English Teacher’s Representations of the Comprehensive Training Process: How Do They Describe It?
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.ikala.5100Keywords:
comprehensive learning, perceptions, teaching, teaching English (Second Language).Abstract
In order to identify perceptions of comprehensive learning held by public elementary school English teachers in Medellín, nineteen teachers with undergraduate or graduate degrees in English participated in a qualitative study, completed a questionnaire, and some took part in an in-depth interview. English teacher perceptions possess both practical and theoretical characteristics and are structured thematically in accordance with student personality, communicative ability, and social and cultural context. This research project allowed the authors to create new concepts of comprehensive learning based on the experiences of English teachers.
Received: 31-08-09/ Accepted: 09-12-09
How to reference this article:
Diaz Monslve, A. E. & Carmona Agudelo, N. C. (2010). Representaciones de los docentes de inglés sobre el proceso de formación integral: ¿qué descripción ofrecen de ella? Íkala. 15(1), pp.173-203.
Downloads
References
Ballester, L., Orla, C. y Oliver, J. (2003). Análisis cualitativo de la entrevista. Nómadas, Bogotá, (18), 140-148.
Colombia, Asamblea Nacional Constituyente (1991). Constitución Política de Colombia. Bogotá: Panamericana.
Colombia, Congreso de la República (1994). Ley 115 del 8 de febrero de 1994, por la cual se expide la Ley General de Educación. Bogotá, Colombia:
Fecode [véase también en internet: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf]
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Madrid, España: Unesco.
Díaz, A. y Quiroz, R. (2005). Educación, instrucción y desarrollo. Medellín, Colombia: Imprenta Universidad de Antioquia.
Escuela de Idiomas (2005). Proyecto Educativo Institucional. Medellín, Colombia: Escuela de Idiomas, Universidad de Antioquia.
Escuela de Idiomas (2008). Informe final de autoevaluación. Programa de la Licenciatura en Lenguas Extranjeras. Medellín, Colombia: Escuela de Idiomas. Documento.
Galeano, E. (2004). Diseño de proyectos en la investigación cualitativa. Medellín, Colombia: Fondo Editorial Universidad EAFIT.
González, A., Pulido, M. y Díaz, A. (2005). Modelo pedagógico de la Escuela de Idiomas de la Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia: Escuela de
Idiomas, Universidad de Antioquia.
Harvatopoulos, Y., Lisan, Y. y Sarnin, P. (1992). El arte de la encuesta: cómo realizarla y evaluarla sin ser especialistas. Madrid, España: Deusto.
Hernández, R., Fernández, O. y Baptista, L. (1998). Metodología de la investigación. México: McGrawHill.
Infante, P. (2001). La entrevista en profundidad según J. Spradley. Recuperado el 16 de junio de 2006, de http://www.csociales.uchile.cl/investigacion/genetica/cg03.htm
Instituto Cervantes, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid, España: Anay [véase también en internet: http://cvc.cervantes.es/obref/marco/cvc_mer.pdf]
Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior —ICFES— (1990a) Aprender a investigar. Bogotá, Colombia: ICFES.
Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior —ICFES—. (1990b). Cómo realizar una entrevista científica (videograbación). Bogotá: ICFES.
Ministerio de Educación Nacional (1999). Lineamientos curriculares para el área de idiomas extranjeros. Recuperado el 12 de febrero de 2007, de http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-89869_archivo_pdf4.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2002). Revolución educativa. Recuperado el 25 de mayo de 2007, de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85576_archivao_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2004). Programa Nacional de Bilingüismo (2004-2019). Recuperado el 15 de marzo de 2007, de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/productos/1685/article-158720.html
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de competencias en lengua extranjera: inglés. Recuperado el 11 de septiembre de 2007, de: http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/article-115174.html
Organización Internacional del Trabajo —OIT— (1998). Memorias Taller latinoamericano para la formación de estadísticos y el diseño de encuestas sobre trabajo infantil. Cartagena de Indias, Colombia: OIT.
Orozco, L. (2002). La formación integral como base para definir estrategias de un pensamiento lúcido y pertinente. Debates, Medellín, Universidad de Antioquia, (32), 34-43
Puyana, Y. (2000). La entrevista, un diálogo permanente. Trabajo social, Bogotá, (2), 153-163.
Real Academia de la Lengua (2001). Diccionario de La Lengua Española. Madrid, Espasa Calpe S. A.
Rosental, M. y Iudin, P. (1999). Diccionario filosófico. Bogotá: Talleres de Gráficas Modernas.
Sanmartín, R. (2000). La entrevista en el trabajo de campo. Revista de Antropología Social. Madrid, (9), 105-126.
Universidad de Antioquia (2006). Plan de Desarrollo 2006-2016. Una Universidad investigadora, innovadora y humanista al servicio de la región y del país. Recuperado el 5 de abril de 2008, de: http://www.udea.edu.co/portal/page/portal/BibliotecaPortal/ElementosDiseno/Documentos/General/plan_dllo.pdf
Valera, O. (1998). Problemas actuales de la pedagogía y de la psicología pedagógica. Bogotá, Colombia: Editemas AVC.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2010 Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.