School Administration in the Implementation of the Bilingual Colombia Program in Private Educational Institutions in Cali (Colombia)

Authors

  • Norbella Miranda Universidad de San Buenaventura Cali
  • Ángela Echeverry Universidad de San Buenaventura Cali

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.9446

Keywords:

Colombia Bilingual Program, school management, educational policy implementation

Abstract

This text aims to describe and analyze the management performed by school administrators for the implementation of the Bilingual Colombia Program (BCP) in private educational institutions of monolingual tradition located in strata 1 to 4 in Cali (Colombia). For this, we carried out a descriptive research which, through statistics and correlation, incorporated quantitative and qualitative interpretation of the information contained in surveys, the institutional educational projects and what the language education policy dictates. The research results showed advances in the implementation of the policy in some schools that have restructured their school dynamics and curriculum towards the attainment of better levels of language competence of their students; however, in most schools unawareness of key issues of school management to develop better language learning processes prevails. It can be concluded that there is a need to lead actions in the school community that acknowledge the new role of foreign language in education and to manage learning opportunities so that students can achieve the expected levels of language competence. Besides, stronger support from government agencies to this sector is needed.

|Abstract
= 188 veces | PDF
= 125 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Norbella Miranda, Universidad de San Buenaventura Cali

Research professor at the University of San Buenaventura Cali. Areas of academic interest: linguistic educational policies, computer-assisted teaching, didactics of the foreign language

Ángela Echeverry, Universidad de San Buenaventura Cali

Research professor at the University of San Buenaventura Cali. He belongs to the Education and Human Development research group.

References

Aktouf, O. (1998). La administración: entre tradición y renovación. (I.C. Tenorio, trad.). Cali: Editorial Universidad del Valle.

Bonilla Castro, E. & Rodríguez, P. (1997). Más allá del dilema de los métodos. La investigación en ciencias sociales. Bogotá: Ediciones Uniandes.

Butler, Y. G. (2004). What level of English proficiency do elementary school teachers need to attain to teach EFL? Case Studies from Korea, Taiwan and Japan. TESOL Quarterly, 38(2), 245-278.

Cadavid, I., McNulty, M. & Quinchía, D. (2004). Elementary English language instructions: Colombian teachers' classroom practices. PROFILE Issues in Teachers'Professional Development, 5(1), 37-55.

Cárdenas, M. L. (2006). Bilingual Colombia: Are we ready for it? What is needed? 19th Annual EA Education Conference 2006. Recuperado de http://www.englishaustralia.com.au/index.cgi?E= hcatfuncs&PT=sl&X=getdoc&Lev1=pub_c07_07&Lev2=c06_carde

Cárdenas, R. & Chaves, O. (2010). Profiling English teachers in Santiago de Cali. Ponencia en el 45.º Congreso Nacional de ASOCOPI. Barranquilla, octubre de 2010.

Chile, Ministerio de Educación. (2004). Decreto 81 por el cual se reglamenta el Programa de fortalecimiento del aprendizaje del idioma inglés en la enseñanza básica y media de los establecimientos educacionales. En Biblioteca del Congreso Nacional de Chile. Recuperado de http://www.leychile.cl/

Coffins Education Center (2010). How smaller class size affects student achievement: A literature review of the STAR project and other studies.

Recuperado de http://www.coffinseducationcenter.com/?p=218

Colombia Aprende (s. f.). ¿Cómo armar u PEI? Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/docentes/1596/printer-125469.html

Colombia, Ministerio de Educación Nacional. (1994). Ley General de La Educación. Bogotá: MEN.

Colombia, Ministerio de Educación Nacional. (2002). Decreto 1278 de Junio 19 de 2002 por el cual se expide el Estatuto de Profesionalización Docente. Bogotá: MEN.

Colombia, Ministerio de Educación Nacional. (2006). Serie Guías núm. 22. Estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés. Formar en lenguas extranjeras: ¡el reto! Lo que necesitamos saber y saber hacer. Bogotá: MEN.

Colombia, Ministerio de Educación Nacional. (2008). Serie Guías núm. 34. Guía para el mejoramiento institucional. De la autoevaluación al plan de mejoramiento. Bogotá: MEN.

Colombia, Ministerio de Educación Nacional. (s. f.). Guía de autoevaluación para el mejoramiento institucional. Bogotá: MEN.

Colombia, Ministerio de Educación Nacional. Dirección de Descentralización. (2005). Guía para la presentación propuestas de modificación en las planta de cargos docentes, directivos docentes y administrativos organizada conjuntamente por la nación y la entidad territorial, financiada con cargo al sistema general de participaciones. MEN: Bogotá.

Ecuador, Ministerio de Educación. (2007). Programa Nacional de Inglés para los años 1.º a 7.º de la educación básica. Diseño curricular por competencias. Recuperado de http://www.educarecuador.ec/_upload/ProgramaNcnalInglesBE.pdf

EF EPI (2011). Índice de nivel de inglés. En Education First. Recuperado de http://www. ef.com.es/sitecore/__/~/media/efcom/epi/pdf/EF-EPI-2011-Spain.pdf

España, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje enseñanza evaluación. Madrid: Instituto Cervantes. Recuperado de http://www.dfle.ipn.mx/wps/wcm/connect/D0BB16004CFE0562B640BEA6F218F1B/CVC_MCER3BCD.PDF?MOD=AJPERES

Fang, X. & Warschauer, M. (2004). Technology and curricular reform in China: A case study. TESOL Quarterly, 38(2), 301-323.

Graue, E., Katch, K., Rao, K. & Oen, D. (2007). The wisdom of class size reduction. American Educational Research Journal, 44(3), 670-700. Recuperado de http://varc.wceruw.org/sage/AERJGraueetalJuly32006.pdf

Hakuta, D. & Hakuta, K. (1998). Educating Language-Minority Children. Washington: National Academy Press.

Hanushek, E. (1998). The Evidence on Class Size. Recuperado de http://www.wallis.rochester.edu/WallisPapers/wallis_10.pdf

Hope, W. (2002). Implementing educational policy: Some considerations for principals. The Clearing House. 76(1), 40-43.

Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación –IIPE– de la Unesco, sede Buenos Aires. (2000). Gestión educativa estratégica. Buenos Aires: Unesco. Recuperado de http://www.lie.upn.mx/docs/DiplomadoPEC/Pozner_M2.pdf

López, A., Peña, B., Mejía, A. M. de, Fonseca, L. & Guzmán, M. (2009). Necesidades y políticas para la implementación de un programa bilingüe

en colegios distritales. En Montoya, J. (Ed.), Educación para el siglo XXi: aportes del Centro de Investigación y Formación en Educación, CIFE, 2001-2008 (pp. 409-466). Bogotá: Ediciones Uniandes.

Martin, I. (2007). Some remarks on post-1990 English language teaching policy in Cuba. TESOL Quarterly, 41(3), 551-557.

Mejía, A. M. de & Fonseca, L. (2009). Orientaciones para políticas bilingües y multilingües en lenguas extranjeras en Colombia. (Centro de Investigación y Formación en Educación). Bogotá: Universidad de los Andes.

Miranda, N. & Echeverry, A. (2010a). La enseñanza y el aprendizaje del inglés como área de investigación en la Maestría en Educación: Desarrollo Humano de la Universidad de San Buenaventura Cali: El camino transitado y una propuesta para una agenda. En Marallino, C. (Comp.), Trayectos (pp. 195-227). Cali: Editorial Universidad de San Buenaventura.

Miranda, N. & Echeverry, A. (2010b). Infrastructure and resources of private schools in Cali and the implementation of the Bilingual Colombia Program. HOW Journal, 17, 11-30.

Morgan, G. (2008). Imágenes de la organización. México: Alfaomega.

Noruega, Ministerio Noruego de Educación e Investigación. (2005). Languages Open Doors 20052009. Recuperado de http://www.regjeringen.no/en/dep/kd/Documents/Reports-and-action-plans/Actionplans/2005/Languages-Open-Doors-2005--2009.html?id=496903

Noruega, Ministerio Noruego de Educación e Investigación. (2007). Policy Plan. Languages Open Doors. A Strategy for Promoting Foreign Languages in Primary and Secondary Education, and Training 2005-2009. Recuperado de http://www.regjeringen.no/upload/KD/Vedlegg/Grunnskole/Strategiplaner/LanguagesOpenDoors_07web.pdf

Nunan, D. (2003). The impact of english as a global language on educational policies and practices in the Asia-Pacific region. TESOL Quarterly, 37(4), 589-613.

Pini, M. E. (s. f.). El proyecto educativo institucional como herramienta de gestión para los directivos de escuelas. En Universidad Arturo Prat. Recuperado de http://www.unap.cl/~jsalgado/subir/PEI1.doc

Rivas, J. & Piña, M. del R. (2004). La globalización y la calidad de la educación. Revista Internacional Magisterio Educación y Pedagogía, 11, 37-41.

Román, M. (2008). Investigación latinoamericana sobre enseñanza eficaz. En Blanco, R. et ál., Eficacia escolar y factores asociados en América

Latina y el Caribe (pp. 209-225). Santiago, Chile: Unesco y Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación (LLECE).

Sánchez, A. C. & Obando, G. (2008). Is Colombia Ready for "Bilingualism? PROFILE Issues in Teachers'ProfessionalDevelopment, 9(1), 181-195.

Sandoval, L. Y. (2008). Institución educativa y empresa: Dos Organizaciones Humanas Distintas. Bogotá: Universidad de la Sabana.

Shohamy, E. (2006). Language Policy: Hidden Agendas and New Approaches. NY: Routledge.

Van Meter, D. & Van Horn, C. (1975). The Policy Implementation Process: A Conceptual Framework. Administration & Society, 6(4), 445-488.

Zifcak, N. (2011). Japanese elementary teachers take on teaching English. Recuperado de http://www.theepochtimes.com/n2/content/view/52528/

Downloads

Published

2011-11-30

How to Cite

Miranda, N., & Echeverry, Ángela. (2011). School Administration in the Implementation of the Bilingual Colombia Program in Private Educational Institutions in Cali (Colombia). Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 16(3), 67–125. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.9446

Issue

Section

Research papers