Types of Communication in Sport Interactions

Autor/innen

  • Gloria Cecilia Vallejo Rendón Universidad de Antioquia
  • María Cecilia Plested Álvarez Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.2688

Schlagworte:

Non-verbal communication, speech acts, mobile conceptual units, sport communication

Abstract

This article studies the type, category and content of non-verbal information, as well as the speech acts, characterized by verbal incompleteness, used by football trainers during the training sessions of various professional teams. Its main goal is to identify and characterize the knowledge structure which generates the different concepts produced in these sessions, with the corresponding representations of mobile conceptual units.

 

Received: 13-11-07/ Accepted: 07-02-08

How to reference this article:

 

Vallejo Rendon, G. C. & Plested Alvarez, María Cecilia. (2008). Tipos de comunicación en interacciones deportivas. Íkala. 13(1), pp.43-61. 

|Abstract
= 167 veces | PDF (ENGLISH)
= 87 veces|

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Gloria Cecilia Vallejo Rendón, Universidad de Antioquia

Gloria Cecilia Vallejo Rendón es miembro del Grupo de Investigación en Terminología y Traducción (GITT) y del Grupo de Investigación Cultura Somática. Labora como profesora en el Instituto Universitario de Educación Física, Universidad de Antioquia.

María Cecilia Plested Álvarez, Universidad de Antioquia

María Cecilia Plested Álvarez dirige del Grupo de Investigación en Terminología y Traducción (GITT), Escuela de Idiomas, Universidad de Antioquia.

Literaturhinweise

Austin, J.L. (1962). Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidós.

Bourdieu, P. (1982). Ce que parler veut dire. L'économie des échanges linguistiques, París, Fayard, 1982.

Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas. Sobre la teoría de la Acción. Barcelona: Anagrama

Effenberg, A. (1995). Das Sonification-Konzept für die Motorikforschung - Zur Ansteuerung der Motorik durch bewegungsdefinierten elektronischen Sound. Trainer Akademie, Köln aktuel, 4, 8-11.

Effenberg, A. (1996). Sonification- ein akustisches Informationskonzept zur menschlichen Bewegung, Schorndorf: Verlag Hoffman.

Effenberg, A. y Mechling, H. (1998). Bewegung hörbar machen -Warum? Zur Perspektive einer systematischen Umsetzung von Bewegung in Klänge. Psychologie und Sport, Bonn, 1, 29-38.

Escribano, X. (2000). Gesto y palabra: la esencia emocional del lenguaje según Maurice Merleau-Ponty. Themata. Revista de Filosofia, Sevilla, 25, 175-185.

Gómez,A. (2002). Las unidades motrices comunicativas: un modelo de análisis para los juegos deportivos colectivos de espacio común y participación simultánea. Efdeportes. Recuperado de http://www.efdeportes.com/efd46/umc.htm

Londoño, D. (2006). Lenguaje no verbal del buceo: comunicación especializada. Trabajo presentado para aspirar al título de magíster. Universidad de Antioquia.

Mechling, H. (1986). Lerntheoretische Grundlagen von Feedback-Prozeduren bei sportmotorischem Techniktraining. In: DAUGS, R. (Hrsg.). Medien im

Sport. Berlin: Die Steuerung des Technik-Trainings durch Feedback-Medien 9-33.

Merleau-Ponty, M. (1975). Fenomenología de la percepción. BarcelonaPeninsula.

Parlebas, P. (1977a). Pour une semiologie du jeu sportif. Éditions EPS. Paris, 143, 56-61.

Pierce, Ch. (1974). La ciencia de la semiótica. Buenos Aires: Nueva Visión.

Plested, M.C., Vallejo, G., Londoño, D.(2004). Harmonization of nonverbal communication in diving meets. 9th Annual Congress European College of Sport Science. Clermont Ferrand, 2004, 95.

Poyatos, F. (2003). ''La comunicación no verbal: algunas de sus perspectivas en estudio e investigación''. Revista de Investigación Lingüística, 6 (2), 67-83.

Searle, J. (1969). Actos de habla. Madrid: Cátedra, 1980.

Vallejo, G., Plested, M.C., Zapata, G. (2001). Terminology and Non-verbal language in instrumental music learning. Perspectives and Profiles. Sport und Buch Strauss GmbH. Köln.

Vallejo, G., Plested, M.C., Zapata, G. (2004a). La comunicación no verbal en el nado sincronizado. Educación Física y Deporte. Instituto de Educación Física, Universidad de Antioquia. 23 (2), 81-95.

Vallejo, G., Plested, M.C., Zapata, G. (2004b). The rol of non verbal instruction in aquatic sport training. 9th Annual Congress European College of Sport Science. Université Blaise Pascal, Université D´Auvergne, Clermont Ferrand, 93, 94.

Vallejo, G., Plested, M.C., Zapata, G. (2007). Terminología no verbal en el deporte y la danza. Investigación adscrita al Instituto de Educación Física, Universidad de Antioquia.

Vallejo, G. (2008). La comunicación no verbal en el fútbol, la gimnasia y la danza. [CD-ROM], Medellín, J. P. Producción, ISBN 978-958-714-112-2.

Vélez, A. (2007). Homo Sapiens. Bogotá: Villegas Editores.

Downloads

Veröffentlicht

2008-10-30

Zitationsvorschlag

Vallejo Rendón, G. C., & Plested Álvarez, M. C. (2008). Types of Communication in Sport Interactions. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 13(1), 43–61. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.2688

Ausgabe

Rubrik

Articles

Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in