Film Aesthetics in Álvaro Cepeda Samudio’s La casa grande
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v28n1a11Schlagworte:
La Casa grande, Colombian literature, Film, Álvaro Cepeda Samudio, Literature, CinematographyAbstract
Drawing on an interdisciplinary approach, this article analyzes the prevailing cinematographic aesthetics in Cepeda Samudio’s La casa grande by means of an unprecedented approach to the literary work in technical terms of cinema, such as shooting plans, spatiality, sound effects, script-type writing, and images. Thus, the purely indicative tendency which was previously used to approach the novel is expanded. The analysis is made on the basis of the author’s biographical background, his artistic influences, and his particular way of approaching a historical event and conveying it through literature. The purpose is to produce an interpretation of La casa grande as if it were a filmic realization based on concrete examples. It is concluded that these filmic characteristics are widespread and original; thus, they establish starting points for further discussions oriented to the presence of sensitive moments and fetish images in Cepeda Samudio’s work.
Downloads
Literaturhinweise
Barthès, R. et al. (1970). Análisis estructural del relato (Beatriz Dorriots, Trad.). Editorial Tiempo Contemporáneo.
Carrière, J. C. y Bonitzer, P. (1991). Práctica del guion cinematográfico. Paidós Comunicación.
Cepeda Samudio, A. (1967). La casa grande. Editorial Jorge Álvarez.
Cepeda Samudio, A. (2008). Los cuentos de Juana. Grupo Editorial Norma.
Cepeda Samudio, A. (2008a). Barranquilla en Domingo. En Los cuentos de Juana (pp. 27-34). Grupo Editorial Norma.
Cepeda Samudio, A. (2008b). Las muñecas que hace Juana no tienen ojos. En Los cuentos de Juana (pp. 18-26). Grupo Editorial Norma.
Cepeda Samudio, A. (2008c). Por debajo de este ahogado ha corrido mucha agua. En Los cuentos de Juana (pp. 43-51). Grupo Editorial Norma.
Cepeda Samudio, A. (2009a). Tap room. En Todos estábamos a la espera. (pp. 15-23). Punto de Lectura.
Cepeda Samudio, A. (2009b). Todos estábamos a la espera. En Todos estábamos a la espera. (pp. 8-14) Punto de Lectura.
Cepeda Samudio, A. (2017). La casa grande. Penguin Random House.
Cepeda Samudio, A., Grau Araújo, E., Vicens, L. y García Márquez, L. (Dirs.). (1954). La langosta azul [Cortometraje]. Los Nueve-Seis-Tres.
Dos Passos, J. (1925). Manhattan transfer. ePub: Hechadelluvia editora. https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/673091/mod_resource/content/1/Manhattan%20Transfer%20-%20John%20Dos%20Passos.pdf
Gamarra, H. (2016). Introducción a la cinematografía. Itaú Fundación. http://www.fundacionitau.com.py/Content/Gacetillas/Gacetilla_131430960000000000_4514.pdf
Gaudreault, A. y Jost, F. (1995). El relato cinematográfico. Paidós.
Gilard, J. (2009). El grupo de Barranquilla y el cuento: Cepeda Samudio, el experimentador. En F. Rodríguez Amaya (Ed.), Plumas y pinceles i. La experiencia artística y literaria del grupo de Barranquilla en el Caribe colombiano al promediar del siglo xx (pp. 181-194). Bergamo University Press. https://www.researchgate.net/publication/281115246_Plumas_y_Pinceles_I_La_experiencia_artistica_y_literaria_del_grupo_de_Barranquilla_en_el_Caribe_colombiano_al_promediar_del_siglo_XX
Martínez Pardo, H. (1978). Historia del cine colombiano. Editorial América Latina.
Mier, A. C. (2006). La narrativa experimental de Álvaro Cepeda Samudio. Cuadernos de Literatura del Caribe e Hispanoamérica, (4), 21-48. https://dialnet.unirioja. es/servlet/articulo?codigo=5810322
Murillo Posada, A. (2006). La modernización y las violencias (1930-1957). En L. E. Rodríguez Baquero et al. Historia de Colombia. Todo lo que hay que saber. (pp. 265-310). Taurus.
Pollmann, L. (1971). La “nueva novela” en Francia y en Iberoamérica. Gredos.
Restrepo Sánchez, G. (2003). Breve historia de los cineastas del Caribe colombiano. Ideas Gráficas.
Reyes, C. J. (1966). Soldados. La Casa de La Cultura.
Rodríguez Amaya, F. A. (2015). Las poéticas de La casa grande. Una lectura de La hermana. En Fabio Rodríguez Amaya y Jacques Gilard (Coords.), Á. Cepeda Samudio, Obra literaria (edición crítica) (pp. 217-287). crla-Archivos (item, cnrs).
Russo, E. A. (1998). Diccionario de cine. Paidós Ibérica.
Samper Pizano, D. (1998). Legado de Cepeda Samudio. Tres vientos distintos, un solo huracán verdadero. Huellas, (51-53), 120-123. https://rcientificas.uninorte.edu.co/huellas/Huellas%20No.%2051-52-53.pdf
Sellés, M. y Racionero, A. (2008). El lenguaje cinematográfico (vol. 20). Editorial uoc.
Tamayo, C. (2006). Hacia una arqueología de nuestra imagen: cine y modernidad en Colombia (1900-1960). Signo y Pensamiento, 25(48), 39-54. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/3682
Vélez Upegui, M. (1999). Novelas y no-velaciones: ensayos sobre algunos textos narrativos colombianos. Fondo Editorial Universidad eafit.
Vergara Aguirre, A. (2001). Coordenadas para un plano de La casa grande de Álvaro Cepeda Samudio. Estudios de Literatura Colombiana, (8), 72-95. https://revistas. udea.edu.co/index.php/elc/article/view/10472
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Lizenz
Copyright (c) 2022 Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.