Towards the Formulation of a Proposal for Opportunity-to-Learn Standards

Autores

  • Rosalba Cárdenas Ramos Universidad del Valle
  • Fanny Hernández Gaviria Universidad del Valle

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.ikala.8363

Palavras-chave:

Standards, opportunity to learn, conditions, equity, inequality, education.

Resumo

This paper focuses on the need to formulate and implement a proposal for opportunity-to-learn standards (OTL) in the field of language learning and teaching in Colombia, with the aim of ensuring the necessary conditions for the implementation and achievement of the performance standards, issued by the Ministry of Education as part of the National Bilingual Program in this area. First, it reviews the concept, origins, composition and models of OTL standards, and then it examines the Colombian situation to make a case for OTL in this country.

|Resumo
= 215 veces | PDF (ENGLISH)
= 52 veces|

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Rosalba Cárdenas Ramos, Universidad del Valle

Rosalba Cárdenas Ramos. Professor of Languages, Applied Linguistics and Research at the School of Language Sciences of the Universidad del Valle

Fanny Hernández Gaviria, Universidad del Valle

Fanny Hernández Gaviria. Professor of English and research at the School of Language Sciences of the Universidad del Valle.

Referências

Aguirre-Muñoz, Z. (2008). Cátedra Bloom: ''Estándares de oportunidad de aprendizaje: una estrategia para promover equidad escolar''. Conferencia. Universidad de San Carlos. Guatemala. Mayo 14, 2008. Retrieved July 17, 2008, from http://www.proyectodialogo.org/index.php?option=com_contenttask=viewid=291Itemid=112

Arango, R. (2010). Sobre salud y educación. El Espectador, December 9, 34.

Asamblea Nacional Constituyente.(1991). Constitución Política de Colombia. (1991). Bogotá, Colombia.

Boundy, K. (1999). Opportunity to Learn and Education Reform. Ensuring Access to Effective Education. Retrieved January 29, 2010, from http://www.fcsn.org/peer/ess/opportunityib.html

Cadavid, I., McNulty, M. & Quinchía, D. (2004). Elementary english language instruction: Colombian teacheers' classroom practices. Profile, 5, 37-55.

Cadavid, I., Quinchía, D. & Díaz, C. (2009). Una propuesta holística de desarrollo profesional para maestros de inglés de la básica primaria. Ikala, 14 (21), 135-157.

Cárdenas, R. (2001). Teaching English in Primary: Are we ready for it? HOW, 8, 1-8.

Colombia, Congreso de la República. (1994). Ley 115, por la cual se expide la Ley General de Educación. Retrieved from http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=292

Darling-Hammond, L. (2007). The flat earth and education: How America's Commitment to Equity will determine our future.

Educational Researcher, (36): 6, pp. 318-334 DOI: 10.3102/0013189X07308253. Retrieved January 12, 2010, from http://www.aera.net/uploadedFiles/Publications/Journals/Educational_Researcher/3606/09edr07_318-334.pdf

Educate America.(1994).Opportunity to learn standards. Retrieved June 18, 2010, from http://www.maec.org/educate/6.html

EPDC (2005). Educating the World's Children: Patterns of Growth and Inequality. Retrieved January 12, 2010 from http://www.poledakar.org/IMG/pdf/EPDC-2005-EducatingTheWorldsChildren.pdf

Fernández, A. (2003). Educación inclusiva: ''Enseñar y aprender entre la diversidad''. Revista Digital UMBRAL 2000, (13). Retrieved January 10, 2010, from http://portal.perueduca.edu.pe/basica-especial/articulos/art01_01-09-06.pdf

García, S. Fernández, C. & Sánchez, F. (2011). Deserción y repitencia en primero y segundo grado: factores de riesgo y alternativas de política. Retrieved July 1, 2011, from http://www.educacioncompromisodetodos.org/datos/275A2_Presentacion%20UANDES.pdf

Gillies, J. & Jester-Quijada, J. 2008. Opportunity to learn. A high impact strategy for improving educational outcomes in developing countries. United States Agency for International Development (USAID). Retrieved February, 2010, from http://www.equip123.net/docs/e2-OTL_WP.pdf

Gobernación de Antioquia. Secretaría de Educación para la Cultura. Programa Departamental de Bilinguismo de Antioquia. Retrieved December 21, 2010, from http://www.colombiaaprende.edu.co/html/productos/1685/articles-177719_archivo9.pdf

Gómez Giraldo, R. (2011). ¡No más brechas en la educación! El Espectador, January 31, 28.

Hernández y Faustino. (2006). Un estudio sobre la enseñanza de lenguas extranjeras en colegios públicos de la ciudad de Cali. Revista Lenguaje, 34, 217-250.

Mejía, A. M. de. (2009). Más allá de los imaginarios sobre el bilingüismo. Palabra Maestra 22, 10-11.

Ministerio de Educación Nacional –MEN–. (1994). Ley General de Educación (115). Bogotá.

Ministerio de Educación Nacional –MEN–. (2003). Estándares básicos de calidad en matemáticas y lenguaje. Bogotá: Ministerio de Educación.

Ministerio de Educación Nacional –MEN–. (2006). Estándares básicos de competencia en lengua extranjera. Bogotá: Ministerio de Educación.

Montenegro, A. (2010). La reforma educativa. El Espectador, December 12, 47.

Navarro, L. 2004. La escuela y las condiciones sociales para aprender y enseñar. Equidad social y educación en sectores de pobreza urbana. Buenos Aires, Argentina: Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación, Unesco.

Pagliarini, M. and de Asiss-Peterson, A. (2008). La enseñanza del inglés en los colegios públicos de Brasil: un retrato en blanco y negro. Revista Educación y Pedagogía, 20 (51), 123-139.

Plan Decenal de Educación 2006-2016. El inglés rajó a la mayoría de estudiantes en el Icfes. Retrieved December 16, 2010, from http://www.plandecenal.edu.co/html/1726/article-138118.html

Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD). Informe regional sobre desarrollo humano para América Latina y el

Caribe 2010. Actuar sobre el futuro: romper la transmisión intergeneracional de la desigualdad. Retrieved July 9, 2010 from http://www.idhalc-actuarsobreelfuturo.org/site/index.php

Ravitch, D. (1995). National Standards in American Education. A Citizen's Guide. Washington: Brookings Institution Press.

Sánchez, A. & Obando, G. (2008). Is Colombia ready for ''bilingualism''? Profile, 9, 181-196.

Sarmiento, E. (2010, December 18). El atraso de la educación. El Espectador. Retrieved December 19, 2010, from http://www.elespectador.com/opinion/columnistasdelimpreso/eduardo-sarmiento/columna-241143-el-atraso-de-educacion

Sin autor. (2010). Una región desigual. Mala calificación para América Latina. El Espectador. July 23, 9.

Sin autor. (2011). Colombia en la cima del desempleo en A(merica) L(atina). El Espectador, Monday, February 28, 2011. Retrieved Wednesday, March 2 from http://www.elespectador.com/impre-so/negocios/articulo-253971-colombia-cima-del-desempleo-al

Sin autor. (2011). La clave es la educación. Entrevista con Andrés Oppenheimer. El Espectador, February 23, 40.

Stevens, F. I. (1993). Integrating assessment and instruction in ways that support learning. Retrieved January 10, 2010, from http://www.ncrel.org/sdrs/areas/issues/methods/assessment/as500.htm

Suárez, M. (2011). Por qué hay deserción escolar. El Espectador.com. Thursday, March 10. Retrieved from http://www.elespectador.com/impreso/temadeldia/articulo-256117-hay-desercion-escolar

Supelano, G. (2010,). Estamos en la senda correcta. Entrevista con Hugo Nopo. El Espectador, December 12, 10.

Schwartz, W. (1995). ED389816 1995-12-00 Opportunity-to-learn standards: the impact on urban students. Retrieved January 10, 2010, from http://iume.tc.columbia.edu/i/a/document/15460_ Digest_110.pdf

United Nations, Universal Declaration of Human Rights (1948). Retrieved March 1, 2010, from:http://www.un.org/en/documents/udhr/index.shtml

United Nations Human Rights page. Universal Declaration of Human Rights. Retrieved March 1, 2010, from http://www.ohchr.org/en/udhr/pages/introduction.aspx

Van de Putte, J. (2009). Un bilingüismo de calidad para Colombia. Palabra Maestra, 22, 6-8.

Vasco, C. (2004). Estándares básicos de calidad para la educación. MEN-Ascofade. Introducción a los estándares básicos de calidad. Documento de trabajo

Downloads

Publicado

2011-08-11

Como Citar

Cárdenas Ramos, R., & Hernández Gaviria, F. (2011). Towards the Formulation of a Proposal for Opportunity-to-Learn Standards. Íkala, Revista De Lenguaje Y Cultura, 16(2), 231–258. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.8363

Edição

Seção

Reflection papers