Guadalupe años sin cuenta. Staging the Abuses of State Power in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v21n03a07Schlagworte:
postdramatic theatre, La Candelaria theatre group, Guadalupe años sin cuenta, Guadalupe Salcedo Unda, Colombia’s Armed ForcesAbstract
Taking La Candelaria theatre group’s aesthetic and poetic work as a referent, this text focuses on the abuses of power by the State and the National Armed Forces in Colombia. Guadalupe años sin cuenta (1975) “collective creation”, created and played by the above mentioned Bogota group, recreates and takes to the stage the storyof the first Colombian guerrilla man killed by the country’s Armed Forces. Native from Eastern lowlands, Guadalupe Salcedo Unda’s persona is reconstructed relying on subordinate classes’s silenced voices and memories as eye witnesses of that event. Their narratives were the basis of the play, as they were collected during the inquiry previous to playwriting.
Downloads
Literaturhinweise
Álvarez Pinilla, B. E. (2013). El caso de Guadalupe Salcedo y las guerrillas del llano entre 1949-1957 como una respuesta a la violencia bipartidista colombiana. Bogotá D.C.: Facultad de Ciencia Política y Gobierno de la Universidad Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario.
Biblioteca Luis Ángel Arango (2014). Marulanda Vélez, Manuel (“Tirofijo”). Recuperado de http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/biografias/marulanda-manuel.htm
Brecht, B. (1983). Escritos sobre teatro. Buenos Aires: Nueva visión.
Caracol (2014). Bogotazo, el día que explotó la lucha bipartidista. Recuperado de http://www.caracol.com.co/noticias/bogota/bogotazo-el-dia-que-exploto-la-lucha-bipartidista/20140409/nota/2169500.aspx
Centro Nacional de Memoria Histórica (2013). ¡Basta ya! Colombia: memoria de guerra y dignidad. Bogotá: Centro Nacional de Memoria Histórica.
Colombia aprende. (2014). 9 de abril: El Bogotazo. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/home/1592/article-122701.html
Esquivel, C. (2014). Teatro La Candelaria: memoria y presente del teatro colombiano. Barcelona: Universidad Autónoma de Barcelona.
Garavito, C. L. (1987). Guadalupe años sin cuenta: el lenguaje oral como instrumento de resistencia ideológica. Latin American Theatre Review, 20(2), 5-16.
Jobard, F. (2011). Abusos policiales. La fuerza pública y sus usos. Buenos Aires: Prometeo.
Lehmann, H.-T. (2010). El teatro posdramático: una introducción. Telón de fondo. Revista de teoría y crítica teatral, 12, 1-19.
Molano Bravo, A. (2012). Guadalupe Salcedo Unda, general del Llano. Recuperado de http://www.elespectador.com/opinion/guadalupe-salcedo-unda-general-del-llano-columna-352196
Pardo, J. M. (2000). Santiago García entre la historia y la premonición. Nómadas, 12, 197-203. http://www.redalyc.org/pdf/1051/105115263019.pdf
Romero, R. (2014). Guadalupe Salcedo Unda, sin olvido. Recuperado de http://centromemoria.gov.co/guadalupe-salcedo-unda-sin-olvido/
Taylor, Diana, y Fuentes, Marcela A. (2011). Estudios avanzados de performance. México: Fondo de Cultura Económica.
Teatro La Candelaria (1975). Guadalupe años sin cuenta. Bogota: Teatro La Candelaria.
Tovar Pinzón, H. (2003). Entre el color y el terror. Amérique Latine Histoire & Mémoire. Les Cahiers ALHIM, 6. Recuperado de http://alhim.revues.org/768
Viviescas, V. (2006). Modalidades de representación en la escritura dramática colombiana moderna. Literatura: teoría, historia, crítica, 8, 17-51.
Viviescas, V. (2012). Pequeña enciclopedia de La Candelaria: entrevista a Santiago García. Literatura: teoría, historia, crítica, 14, 229-261.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2016 Íkala

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Weitergabe unter gleichen Bedingungen 4.0 International.