Visión de la mujer en alumn@s de octavo grado de educación básica

Authors

  • Jorge Miguel Mizuno Haydar Universidad del Norte

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.3153

Keywords:

gender equity, sexist discourse, discourse analysis, citizenship formation

Abstract

This article shows partial results of the research project "Ideology of textbooks and its influence on citizenship formation". These results deal with the role of women as pre­sented in Social Sciences textbooks and in teachers´ discourse. Such role is studied from the discourse of eighth grade students. This article aims to analyze how ideology is expressed in both teachers´ and students´ textbooks, and how it influences citizenship formation. Data were obtained through class observations, ethnographic interviews, and text analysis by using the Functional Systemic Grammar approach.

Received: 01-06-04/ Accepted: 28-09-04

How to reference this article:

Mizuno Haydar, J. M. (2004). Visión de la mujer en alumn@s de octavo grado de educación básica. Íkala. 9 (1), pp.  369 – 386 

|Abstract
= 99 veces | PDF
= 46 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Miguel Mizuno Haydar, Universidad del Norte

Ikala.indd Licenciado en Filología e Idiomas y Licenciado en Biología y Química de la Universidad del Atlántico. Magíster en Educación de Universidad del Norte - Universidad Javeriana. Jefe del departamento de Lenguas, Uni­versidad del Norte. Profesor de pregrado y posgrado de Especialización en la Enseñanza del Inglés, Maestría en Educación, énfasis en Cognición y énfasis en Enseñanza del Inglés, en la Universidad del Norte.

References

Cameron, D., 1987, Feminism & Linguistic Theory, Hong Kong, The Macmillan Press.

Davies, F., 1986, “The structure and language of textbooks across the curriculum”, en: M. Tickoo, ed., Language in learning, Singapur, RELC Anthology series 16.

Descartes, R., 1986, Meditations on First Philosophy, vol. 12, p. 34, citado por

Langton, R., 2001, “El feminismo en la epistemología: exclusión y objetualización”, en: M. Fricker y J. Hornsby, comps., Feminismo y filosofía, España, Idea Books S. A., pp. 141-159.

Fairclough, N., 1995, Critical Discourse Analysis. The critical study of language,London, Longman.

Firestone, C., 2001, “Gender And Textbooks in the Pacific Rim: Similarity Amidst Diversity”, CILAS Working Papers, (18), San Diego, University of California. http://www. repositories.cdlib.org/cilas/papers.

Frye, M., 1983, The Politics of Reality: Essays in Feminist Theory, New York, The Crossing Press.

Halliday, M. A. K., 1994, An Introduction to Functional Grammar, 2nd ed., London, Edward Arnold.

Kress, G., 1985, “Ideological Structures in Discourse”, en: Teun Van Dijk, ed., Handbook of Discourse Analysis, vol. 4, London, Academic Press, pp. 27-43.

Langton, R., 2001, “El feminismo en la epistemología: exclusión y objetualización”, en: M. Fricker, y J. Hornsby, comps., Feminismo y filosofía, España, Idea Books S. A., pp. 141-159.

Martínez, M., 1998, La investigación cualitativa etnográfica en educación, México, Trillas.

Ramos, Clara y Olga Espinoza, 1997, Milenio 8, Bogotá, Editorial Norma, pp. 34- 47.

Rao, S.; S. K. Shamala, y M. S. Ashwath Raj, 2001, Identification of Gender Bias in the Textbooks of Secondary Schools in Karnataka, New Delhi, Regional Institute of Education.

Torfing, J., 1999, New Theories of Discourse: Laclau, Mouffe and Zizek, Oxford, Blackwell.

Van Dijk, Teun A., 1998, Ideology. A multidisciplinary approach, London, Sage.

Downloads

Published

2004-12-02

How to Cite

Mizuno Haydar, J. M. (2004). Visión de la mujer en alumn@s de octavo grado de educación básica. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 9(1), 369–386. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.3153

Issue

Section

Articles