores de España.
Moravec, J. W. (2008). A new paradigm of knowledge production in higher education. On the Horizon, 16(3), 123-136. https://doi.org/10.1108/10748120810901422
Rodríguez Canfranc, P. y Castillo Holgado, A. (2017). Sociedad Digital en España 2017 (sdiE[17). Fundación Telefónica-Ariel. https://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-item-publicaciones/itempubli/625/
Sancho-Gil, J. M., Ornellas, A. y Arrazola, J. (2018). La situación cambiante de la universidad en la era digital. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 31-49. https://doi.org/10.5944/ried.21.2.20673
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Lizenz
Copyright (c) 2021 Íkala
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.