Social representations among graduate students on academic writing
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v24n01a05Keywords:
social representation, academic writing, didactics of writing, higher educationAbstract
Learning what students think about academic writing becomes a valuable source of information that may significantly contribute to didactic proposals more suitable to educational needs. This study aims to inquire on notion about aca-demic writing among students; whether they are being trained on this subject, and which training they are getting ; and how they perceive themselves as writers since their beginning university studies until now. The target population was made up of 96 students in the Modern Languages program at the University of Deusto. They produced some narratives for the purposes of this cross-sectional qualitative study about students’ social representations. Findings suggest that gaining access to a whole new discursive community poses new challenges for students, face to which academic training is insufficient and inadequate. Moreover, while they may perceive some improvement in their writing performance throughout their career, they do not always attribute it to the education received.
Downloads
References
Álvarez, M., Villardón, L., y Yániz, C. (2005). Estilos de aprendizaje y actitudes hacia la escritura en estudiantes universitarios. IIIJornadas de Redes de In-vestigación en Docencia Universitaria: la configuración del Espacio Europeo de Educación Superior. Universi-dad de Alicante, Alicante. Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/20044/4/CO-MUNICACIONES.pdf
Álvarez, M., y Boillos, M. (2015a). La competencia comunicación escrita. En L. Villardón-Gallego, Competencias genéricas en educación superior (pp. 55-77). Madrid: Narcea, S.A.
Álvarez, M., y Boillos, M. (2015b). La producción escrita de los estudiantes universitarios de nuevo ingreso. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(16),71-90. doi: http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana.m8-16.peeu
Álvarez, M., y Yániz, C. (2015). Las prácticas escritas en la universidad española. Cultura y Educación, 27(3),594-628. doi: http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2015.1072356.
Bajtín, M. (1982). El problema de los géneros discursivos. En M. Bajtín, Estética de la creación verbal (pp. 248-293). México: SigloXXI.
Bazerman, C., Little, J., Bethel, L., Chavkin, T., Fouquette, D., y Garufis, J. (2005). Reference guide to writing across the curriculum. Indiana: Parlor Press y The WAC Clearinghouse.
Becher, T., y Trowler, P. (2001). Academic Tribes and territories. Buckingham: SRHE y Open University Press.
Bono, A., y De la Barrera, S. (1998). Los estudiantes universitarios como productores de textos. Una experiencia de docencia compartida. Revista Lectura y Vida, Año XIX, 4, 13-20. Obtenido de http://www.lecturayvida.fahce.unlp.edu.ar/numeros/a19n /19_04_Bono.pdf
Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas, II, 53-82. DOI: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=171018074008
Cadena, S., Narváez, E., y Chacón, M. (2007). Alfabetización académica: una de las responsabilidades de la educación superior. Encuentro Nacional de Discusión sobre Políticas Institucionales para el Desarrollo de la Lectura y la Escritura en la Educación Superior (1-19). Bogotá: Universidad Sergio Arboleda. Obtenido de https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/ponencia/sonia-cadena-autonoma-de-occidentepdf-E6vZR-articulo.pdf
Camps, A., y Castelló, M. (2013). La escritura académica en la universidad. Revista de docencia universitaria (REDU), 11(1), 17-36. Obtenido de http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/579/public/579-2168-1-PB.pdf
Can, G., y Walker, A. (2011). A model for doctoral students’ perceptions and attitudes toward written feedback for academic writing. Research in Higher Education, 52(5), 508–536. DOI: https://doi.org/10.1007/s11162-010-9204-1
Carlino, P. (2003). Alfabetización académica: un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Educere, 6(20), 409-420. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35662008
Carlino, P. (2004). El proceso de escritura académica: cuatro dificultades de la enseñanza universitaria. Educere(26), 321-327. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35602605
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. El Salvador: Fondo de cultura económica de Argentina, S.A.
Carlino, P. (2008). Leer y escribir en la universidad, una nueva cultura ¿por qué es necesaria la alfabetización académica? En E. Narváez, & S. Cadena, Los desafíos de la lectura y la escritura en la educación superior: caminos posibles (pp. 154-194). Cali: Universidad Autónoma de Occidente.
Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 18(57), 355-381. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14025774003
Carlino, P., Iglesia, P., y Laxalt, I. (2013). Concepciones y prácticas declaradas de profesores terciarios en torno al leer y escribir en las asignaturas. REDU. Revista de docencia universitaria., 11(1), 105-135. DOI:https://doi.org/10.4995/redu.2013.5594
Cartolari, M., y Molina, M. (2015). Modos de leer y escribir en Historia: perspectivas de alumnos y profesores de la formación docente inicial. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 13(3), 235-263. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2015.5428
Casamiglia, H., y Tusón, A. (2001). Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel.
Castelló, M. (2014). Los retos actuales de la alfabetización académica: estado de la cuestión y últimas investigaciones. En I. Ballano, & I. Muñoz, Escribir en el contexto académico (pp. 153-176). Bilbao: Universidad de Deusto.
Castelló, M., y Mateos, M. (2015). Las representaciones de profesores y estudiantes sobre la escritura académica en las universidades españolas. Cultura y Educación, 27(3), 477-503. DOI:http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2015.1072357
Castells, N., Mateos, M., Martín, E., Solé, I., y Miras, M. (2015). Perfiles de competencias y concepciones sobre la escritura académica en estudiantes universitarios. Cultura y Educación, 27(3), 569-593. DOI: https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1072358
Ceballos, W. (2014). Escritura de textos académicos. Educación & Pensamiento, 21, 84-93. Obtenido de http://revista.colegiohispano.edu.co/ojs/index.php/tomo21/article/
view/47
Christison, M., y Krahnke, K. (1986). Student Perceptions of Academic Language Study. TESOL Quarterly, 20(1), 61-81. DOI:10.2307/3586389
Cuevas, Y., y Mireles, O. (2016). Representaciones sociales en la investigación educativa. Estado de la cuestión: producción, referentes y metodología. Perfiles educativos, XXXVIII(153), 65-83. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13246712005
Ezeiza, J. (2012). Bases para la evaluación del dominio de las formas disciplinares de comunicación y de los usos lingüísticos especializados en el Espacio Europeo de Educación Superior (EESS). Revista Nebrija de Lingüìstica Aplicada(12), pp. 88-119. Obtenido de https://www.nebrija.com/revista-linguistica/files/articulosPDF/articulo_5280b4c7c4020.pdf
Flower, L., y Hayes, J. (1977). Problem- solving strategies and the writing process. College English, 39, 449-61. DOI:10.2307/375768
Flower, L., y Hayes, J. (1980). The dynamics of composing: Making plans and juggling constraints. En L. G. Steinberg, Cognitive processes in writing (pp. 31-50). Erlbaum: New Jersey.
Guimarães, M. O. (2014). Pode ser... poderia ser... O uso de modalizações na escrita acadêmica. Revista Brasileira De Linguística Aplicada, 14(1), 175-197. DOI:https://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982014000100009
Gutiérrez-Rodríguez, J., y Flórez, R. (2011). Enseñar a escribir en la universidad: saberes y prácticas de docentes y estudiantes universitarios. Magis, 4(7), 137-168. Obtenido de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3561
Hebe, L. (2005). Representaciones sociales: una manera de entender las ideas de nuestros alumnos. Revista Electrónica de la Red de Investigación Educativa, 1(3), 1-17. Obtenido de http://revista.iered.org/v1n3/pdf/llacolla.pdf
Henríquez, R., y Canelo, V. (2014). Géneros históricos y construcción de la significación histórica: el caso de los estudiantes de Licenciatura en Historia. ONOMÁZEIN, Revista de lingüística, filología y traducción de la Pontificia Universidad Católica de Chile, (Número Especial IX ALSFAL), 138-160. Obtenido de http://onomazein.letras.uc.cl/Articulos/N_ALSFAL/ESP_8_Henriquez_FINAL.pdf
Hermerschmidt, M. (1999). Foregrounding background in academic learning. En C. Jones, J. Turner, & B. Street, Students writing in the university. Cultural and epistemological issues (pp. 5-16). Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Hyland, K. (2007). Disciplinary discourses: Social interactions in academic writing. Michigan: Ann Arbor : University of Michigan Press.
Hyland, K. (2012). Disciplinary identities. Individuality and community in academic discourse. Cambridge: Cambridge University Press.
Jodelet, D. (2011). Aportes del enfoque de las representaciones sociales al campo de la educación. Espacios en Blanco(21), 133-154. Obtenido de http://www.scielo.org.ar/
scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1515-94852011000100006&lng=es&tlng=es
Lea, M., y Street, B. (1998). Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, 23(2), 157-172. Obtenido de https://www.kent.ac.uk/teaching/documents/qualifications/studwritinginhe.pdf
Lemke, J. (1990). Talking science: Language, learning, and values. Norwood, NJ: Ablex.
Lillis, T., y Scott, M. (2007). Defining academic literacies research: issues of epistemology, ideology and strategy. Journal of Applied Linguistics, 4(1), 5-32. Obtenido de http://oro.open.ac.uk/17057/1/JAL_Lillis_and_Scott_pdf.pdf
Marín, J., López, S., y Roca-De-Larios, J. (2015). El proceso de escritura académica en la universidad española: percepciones de estudiantes y profesores. Cultura y Educación, 27(3), 504-533. DOI:http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2015.1072360
Martínez, J. (2011). La planificación textual y el mejoramiento de la escritura. Infancias, 9(2), 35-47. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3653126
Navarro, F. (2014). Manual de escritura para carreras de humanidades. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires.
Ortiz, E. (2015a). La escritura académica en el contexto universitario. Zona Próxima(22), 1-16. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85339658002
Ortiz, E. (2015b). Actividades y tareas de escritura académica en el contexto universitario (pregrado). Revista de Lenguaje y Cultura (IKALA), 20(3), 343-358. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=255042795005
Parodi, G. (2009). Written genres in university studies: evidence from an academic corpus of spanish in four disciplines. En C. Bazerman, A. Bonini, & D. Figueiredo, Genre in a changing world (pp. 483-501). Indiana: Parlor Press y The WAC Clearinghouse.
Piña, J., y Mireles, O. (2008). La perspectiva sociológica de las representaciones sociales para el estudio de la globalización y la universidad. XI Conferencia de Sociología de la Educación. Santander, España. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/
articulo?codigo=2376684
Russell, D. (2002). Writing in the academic discipline. A curricular history. Estados Unidos: Southern Illinois University Press.
Seidmann, S., Bail, V., Azzollini, S., Thomé, S., y Di lorio, J. (2006). La representación social de la vida cotidiana en jóvenes: naturalización y cambio. Anuario de Investigaciones, XIV, 287-294. Obtenido de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?
script=sci_arttext&pid=S1851-16862009000100027&lng=es&tlng=pt
Solé, I., Mateos, M., Miras, M., Martín, E., Castells, N., Cuevas, I., y Gràcia, M. (2005). Lectura, escritura y adquisición de conocimientos en Educación Secundaria y Educación Universitaria. Infrancia y Aprendizaje, 28(3), 329-347. DOI:http://dx.doi.org/10.1174/0210370054740241
Soler, S. (2013). Representaciones sociales de la escritura académica en contextos de bilingüismo e interculturalidad. Signo y Pensamiento 62, XXXII(62), 64-80. Obtenido de http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/5334
Tapia, M., Burdiles, G., y Arancibia, B. (2003). Aplicación de una pauta diseñada para evaluar informes académicos universitarios. Revista Signos, 36(54), 249-257. DOI://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342003005400009
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Íkala
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.