The Abductive Hypothesis as a Teaching Strategy for Research in the Classroom

Authors

  • Mónica Moreno Torres Universidad de Antioquia
  • Edwin Carvajal Córdoba Universidad de Antioquia
  • Yeimy Arango Escobar Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.11196

Keywords:

abductive hypothesis, creative abduction, detective novel, classroom research, Charles Sanders Peirce, research in the teaching of literature

Abstract

This text addresses the question of how to translate abductive hypothesis in a teaching strategy for classroom research. Its understanding and interpretation is based on methodological procedures of the Peircean speech applied in education and literature, and of the logic of scientific reasoning based on abduction, deduction and induction. A teaching case is presented in which procedures of the abductive hypothesis are applied, which indicates as a result, the advantages of education for the promotion of rational freedom in the classroom, respecting the individual differences of students, their physical welfare and aesthetic taste. Finally, it was concluded that the application of abductive hypothesis in education requires creative use of knowledge, founded on the logic of scientific reasoning, which breaks with the rationalist view of induction and deduction, and in conception of methods of science as liberating acts to stimulate the ability to investigate, judge and act in the midst of diversity, in opposition to a homogeneous view of society.

|Abstract
= 116 veces | PDF
= 105 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mónica Moreno Torres, Universidad de Antioquia

is a Ph.D. candidate in Education and holds a Master ́s degree in Colombian Literature from Universidad de Antioquia, Colombia. She currently works as full time teacher at Universidad de Antioquia, Colombia.

Edwin Carvajal Córdoba, Universidad de Antioquia

holds a Ph.D. in Literature Theory and Comparative Literature from Universidad de Granada, España. He currently works as full time teacher at Universidad de Antioquia, Colombia.

Yeimy Arango Escobar, Universidad de Antioquia

holds a Bachelor degree in Humanities, Spanish Language from Universidad de Antioquia, Colombia. She currently works as Educational project coordinator at the Fundación Taller de Letras Jordi Sierra i Fabra, Colombia.

References

Barrena, S. (2007). La razón creativa. Crecimiento y finalidad del ser humano según C. S. Peirce. Madrid, España: Rialp

Barrena, S. (2008). Charles S. Peirce: Razón creativa y educación. Utopía y Praxis Latinoamericana (40), 11-38. Recuperado de http://www.unav.es/gep/BarrenaUtopia.html

Bonfantini, A., & Proni, G. (1989). To guess or not to guess. En T., Sebeok & U., Eco. El signo de los tres (pp.165-184). Barcelona, España: Lumen.

De Camilloni, A. (Coord.) (2008). El saber didáctico. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Eco, U. (1989). Cuernos, cascos, zapatos: algunas hipótesis sobre los tres tipos de abducción. En T., Sebeok & U., Eco. El signo de los tres (pp. 265- 294). Barcelona, España: Lumen.

Friedrich, O. (1970). Educación del hombre para la conversación. Revista Tubingen, (1), 9-27.

Gadamer, H. (2004). Verdad y método II. Salamanca, España: Ediciones Sígueme.

Hintikka, J., & Hintikka, M. (1989). Sherlock Holmes y la lógica moderna: hacia una teoría de la búsqueda de información a través de la formulación de preguntas. En T., Sebeok & U., Eco. El signo de los tres (pp. 210-229). Barcelona, España: Lumen.

Iser, W. (2005). Rutas de la interpretación. México D.F., México: Fondo de Cultura Económica.

Jauss, H. (2008). Historia de la literatura como una provocación a la ciencia literaria. En R., Dietrich (Comp.) En busca del texto. Teoría de la recepción literaria (pp. 55-71). Barcelona, España: Taurus Humanidades.

Klafki, W. (1987). La importancia de las teorías clásicas de la educación para una concepción de la educación general hoy. Revista Educación, (34).

Mendoza, A., Briz, E., Cantero, F., Galera, F., González, J., Hernando, L., García-Cervigón, A., Sánchez, L, Sepúlveda, F., & Terrón, J. (2003). Didáctica de la lengua y la Literatura para primaria. Madrid, España: Gráficas Rógar.

Morino, A. (1978). Poe e Borges/Bio Casares: L'investigatore e il veggente. En M., Obit, & E., González (traducts.). E. A. Poe. Dal Gotico alla Fantascienza (pp. 45-76) Milan, Italia: Mursia Editores.

Palma, O. (2008). La obra de Charles Peirce: aportes significativos a la teoría y praxis del currículum educacional moderno. En III Jornadas

Peirce en Argentina. Recuperado de http://www.unav.es/gep/IIIPeirceArgentinaPalma.html

Peirce, Ch. (1898). La primera regla de la lógica. (Ruiz, C., trad.) Recuperado de http://www.unav.es/gep/FirstRuleOfLogic.html

Peirce, Ch. (1901a). El tratamiento apropiado de las hipótesis (Capítulo preliminar para un examen del argumento de Hume contra los milagros, en su Lógica y en su Historia). Recuperado de http://www.unav.es/gep/TratamientoApropiadoHipotesis.html

Peirce, Ch. (1901b). Razonamiento. (Ruiz, C., trad.) Recuperado de http://www.unav.es/gep/Reasoning.html

Peirce, Ch. (1903). Una conjetura para el acertijo, Ch. S. Peirce (1903). En F., Vevia (trad.) Charles S. Peirce. Escritos filosóficos (pp. 201-243). Michoacán, México: Colegio de Michoacán.

Peirce, Ch. (1970). Deducción, inducción e hipótesis. (Ruíz, J., trad.) Buenos Aires, Argentina: Aguilar.

Santaella, L. (1992). Estrategias para la aplicación de Peirce a la literatura. Signa (1), 52-81.

Sebeok, T. & Eco, U. (1989). One, two, three...Uberty (A modo de introducción). En T., Sebeok, & U. Eco El signo de los tres (pp. 19-35). Barcelona, España: Lumen.

Shaw, D. (2007). Días de terror. Bogotá, Colombia: Norma.

Downloads

Published

2012-09-11

How to Cite

Moreno Torres, M. ., Carvajal Córdoba, E. ., & Arango Escobar, Y. . (2012). The Abductive Hypothesis as a Teaching Strategy for Research in the Classroom. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 17(2), 181–197. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.11196

Issue

Section

Research papers