Factors that Influence the Choice of Teaching EFL in Public Primary Schools in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n2a11Keywords:
elementary education, English teaching, English as a foreign language, biographical research , narrative researchAbstract
In Colombian public elementary schools, there is a shortage of qualified English teachers. Hence, this study seeked to determine the factors associated with the choice of teaching as a profession, particularly those associated with the teaching of EFL at several public educational institutions in Santiago de Cali, Colombia. To gather information, we applied a biographic-narrative interview guide with four teachers. Findings show that choosing the teaching of foreign languages by these teachers was determined by sociological factors (such as family influences or contextual relationships, such as mother teachers or memorable teachers), psychological factors (related to love for teaching and for languages) and economic factors (associated with job stability). In conclusion, it is important to motivate teachers trained in English language teaching to choose primary school as a career, by considering their life and training experiences.
Downloads
References
Bolívar, A., Domingo, J., y Fernández, M. (2001). La investigación biográfico-narrativa en educación. Enfoque y metodología. Editorial La Muralla, S.A.
Bolívar, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista electrónica de investigación educativa, 4(1), 40 – 65. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412002000100003
Bolívar, A. y Domingo, J. (2006). La investigación biográfica y narrativa en Iberoamérica: Campos de desarrollo y estado actual. Forum: Qualitative Social Research, 7(4), 1 – 33. http://jbposgrado.org/icuali/La%20investigacion%20biografica%20y%20narrativa%20en%20iberoamerica%20%20%20.pdf
Brown, D. (2002). Career Choice and Development. John Wiley & Sons Inc. http://www.borbelytiborbors.extra.hu/ZSKF/CareerDevelopment.pdf
Bruner, J. (2003). La fábrica de historias. Derecho, literatura, vida.
Cruz, E., y Pulido, N. (2009). Factores de los ciclos de vida profesional de maestros universitarios: narraciones de experiencias (Tesis de maestría). Universidad de la Salle, Bogotá. Colombia.
Cucás, D., y Jiménez (2011). Perfil de los profesores de inglés de secundaria del sector público en el área urbana del municipio de Florida – Valle (Monografía de pregrado). Universidad del Valle, Cali. Colombia.
De la Mano, M., Moro, M., y Simões, M. (2013). Motivaciones en la elección de la carrera universitaria: metas y objetivos de los estudiantes de grado en el área de biblioteconomía y documentación en las universidades de Salamanca y Coimbra. Estudio presentado en el I Seminario Hispano-Brasileño.
Díaz, G., y Santamaría, J. (2009). Concepciones y reflexiones sobre la formación de los profesores a partir de los relatos de vida pedagógica (Tesis de maestría). Universidad de la Salle, Bogotá. Colombia.
Fedesarrollo (2015). Informe mensual del mercado laboral. Bilingüismo en el mercado laboral colombiano. ACEIP. Bogotá y Cundinamarca. https://www.repository.fedesarrollo.org.co/bitstream/handle/11445/2667/IML_Julio_2015.pdf?sequence=3&isAllowed=y
García, M., Lubián, P., y Moreno, A. (2010). “La investigación biográfico narrativa en educación”. https://docplayer.es/18510293-La-investigacion-biografico-narrativa-en-educacion-ma-rosario-garcia-sanchez-patricia-lubian-garcia-ana-moreno-villajos.html
Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (síntesis conceptual). Revista IIPSI. 9(1), 123-146 https://doi.org/10.15381/rinvp.v9i1.4033
Mendoza, M. (1994). Factores que influyen en la elección profesional de los alumnos del centro regional de educación normal “Dr. Gonzalo Aguirre Beltrán” de Tuxpan, Veracruz (Tesis de maestría). Universidad autónoma de Nuevo León, México.
Mereshian, N. R., y Calatayud, P. (2009). Alternativas en la elección de la carrera docente. Educación, Lenguaje y Sociedad, 6(6), 251-264. http://www.biblioteca.unlpam.edu.ar/pubpdf/ieles/n06a13mereshian.pdf
Moreno, A. (2004). “Historia de vida” e investigación. En M. Martínez. (Ed.), Ciencia y arte en la metodología cualitativa (pp. 203-228). Editorial Trillas.
Mórtola, G., Barrea, M.; López, G.; Lavalletto, M.; Porto, K.; Fernández, M.; Nápoli, S. (2016). La apropiación del discurso vocacional por parte de individuos que eligen la enseñanza primaria como campo laboral. Escuela Normal Superior nº 3. Bernardino Rivadavia. Instituto Nacional de Formación docente. Ministerio de Educación de Argentina.
Ojeda, M.C. (2008). Rasgos de la identidad del profesor de enseñanza media en su trayectoria de formación y desempeño profesionales. ¿Cómo, cuándo y con quiénes adquiere su condición de profesor? Revista Electrónica de Investigación Educativa, 10(02), 1-14. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412008000200004
Pidello, M., Rossi, B., y Sagastizabal, M. (2013). Las voces de los docentes: motivos de elección de la carrera docente, valores subyacentes. Educación, XXII (43), 113 – 128. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5056915
Rambur, M. (2015). Ser docente hoy: Una aproximación a las razones que fundamentan la elección (Trabajo final de grado). Universidad Nacional de La Plata, Argentina.
Romero, L., y Gracida, J. (2011). La profesión docente ¿elección o inducción? Perspectivas docentes, 47, 19-25. https://doi.org/10.19136/pd.a0n47.562
Sánchez, A. (2013). Bilingüismo en Colombia. Documento de trabajo sobre economía Regional. No. 191, Banco de la República. https://www.banrep.gov.co/sites/default/files/publicaciones/archivos/dtser_191.pdf
Siciliani, J. (2014). Contar según Jerome Bruner. Itinerario educativo, XXVIII (63), 31 – 59. https://doi.org/10.21500/01212753.1480
Veiravé, D., Ojeda, M., Núñez, C., y Delgado, P. (2006). La construcción de la identidad de los profesores de enseñanza media. Biografías de profesores. Revista Iberoamericana de educación, 40(03), 1-11. https://doi.org/10.35362/rie4032512
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.