Development of Scientific Skills in Early Childhood. A Case Study Among Kindergarten Children at Institucion Educativa Villa Flora, Medellín

Authors

  • Liliana María Del Valle Grisales CINDE - Universidad de Manizales
  • Luz Stella Mejía Aristizábal University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v21n02a07

Keywords:

preschool, high-risk population, ludic-pedagogical methodology, social interactions, basic problem-solving competencies

Abstract

This text is an outcome of a research work whose main goal was to analyze the development of scientific skills among students in kindergarten at Institución Educativa Villa Flora (Villa Flora Elementary school) in the city of Medellín, through ludic-pedagogical project; My Body. In this study, 4 girls and 4 boys, between 5 and 6 years old, took part. The research is enrolled in the qualitative paradigm and the methodological strategic selected was case study. Nonparticipatory observation, audio and video recordings, as well as a performance grid format were used to analyze the results. It was found that students use, in a flexible and spontaneous way, their abilities and knowledge in their daily actions and social interactions, that “Know-how”, with themselves, with others and with their environment. Besides, when they make inferences and formulate hypotheses to solve a simple problem, it is transformed into achievements aimed at developing their skills and scientific training.

|Abstract
= 499 veces | PDF
= 373 veces| | HTML
= 197 veces| | AUTORAS
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liliana María Del Valle Grisales, CINDE - Universidad de Manizales

M.A in Education, Ph.D.(c) in Social Sciences, Chilhood and Youth, Cinde, Universidad de Manizales. Preschool Professor, Institución Educativa Villa Flora, Secretaría de Educación de Medellín.

Luz Stella Mejía Aristizábal, University of Antioquia

Ph.D in Education, University of Antioquia; M.A in Education, University of Antioquia. Professor in the Education Faculty, University of Antioquia, CEFA professor, Secretaría de Educación de Medellín.

References

Claxton, G. (2001). Educar mentes curiosas, el reto de la ciencia en la escuela. 2. a ed. Madrid: Gráficas Rógar.

Colombia, Ministerio de Educación Nacional (1994).Decreto 1860 de 1994, por el cual se reglamenta parcialmente la Ley 115 de 1994, en los aspectos pedagógicos y organizativos generales. Diario Oficial, 41.473, del 5 de agosto. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles172061_archivo_pdf_decreto1860_94.pdf

Colombia, Asamblea Constituyente (1991). Constitución Política de Colombia de 1991. Recuperado de: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=4125.

Colombia, Congreso de la República (1994). Ley 115 de febrero 8 de 1994, por la cual se expide la Ley General de Educación. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Colombia, Ministerio de Educación Nacional (1997). Decreto 2247 de 1997, por el cual se establecen normas relativas a la prestación del servicio educativo del nivel preescolar y se dictan otras disposiciones.

Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-104840_archivo_pdf.pdf

Colombia, Ministerio de Educación Nacional (1998). Serie Lineamientos curriculares de preescolar. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Colombia, Ministerio de Educación Nacional (2009a). Documento No 10. Desarrollo infantil y competencias en la primera infancia. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.

Colombia, Ministerio de Educación Nacional (2009b). Elementos conceptuales. Aprender y Jugar, instrumento diagnóstico de competencias básicas en transición. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de http://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/archivos/Referentes_Calidad/Modelos_Flexibles/Nivelemos/Elementos_conceptuales.pdf

Colombia, Ministerio de Educación Nacional (2010). Documento No. 13. Aprender y jugar. Instrumento diagnóstico de competencias básicas en transición. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de http://cms.univalle.edu.co/todosaaprender/anexos/enelcamino/5-MENDocumentonumero13.pdf

Colombia, Ministerio de Educación Nacional (2013). Estrategia de atención integral a la primera infancia. Fundamentos políticos, técnicos y de gestión. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de: http://www.deceroasiempre.gov.co/QuienesSomos/Documents/Fundamientospoliticos-tecnicos-gestion-de-cero-a-siempre.pdf

Colombia, Ministerio de Educación Nacional (2014). Serie de orientaciones pedagógicas para la educación inicial en el marco de la atención integral. Documento No. 20 Sentido de la educación inicial. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/primerainfancia/1739/articles-341880_archivo_pdf_doc_20.pdf

Hernández, C. (2005). ¿Qué son las “competencias científicas”? Recuperado de: http://www.acofacien.org/archivos/ba37e1_QUE%20SON%20LAS%20COMPETENCIAS%20CIENTIFICAS%20-%20C.A.%20Hernandez.PDF

Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (Síntesis conceptual). Revista IIPSI, 9(1), 123-146.

Orozco H. B. (2003). El niño: científico, lector, y escritor, matemático. Formación de herramientas científicas en el niño pequeño. 2. a ed. Cali: Artes gráficas del Valle Editores.

Pino, M. (2005). Algunos métodos y técnicas de recogida y análisis de datos. Orense: Universidad de Vigo. Recuperado de: http://mpino.webs.uvigo.es/tecnicasdeinv.pdf

Downloads

Additional Files

Published

2016-07-14

How to Cite

Del Valle Grisales, L. M., & Mejía Aristizábal, L. S. (2016). Development of Scientific Skills in Early Childhood. A Case Study Among Kindergarten Children at Institucion Educativa Villa Flora, Medellín. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 21(2), 217–226. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v21n02a07

Issue

Section

Case Studies