Pragmatic functions of requests in commentaries made by the readership to an online news article

Authors

  • Nancy Magdaleno Universidad Simón Bolívar
  • Carolina Gutiérrez-Rivas Universidad Simón Bolívar

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.11293

Keywords:

pragmatic function, speech acts, social networks, cyberpoliteness, communication systems

Abstract

The following study takes its data from commentaries made by the audience to acontroversial piece of news,  posted by a virtual newspaper. The theoretical frame is based on Searle’s notions about the non-unidimensionality of speech acts. It is also complemented by Vendervenken ́s proposals about the existence of a gap between the speaker meaning and the sentence meaning. However, given the virtual context where the utterances are produced, a different dimensionality was observed regarding the directive speech acts. During the analysis, we took into account the (in)direct strategies used by the speakers when expressing ideas or opinions. These were classified according to Blum-Kulka, House and Kasper. It was presupposed that the non-existent cost-benefit relationship between the interlocutors in a virtual environment would be a decisive factor for being more or less direct when making requests, giving orders or making pleas. The results showed a high frequency of direct requests with an exhortative function plus an underlying function of rejection. Rejection was also found as a subfunction of the other types of pragmatic functions.

|Abstract
= 139 veces | PDF
= 57 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nancy Magdaleno, Universidad Simón Bolívar

holds an MA in Linguistics from Universidad Central de Venezuela, Venezuela. She currently works as a professor and researcher at Universidad Simón Bolívar, Venezuela

Carolina Gutiérrez-Rivas, Universidad Simón Bolívar

holds an MA in Spanish Literature from Kansas State University, United States, and a PhD from the University
of Florida, United States. She currently works as a professor and researcher at Universidad Simón Bolívar, Venezuela.

References

Austin, J. (1962). How to do things with words. Oxford, Inglaterra: Oxford University Press.

Blum-Kulka, S., House, J., & Kasper, G. (Eds.). (1989). Cross-Cultural Pragmatics: Requests and apologies. Norwood, NJ: Ablex.

Cabrera, A., & Pelayo, N. (2002). Lenguaje y comunicación. Caracas, Venezuela: El Nacional.

Cuvardic, D. (2008). Los actos de habla en las cartas a la columna de La Nación. Revista de Ciencias Sociales, 2(120), 101-112.

Ferrer, C., & Sánchez, C. (2002). Interacción verbal. Los actos de habla. Rosario, Argentina: Editorial Universidad Nacional de Rosario.

Fitzgerald, J. (2009, 26 de septiembre). Desmontan carpa de Gadafi en NY, montan una nueva en Venezuela. La voz, Arizona. Recuperado de http://www.lavozarizona.com/spanish/us/articles/us_153342.html

Fraca, L. (2006). La ciberlingua. Una variedad compleja de lengua en Internet. Caracas, Venezuela: Universidad Pedagógica Experimental.

Fraca, L. (2007). El chateo desde la ciberlingüística. Argos, 24(46), 25-37.

Gálvez, A. (2005). Sociabilidad en pantalla. Un estudio de la interacción en los espacios virtuales [número especial]. Revista de Antropología Iberoamericana, 44, 1-29.

García, E. (2009). Cibersociedad: Uso cotidiano y compartido de internet. España. Recuperado de http://www.cibersociedad.net/congres2009/es/coms/la-cortesia-en-el-habla-de-internet/1052/, [consulta 9/03/11]

González, V. (2011). Me niego a que la i griega pase a llamarse ye: los usuarios de internet ante la ortografía y el Diccionario de la Real Academia Española. Revista de Estudios Lingüísticos Hispánicos, 1, 93-111.

Haverkate, H. (1988). Politeness strategies in verbal interaction: an analysis of directness and indirectness in speech acts. Semiotica, 71(1-2), 59-71.

Mariottini, L. (2006). Cibercortesía: estrategias de toma de turno en los chats. En A. Briz, A. Hidalgo, & M. Albeda (Eds.), Cortesía y conversación: de lo escrito a lo oral. Actas del III Coloquio Internacional del Programa Edice (pp. 489-502). Valencia, España: Universitat de València.

Mey, J. (2001). Pragmatics. An introduction. Malden: Blackwell.

Moral, F., & García, R. (2003). Un nuevo lenguaje en la red. Comunicar, 21, 133-136.

Noticias 24. (2011, 22 de febrero). Kadhafi llama a sus seguidores a ''ir casa por casa'' y capturar a todas las ''ratas'' opositoras. Recuperado de http://www.noticias24.com/actualidad/noticia/211234/muamar-gadafi-se-dirigira-al-pueblo-en-las-proximas-horas/comment-page-2/#comments

Placencia, M. (2011). Yahoo! Respuestas como columna de consejos: algunos rasgos de un género híbrido. Tonos Digital, 20, 1-22.

Pérez-Ávila, E. (2005). Peticiones en español. Aproximación a la pragmática de interlengua. Artifara, 5. Recuperado de http://www.cisi.unito.it/artifara/rivista5/testi/peticiones.asp

Sánchez, A. (2008). Aproximación sociolingüística al uso educomunicativo del chat, el foro, y el correo electrónico. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 25, 1-22.

Searle, J. (1969). Speech acts: An essay in the philosophy of language. Cambridge: Cambridge University Press.

Searle, J. (1977). A classification of illocutionary acts. Language in Society, 8, 137-151.

Vanderveken, D. (1997). Formal pragmatics of non literal meaning. Linguistiche Berichte, 8, 1-22.

Downloads

Published

2013-05-08

How to Cite

Magdaleno, N., & Gutiérrez-Rivas, C. (2013). Pragmatic functions of requests in commentaries made by the readership to an online news article. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 18(1), 19–33. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.11293

Issue

Section

Empirical Studies